13.4 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriFurnizorii dansează după cum cântă Ford

Furnizorii dansează după cum cântă Ford

Din cauză că Ford nu a ajuns la capacitatea de producţie prestabilită, furnizorii companiei au angajat mai puţini oameni decât au promis iniţial. Firmele care livrează componente pentru Ford au ales metode inedite de angajare a personalului pe perioade scurte, încheind contracte cu agenţi de plasare a forţei de muncă. Totuşi, partenerii Ford şi compania producătoare au dat de lucru la 1.742 de oameni.

Firmele care livrează componente pentru producerea Ford B-Max au avansat faţă de finalul anului 2011, în ceea ce priveşte numărul de personal angajat, dar nu au ajuns să creeze locurile de muncă promise în anii anteriori. Până la această dată s-au creat circa 600 de locuri de muncă în Dolj, din cele 900 de care se vorbea în urmă cu doi ani. Motivul pentru care furnizorii se mişcă lent pe piaţa muncii din Oltenia este lesne de înţeles: Ford produce abia 30-50 de maşini pe zi. La un astfel de volum redus al producţiei de autovehicule, nici furnizorii nu puteau să angajeze personal „angro“, pentru că nu mai era o activitate care să se justifice din punct de vedere economic pentru ei.
Johnson Controls, furnizorul de scaune pentru maşinile Ford B-Max produse la Craiova, are 127 de angajaţi în unitatea de producţie deschisă în incinta uzinelor Ford. La sfârşitul anului trecut, acest furnizor important avea angajate 100 de persoane. Ţinta iniţială fusese de 150 de locuri de muncă la Craiova.

Apelează la agenţi de muncă temporară

Kirchoff Automotive – un alt furnizor important pentru Ford, care se ocupă de producerea de caroserii – avea 40 de angajaţi la începutul anului, iar acum are pe statele de plată 133 de persoane. La aceştia se adaugă 34 de persoane plasate pe o perioadă determinată de la un agent de muncă temporară. În total, 167 de oameni lucrează pe platforma furnizorului. Iniţial, se discuta de 200-250 de angajţi pe platforma de la Craiova, dar calculele erau făcute la volumul de producţie promis de Ford la vremea respectivă. O altă companie care livrează piese pentru Ford a ales în totalitate să lucreze cu oameni pe perioadă de timp limitată, prin plasare de la un agent de muncă temporară. Este vorba despre Faurecia, care are în plasament 51 de oameni, adică aceştia nu sunt angajaţii companiei, ci ai agentului de plasare. Ei au contracte de muncă pe o perioadă de circa trei luni, de regulă. Firma care doreşte să nu se mai încurce cu contracte individuale de muncă şi alte asemenea aspecte apelează la un agent de muncă temporară, oamenii fiind angajaţi de către aceasta din urmă. În funcţie de volumul de producţie al Ford, furnizorii decid ulterior dacă angajează direct sau nu dintre persoanele plasate de la agenţii de muncă.
Producătorul de furtune pentru transportul benzinei, Cooper Standard, are circa 100 de angajaţi în prezent în unitatea deschisă în incinta Ford, faţă de numai zece oameni la sfârşitul anului trecut. Magna Exteriors & Interiors (produce pentru Ford bara de paraşoc) a angajat 112 persoane, iar la sfârșitul anului 2011 erau angajate 45. De asemenea, Kautex Textron a angajat 25 de oameni. Siemens-Yazaki are doar un depozit în Craiova, dar a creat șase locuri de muncă. BBB Fasteners şi H&L (furnizor de şuruburi), care au intrat de curând în curtea Ford, au angajat doar câte două persoane.

Cei mai mulţi angajaţi – la furnizorii din Olt

Yazaki Caracal a ajuns la 950 de angajaţi, de la 500 anul trecut. Compania face cablaje pentru Ford, dar şi pentru alte mărci auto, iar acest detaliu pare să fie cheia succesului în crearea de locuri de muncă în zona Olteniei, în sensul că japonezii nu au depins decât de producţia Ford în România. „În ciuda contextului economic actual, am creat peste 500 de locuri de muncă în Caracal. Atunci când vom ajunge la capacitate maximă de producţie, vom avea 1.000 de angajaţi“, spunea în urmă cu aproape un an managerul general al Yazaki România, Jorge Damasceno, la inaugurarea fabricii Yazaki din Caracal. Yazaki mai are două fabrici pe teritoriul României, la Arad şi la Ploieşti, în care produce componente, pentru mai mulţi producători auto. În Arad, a luat fiinţă grupul Siemens-Yazaki prin asociere, grup care produce pentru Ford, BMW şi Renault.
IAC Balş a ajuns la 192 de angajaţi, la jumătate din câţi a promis în momentul în care a decis să construiască o facilitate de producţie în judeţul Olt. „Noi angajăm în continuare. Până la sfârşitul anului, ajungem la 220-225 de persoane. Nu am ajuns la 400 de angajaţi, din cauză că Ford nu a mai produs două maşini la Craiova, ci doar una, în timp ce producţia pentru Transit Connect a fost mutată în Spania. Noi sperăm ca până la sfârşitul lui 2013 sau începutul lui 2014 să dublăm numărul de personal“, a precizat Andreea Popa, director de resurse umane în cadrul IAC Balş. Compania produce o bună parte din piesele din plastic necesare Ford B-Max.

1.742 de locuri de muncă create de la venirea Ford în România

Deşi Ford anunţa iniţial că va dubla numărul de angajaţi în fabrică, şi ar fi trebuit să ajungă la 7.000, de la venirea americanilor la Craiova şi până acum au fost create 80 de locuri de muncă anul trecut – pentru electricieni – şi 590 de locuri de muncă anul acesta – pentru operatori de bandă şi personal de întreţinere. În total, 670 de persoane au fost angajate la Ford. Lor li se adaugă cele circa 600 de locuri de muncă nou-create la furnizorii care au venit aproape de Ford, luându-i în calcul şi pe muncitorii preluaţi de la firmele de plasare temporară de forţă de muncă. Dacă adăugăm şi cele 1.142 de joburi nou, create de furnizorii din Olt, ajungem la un total de aproximativ 1.742 de oameni angajaţi de furnizori. Putem spune că toţi furnizorii la un loc au înfiinţat mai multe locuri de muncă decât producătorul auto din Craiova.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS