16.7 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriFord România, pierdere de 61 de milioane de euro

Ford România, pierdere de 61 de milioane de euro

În 2009, Ford a înregistrat o pierdere de 61 de milioane de euro, în scădere faţă de anul anterior, când aceasta a fost de 105 milioane de euro. În schimb, cifra de afaceri netă a companiei Ford în România a scăzut în 2009 de aproape patru ori faţă de cea din 2008. În 2010, afacerile par să se revigoreze, peste 4.000 de maşini fiind asamblate în Bănie. Ford anunţă că a investit deja 200 de milioane de euro la Craiova.

Criza din domeniul auto se regăseşte în rezultatele financiare ale Ford România pe anul trecut. Deşi unii indicatori au înregistrat corecţii pozitive faţă de anul 2008, în 2009, compania a mers tot pe pierdere, iar volumul afacerilor derulate a scăzut vertiginos. Potrivit bilanţului contabil publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice, Ford România a înregistrat anul trecut o pierdere de 260 de milioane de lei, adică puţin peste 61 de milioane de euro. Compania a reuşit să reducă pierderea din 2008, care era de 448 de milioane de lei (aproximativ 105 milioane de euro). Şi cheltuielile totale ale companiei s-au diminuat în 2009 faţă de 2008, dar tot au rămas la cote ridicate. Dacă, în primul an de când s-a instalat la Craiova (2008), Ford a înregistrat cheltuieli totale de 1,145 miliarde de lei, anul trecut, potrivit datelor din bilanţ, cheltuielile companiei au fost de 480 de milioane de lei.

Cifra de afaceri a scăzut enorm

Comparând rezultatele financiare pe ultimii doi ani, se observă că în 2008 compania a avut o cifră de afaceri de 690 de milioane de lei. În schimb, în 2009 – adică al doilea an de când Ford s-a instalat în fabrica auto din Craiova -, compania a înregistrat o cifră de afaceri de aproape patru ori mai mică, situându-se la 177 de milioane de lei. Veniturile totale erau, în 2008, de 697 de milioane de lei, iar în 2008 au scăzut la 219 milioane de lei. Scăderi semnificative sunt şi la stocurile companiei. La sfârşitul lui 2008, Ford avea la Craiova stocuri de 106 milioane de lei, potrivit bilanţului contabil depus de companie la Finanţe, iar la finele anului trecut valoarea stocurilor era de numai 14 milioane de lei, în scădere cu 92 de milioane de lei faţă de anul anterior.

În America, Ford a avut profit

Dincolo de Ocean, compania Ford a anunţat că a avut un profit pe anul trecut de 2,7 miliarde de dolari, în ciuda crizei care a „bântuit“ SUA. În condiţiile în care industria auto a avut nevoie de intervenţia statului american, Ford nu s-a împrumutat de la Rezerva Federală. În acelaşi timp, dincoace de Ocean, conducerea Ford Europa a lansat ideea existenţei unor spaţii de producţie excedentare. Fostul preşedinte al Ford Europa, John Fleming, actual preşedinte pentru producţie şi relaţii privind aspectele de muncă în cadrul Ford Motor Company, spunea în luna mai, citat de Reuters, că în Europa capacităţile de producţie auto sunt supraaglomerate cu 30% faţă de necesar.

Cheltuieli mari în 2009

Anul trecut, compania a răscumpărat procentul de 22% din acţiunile deţinute de SIF Oltenia la ACSA contra sumei de 75 de milioane de lei (18 milioane de euro). Ford a mai scos din conturi câteva milioane de euro şi pentru pachetul de acţiuni al minoritarilor, dar plata s-a întins şi pe anul 2010. Din declaraţiile publice ale oficialilor Ford România, anul trecut, compania ar fi investit în instruirea personalului aproximativ 50 de milioane de lei (12 milioane de euro). La vremea respectivă, Ford nu a dorit să comunice dacă în acei bani intră şi cheltuielile cu deplasările în străinătate ale celor din fabrică şi invers, cu deplasările specialiştilor din afară, veniţi la Ford Craiova. Se adaugă şi cheltuielile cu salariile celor 3.655 de angajaţi, câţi erau la sfârşitul anului 2009, de aproximativ 7 milioane de lei. Impozitul aferent anului 2009 către Primăria Craiova a fost de 4,97 milioane de lei, deci cu impact nesemnificativ în totalul cheltuielilor înregistrate de Ford. Ce venituri a avut compania reiese din bilanţ: 219 milioane de lei, venituri de trei ori mai mici decât în 2008. Putem doar să presupunem că au existat venituri importante, dacă luăm în calcul că firma a vândut şi în 2009 din producţia anterioară de motoare şi cutii de viteză din gama Daewoo.

Pe 2010, Ford a început activitatea mai bine decât anul trecut

După doi ani şi jumătate de la cumpărarea pachetului majoritar de acţiuni la Automobile Craiova (ACSA), Ford a început timid anul trecut asamblarea pe liniile fostei fabrici Daewoo din Craiova a primelor maşini Ford, din modelul Transit Connect – o autoutilitară uşoară. Pe 8 septembrie 2009 se lansa la Craiova, cu mare fast, începerea producţiei în uzina auto din Bănie. Ford spunea că nu se va concentra pe volum, ci pe calitate, astfel că, până la finele anului, ieşeau pe poarta fabricii doar aproximativ 300 de autoutilitare Transit Connect. În 2010, primul trimestru a fost dificil pentru companie, dar din trimestrul al doilea producţia s-a intensificat. Ford confirmă oficial că la Craiova s-au asamblat, pe primele şapte luni, 4.100 de autoutilitare Transit Connect.

Investiţii de 200 de milioane de euro

Cel mai probabil, în 2010 au început investiţiile semnificative ale celor de la Ford. Statul a garantat pentru Ford un împrumut de 400 de milioane de euro pe care compania susţine că îl va investi în fabrica din Bănie. Împrumutul a fost acordat anul acesta. Ford informa luna trecută că a investit la Craiova 200 de milioane de euro şi parte din aceşti bani provin de la BEI. „Investiţia noastră per ansamblu în fabrică până la momentul actual însumează aproximativ 200 de milioane de euro, parte din investiţia noastră totală de 675 de milioane de euro în fabrică. Împrumutul acordat de BEI este inclus în această sumă. Vă rog să vă reamintiţi că împrumuturile din partea BEI nu sunt grant-uri, ci împrumuturi, de aici şi investiţia Ford“, a spus pentru GdS, luna trecută, Nadia Crişan, membru în Consiliul de Administraţie al Ford România. Totodată, tot anul acesta, Ford a cerut statului român să amâne cu un an investiţiile în fabrica din Craiova.

Ford nu comentează rezultatele financiare

Întrebaţi cum s-a ajuns la o pierdere de 61 de milioane de euro în fabrica de la Craiova, oficialii Ford ne-au comunicat că nu discută public despre bilanţul pe 2009 şi afirmă că fabrica de la Craiova se află „într-o perioadă de tranziţie“. „Ford Motor Company nu face comentarii publice pe marginea rezultatelor financiare aferente unei singure fabrici deţinute de Ford Motor Company şi, de asemenea, nu oferă informaţii cu privire la previziunile financiare ale companiei. În ceea ce priveşte fabrica de la Craiova, ne aflăm într-o perioadă de tranziţie, în care continuăm procesul de închidere a activităţilor desfăşurate anterior de Daewoo, îndeplinindu-ne, în acelaşi timp, angajamentele asumate faţă de guvern privind crearea de locuri de muncă şi investiţiile în noi produse şi tehnologii Ford. Detalii suplimentare cu privire la investiţii şi la procesul de angajare de personal, care va fi iniţiat anul viitor în vederea lansării producţiei, au fost deja comunicate preşedintelui României şi oficialilor guvernamentali“, a declarat ieri Nadia Crişan.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

15 COMENTARII