21.7 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriBăncile nu mai blochează conturile

Băncile nu mai blochează conturile

Instituţiile de credit care ameninţau zilele trecute că vor bloca toate conturile clienţilor dacă aceştia nu-şi vor actualiza datele cu caracter personal s-au mai temperat după ce BNR le-a rugat să nu facă exces de zel. „Nu orice om care îşi ia salariul pe card este suspect de terorism“, spun reprezentanţii BNR. Există şi bănci care au dat termen firmelor până pe 9 aprilie, altfel le restricţionează temporar accesul la conturi.

Doljenii care au carduri de salarii sau conturi deschise la bănci de top s-au trezit cu ameninţări de la instituţiile de credit respective, potrivit cărora, dacă nu-şi actualizează datele cu caracter personal, urmează  să le fie blocate conturile. Unele bănci le dădeau clienţilor drept „ultimatum“ data de 31 martie, spunând că, dacă nu se prezintă la bancă doar cu buletinul pentru a completa un formular, atunci de la 1 aprilie le va fi blocat accesul la conturi. Alte instituţii de credit au anunţat că persoanele fizice şi juridice – clienţi ai băncii – au termen până pe 9 aprilie să-şi actualizeze datele personale. Există norme legale care obligă băncile ca până la 1 aprilie să actualizeze datele personale ale tuturor clienţilor şi au avut mai mult de un an la dispoziţie să facă acest lucru.

Băncile mergeau până la rezilierea contractelor

Alte bănci au fost mai rezervate, anunţând că doar clienţii care refuză expres să-şi actualizeze datele personale se pot alege cu rezilierea contractelor. „După termenul-limită de 31 martie 2010, în cazul clienţilor activi care nu au actualizat datele personale, banca va realiza această operaţiune înainte de efectuarea oricărei alte operaţiuni bancare. Potrivit normelor legale, relaţia de afaceri va fi reziliată însă în cazul în care clientul refuză să facă acest lucru“, anunţa o bancă de top cu câteva zile înainte de Paşte.

Firmele ar putea avea restricţii

Alte bănci au afişate pe site avertizări pentru persoanele juridice, potrivit cărora, dacă până vineri, 9 aprilie, nu-şi actualizează datele de contact, vor avea restricţii la propriile conturi. „Pentru protejarea interesului companiei dumneavoastră, în situaţia în care până la 9 aprilie 2010 nu depuneţi formularul completat de actualizare a datelor de identificare, ne rezervăm dreptul de a restricţiona temporar efectuarea anumitor operaţiuni pe contul dumneavoastră“, anunţă, pe site-ul oficial, banca în cauză. „Norma BNR spune că se poate bloca accesul la conturi. Băncile au făcut tot ce s-a putut să îi cheme pe clienţi să-şi actualizeze datele: am trimis SMS-uri, le-am ataşat scrisori la extrasele de cont, ba chiar am trimis informări şi la angajatori. Au avut un an la dispoziţie să vină şi nu au venit. Cred că se va trece la blocări de conturi“, spunea recent un bancher craiovean.

BNR a temperat băncile

Înainte de Paşte, cel puţin la nivel local, băncile care au trimis scrisori clienţilor sau care afişau pe internet „ultimatumul“ nu trecuseră la măsuri extreme de blocare a conturilor. Schimbarea radicală de optică este generată de o adresă pe care Banca Naţională a României (BNR) a transmis-o Asociaţiei Române a Băncilor, pentru a o comunica băncilor comerciale. Prin scrisoarea respectivă, BNR le cerea băncilor să fie mai rezervate în ceea ce priveşte blocarea conturilor clienţilor. „Banca Centrală le-a cerut băncilor să aplice norma BNR nu numai în litera, ci şi în spiritul ei. Legea este pentru combaterea spălării banilor şi a actelor de terorism. Dar asta nu înseamnă că fiecare om care îşi primeşte salariul pe un card este suspect de terorism. Băncile trebuie să analizeze de la caz la caz riscurile şi nu să blocheze conturile tuturor clienţilor. Nu este cazul să facă exces de zel“, a declarat, pentru GdS, Mugur Şteţ, purtătorul de cuvânt al BNR. Instituţiile bancare trebuie să-i convingă pe oameni să meargă cu actul de identitate la bancă şi să completeze un formular cu aceste date. Regulamentul BNR nr. 9/2008 privind cunoaşterea clientelei se aplică în aceste situaţii.

Băncile s-au calmat instantaneu

După intervenţia BNR, băncile nu au mai trecut la măsuri extreme. Cel puţin pentru o perioadă, clienţii sunt invitaţi la bănci la fel ca şi până acum, fără consecinţe asupra relaţiilor cu unitatea. Rămâne ca şi instituţiile de credit care au anunţat termenul de 9 aprilie să-şi revizuiască atitudinea faţă de clienţi. „Cum să blocăm conturile clienţilor noştri? Păi noi trăim din acest lucru. Din asta câştigăm, din operaţiunile clienţilor noştri. Nu trecem la măsuri extreme, ci doar le spunem clienţilor că există un risc pentru ei dacă nu-şi actualizează datele cu caracter personal“, a spus pentru GdS, directoarea unei unităţi bancare craiovene. „Momentan, nu am blocat nici un cont pentru că BNR a făcut o recomandare prin ARB să încercăm să contactăm clienţii şi să-i aducem la bancă să îşi actualizeze datele şi să-i triem pe cei care prezintă risc. Nu orice client este un factor de risc pentru terorism sau spălarea banilor“, a spus pentru GdS alt bancher din Craiova. „Nu este mare lucru să treci pe la bancă şi să completezi un formular. Durează câteva minute. Nu cred că se va bloca vreun cont, dar nici nu cred că va mai prelungi BNR termenul încă odată“, a precizat Corneliu Cojocaru, director de comunicare al unei bănci de top. 

Banca Centrală le-a cerut băncilor să aplice norma BNR nu numai în litera, ci şi în spiritul ei. Legea este pentru combaterea spălării banilor şi a actelor de terorism. Dar asta nu înseamnă că fiecare om care îşi primeşte salariul pe un card este suspect de terorism. Băncile trebuie să analizeze de la caz la caz riscurile şi nu să blocheze conturile tuturor clienţilor. Nu este cazul să facă exces de zel“.

Mugur Şteţ, purtător de cuvânt al BNR 

 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU