14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriFiscalitatea - o provocare pentru firme

Fiscalitatea – o provocare pentru firme

Economiştii au dezbătul ieri problemele fiscale. Cele mai multe situaţii incerte le-a ridicat legislaţia privind plata TVA la încasarea facturii.

Compania de consultanţă fiscală şi audit, Professional Consulting, a organizat ieri, la sediul Camerei de Comerţ şi Industrie a judeţului Dolj, un seminar dedicat contabililor şi directorilor economici din firmele doljene, având ca temă modificările fiscale din anul 2012 şi modul în care se aplică acestea în practică.
Experţii de la Professional Consulting au prezentat auditoriului cele mai importante modificări aduse Codului Fiscal prin actele normative emise pe finalul lui 2011, dar şi în 2012. Cele mai aprige dezbateri, precum şi cele mai multe semne de întrebare le-a ridicat actul normativ care prevede plata TVA la încasarea facturii pentru firmele care au o cifră de afaceri sub 2,25 milioane de lei anual.

TVA la încasarea facturii, un haos general?

Cele mai multe neclarităţi pentru directorii economici şi economiştii prezenţi la seminar au fost legate de sistemul de plată a TVA la încasarea facturii. De fapt, acest capitol are cele mai mari neclarităţi în legislaţia fiscală publicată până acum. OG nr. 15/2012 stabileşte că la 90 de zile de la emiterea facturii intervine exigibilitatea taxei pe valoarea adăugată (TVA), adică intervine obligaţia colectării TVA. Firmele care au emis factura trebuie să plătească TVA la stat, fie că au încasat banii, fie că nu i-au încasat. „Dar dacă eu am un contract cu clientul pentru plata la 120 de zile?“, a venit o întrebare din sală. Consultanţii au menţionat că nu contează termenul de plată stabilit între partenerii de afaceri, ci la 90 de zile TVA-ul devine exigibil. Excepţia de la sistemul de plată la încasarea facturii este pentru companiile care folosesc sistemul de taxare inversă (comerţ cu cereale, cu deşeuri etc.) şi la plata parţială sau totală a facturilor cu numerar. Dar şi aici au apărut întrebări, care nu sunt reglementate în lege. Dacă clientul se răzgândeşte pe parcurs şi nu mai plăteşte prin virament bancar, ci prin numerar, atunci nu mai poate fi aplicat sistemul de TVA la încasarea facturii, deşi s-a trecut pe factură acest aspect. Altă neclaritate a legii este cu privire la ordinele de compensare între companii. Nu se ştie dacă acestea se supun sau nu sistemului de TVA la încasarea facturii. Cea mai mare problemă a economiştilor prezenţi la seminar a fost legată de modul în care află o companie dacă partenerul de afaceri foloseşte sau nu sistemul de TVA la încasarea facturii. Consultanţii explică faptul că din registrul care se constituie la Fisc se pot afla asemenea detalii. „Dacă nu este gata până la 1 ianuarie registrul cu persoanele impozabile care folosesc sistemul de TVA la încasare, atunci noi de unde aflăm dacă partenerul de afaceri foloseşte sau nu sistemul acesta? Până în iunie trebuia să fie gata registrul cu TVA, dar nu a fost. Deci, nu ne putem baza pe ANAF. Ne vom baza pe credibilitatea clienţilor noştri! Va fi un haos total!“, a menţionat o persoană din sală. Experţii de la Professional Consulting au menţionat că singura modalitate prin care se poate evita haosul ar fi aceea de a se limita circulaţia numerarului în economie, dar şi acest aspect are neplăcerile lui: va fi o suprataxare din partea băncilor, care vor mări comisioanele atunci când se va limita numerarul.

Impozit pe profit, pe venit şi contribuţii

Modificări ale Codului Fiscal au fost aduse şi de OUG nr. 125/2011. În ceea ce priveşte impozitul pe profit, experţii Professional Consulting au precizat: „Sunt venituri neimpozabile – veniturile reprezentând anularea rezervei înregistrate ca urmare a participării în natură la capitalul altor persoane juridice. Sunt cheltuieli deductibile 50% din cheltuielile privind combustibilul, pentru vehiculele rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv transportului rutier de persoane, cu o greutate maximă autorizată care să nu depăşească 3.500 kg şi care să nu aibă mai mult de nouă scaune de pasageri, incluzând şi scaunul şoferului, aflate în proprietatea sau în folosinţa contribuabilului“.

Deducerea cheltuielilor cu combustibilul

HG nr. 670/2012 clarifică anumite aspecte privind normele de aplicare a modificărilor fiscale. În cazul vehiculelor utilizate pentru transportul angajaţilor la şi de la locul de muncă, se consideră că vehiculul este utilizat în scopul activităţii economice atunci când există dificultăţi evidente în folosirea altor mijloace de transport adecvate. „Este obligaţia persoanei impozabile să demonstreze că sunt îndeplinite toate condiţiile legale pentru acordarea deducerii“, spun specialiştii citaţi, care adaugă că foaia de parcurs a autovehiculului este documentul justificativ care arată dacă maşina a fost folosită în mod exclusiv pentru activitatea economică. Dacă nu bate foaia de parcurs cu consumul, atunci înseamnă că vehiculul a fost folosit în scop personal, iar Fiscul nu mai ia în calcul deducerea a 50% din combustibil. Transportul angajaţilor acasă de la serviciu este considerat cheltuială deductibilă doar dacă nu există alte mijloace de transport în comun sau au întârzieri semnificative.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS