7.3 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriAvioane Craiova, în mijlocul unui război

Avioane Craiova, în mijlocul unui război

Institutul de cercetare INCAS din Bucureşti vrea bani de la israelienii de la Elbit Systems, care au vândut statului român aparatul modernizat IAR 99, realizat de inginerii români în anii '70 – '80. Avioane SA a contestat înregistrarea aparatului la OSIM, iar procesul a ajuns la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.

Institutul Naţional de Cercetări Aerospaţiale (INCAS) „Elie Carafoli“ Bucureşti, cel care a proiectat în anii '70 – '80 modelele IAR 93 Vultur şi IAR 99 Şoim, duce de doi ani un război în justiţie pentru drepturile de proprietate intelectuală asupra patentelor de fabricaţie ale acestor aparate. IAR 93 Vultur a fost conceput împreună cu fosta Iugoslavie, prin programul YU-ROM, ca o alternativă la avioanele cu reacţie ruseşti, cu care se dotau majoritatea ţărilor din blocul sovietic. Motorul era produs de Rolls Royce şi apoi de Turbomecanica Bucureşti, iar diferitele subansamble erau realizate la fabricile româneşti şi cea din Mostar (acum Croaţia). Primul zbor al aparatului a avut loc în 1974. Dezvoltarea IAR 99 Şoim a început în anii '70, modelul fiind primul avion reactiv proiectat şi realizat integral în România. Cu o foarte bună manevrabilitate, a fost considerat unul dintre cele mai bune avioane din clasa sa. Primul zbor a avut loc în 1985, iar din 1988 a intrat în serviciul forţelor aeriene româneşti. Avionul era realizat prin colaborarea Avioane Craiova cu Aerostar Bacău, IAR Braşov, Aerofina Bucureşti şi Turbomecanica Bucureşti.
În 2001, statul român a semnat un contract pentru achiziţionarea a 24 de aeronave IAR 99 Şoim modernizate de firma israeliană Elbit Systems, care a contribuit la aceste aparate cu integrarea unui sistem de echipament de avionică şi management al armamentului. Trei astfel de aparate noi şi cinci modernizate au fost livrate de Elbit Systems statului român. În urmă cu doi ani, INCAS a deschis o acţiune în instanţă pentru a-şi cere drepturile.
„IAR 99 a fost proiectat de INCAS. Din punctul nostru de vedere, avioanele livrate de israelieni sunt aparate contrafăcute, deoarece modernizările nu au avut acceptul proiectantului“, spunea Cătălin Nae, directorul INCAS. În proces a fost implicată şi Avioane Craiova, pentru că fabrica a semnat contractul de execuţie al aeronavelor. Circuitul era următorul: Avioane Craiova realiza avioanele, iar Elbit Systems le vindea către MApN. Avioane SA chiar a dat în judecată INCAS şi OSIM pentru înregistrarea modelelor ca mărci înregistrate, însă nu a avut câştig de cauză. În mai 2010, procesul a ajuns la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, primul termen de judecată fiind în ianuarie 2011.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

15 COMENTARII