11.7 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriFiscul îşi reglează conturile cu firmele

Fiscul îşi reglează conturile cu firmele

Zeci de mii de plicuri conţinând informări privind modul de stingere a obligaţiilor fiscale au fost trimise de Fisc firmelor din toată Oltenia. Finanţele vor ca firmele să îşi pună actele contabile în ordine cu evidenţele Fiscului. În ultima perioadă, stoparea trimiterii informărilor de acest gen a adus haos în evidenţele societăţilor care nu îşi plătesc la timp impozitele şi taxele.

Firmele primesc în această perioadă teancuri de hârtii de la Fisc, cel puţin câte două plicuri de fiecare firmă, numite „Înştiinţări privind stingerea obligaţiilor fiscale“. Fiecare companie este informată despre ce sume a plătit la stat în contul unic şi, mai ales, despre modul cum au fost repartizaţi banii pe categorii: impozit pe profit, TVA, contribuţii la pensii, la sănătate, la şomaj etc. Unele informări se referă la obligaţiile de plată avute de contribuabil în septembrie, altele se referă la plăţile pe octombrie. Hârtiile se trimit prin poştă de către Unitatea de Imprimare Rapidă de la Vâlcea, pe baza evidenţelor de la direcţiile judeţene ale Finanţelor.

Hârtii inutile, pentru firmele cu plăţile la zi

Societăţile care îşi plătesc lună de lună la stat contribuţiile integrale nu au ce face cu înştiinţările de la Finanţe. Hârtiile trimise de finanţişti în această perioadă îi informează pe contribuabilii buni cum le-au fost stinse obligaţiile. Ceva de genul „aţi plătit la CAS suma de 2 lei…“ etc. „Nu aveam nevoie de aceste plicuri. Noi ne plătim la timp obligaţiile şi ştim ce avem de plată. Dacă întârziem cu plata la un termen primim oricum somaţie şi titlu executoriu“, a spus reprezentanta unei firme craiovene.

Acte mult aşteptate
de societăţile care
au restanţe

În schimb, firmele cu probleme care nu au posibilitatea să-şi achite la termen toate sumele de plată către stat abia aşteptau asemenea documente, care le ajută să îşi pună în ordine evidenţele contabile cu evidenţele Fiscului. „Stingerea obligaţiilor fiscale către stat se face în ordinea vechimii creanţei. Se trimit aceste înştiinţări pentru ca evidenţa contabilă a contribuabilului să fie aceeaşi cu evidenţa fiscală. Exista de mult timp această prevedere în Codul de Procedură Fiscală, de a trimite înştiinţări contribuabililor, dar acum s-a modificat doar termenul de înştiinţare şi de aceea vin mai multe plicuri în această perioadă“, a precizat directorul adjunct al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice (DGFP) Dolj, Mihai Antonescu. În acelaşi timp, companiile care nu şi-au achitat la timp obligaţiile către stat abia aşteptau aceste înştiinţări, care nu s-au mai transmis de doi ani încoace. Oprirea acestor înştiinţări a creat haos între evidenţele contabile ale firmelor care au restanţe şi evidenţele Fiscului. „În ultima perioadă, este aproape imposibil de a mai controla modul de calcul a accesoriilor de către Fisc. În perioada de doi ani de când nu s-au mai trimis înştiinţările, pentru a-şi stinge şi firmele obligaţiile fiscale, s-au zăpăcit de tot ROL-urile contribuabililor (evidenţa pe fiecare plătitor – n.r.) din evidenţele Fiscului“, a spus un expert contabil din Craiova. Acesta a exemplificat de ce s-au creat diferenţe între contabilitatea firmei şi evidenţa Fiscului: „De când obligaţiile se plătesc în contul unic, o firmă care are de plată 100 de lei achită doar 60 de lei impozitul pe profit, de exemplu. Atunci, Fiscul repartizează cei 60 de lei către toate obligaţiile de plată, iar firma nu are cum să-şi mai scadă ordinul de plată în evidenţa sa contabilă“. După ce firma primeşte plicul de la Fisc, pe baza documentului emis de direcţia finanţelor de care aparţine, poate să-şi regleze chestiunile în contabilitate. Până acum contestai la Finanţe modul de stingere, ei demonstrau că aşa trebuia stinse obligaţiile şi tot ca Fiscul rămânea. În intervalul de doi ani în care finanţiştii nu le-au mai trimis firmelor la sediu informările, contribuabilii aveau posibilitatea să afle de pe internet cum le-au fost repartizate sumele achitate. „Dar site-ul Ministerului de Finanţe nu funcţionează întotdeauna cum trebuie“, a spus expertul contabil craiovean. Directorul adjunct al DGFP Dolj susţine că la fel păţesc firmele care au restanţe: „Ele îşi achită contribuţiile trimestrului al treilea, să spunem, dar au datorii mai vechi la TVA. Atunci li se sting mai întâi obligaţiile vechi“. Aşadar, pe ordinul de plată poate scrie impozit pe profit aferent trimestrului III, iar în realitate li se achită TVA, conform exemplului dat.

Finanţele au trimis peste 52.000 de plicuri firmelor din Oltenia

Unitatea de Imprimare Rapidă Râmnicu Vâlcea, din cadrul Direcţiei Generale a Finanţelor Publice a Judeţului Vâlcea, care trimite informările şi somaţiile Fiscului în toată Oltenia, a informat că din octombrie 2010 a transmis contribuabililor persoane juridice „notificări lunare privind stingerea creanţelor fiscale, potrivit art.  115, ali. (4), din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedură Fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, după cum urmează: Dolj – 19.121; Gorj – 9.195; Mehedinţi – 5.371; Olt – 8.385; Vâlcea – 10.767“, a arătat Iulian Popescu, de la Compartimentul de presă al DGFP Vâlcea. Deci, în total, în regiunea Oltenia au fost trimise în ultima perioadă 52.839 de înştiinţări. În Dolj, cele mai multe dintre înştiinţări au ajuns la contribuabili în aceste zile, la grămadă, adică şi cele pe luna octombrie, şi cele pe noiembrie.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

11 COMENTARII