17.8 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriInstruirea angajaţilor Ford costă de două ori cât fabrica

Instruirea angajaţilor Ford costă de două ori cât fabrica

Ford are în plan să cheltuiască 185 de milioane de euro pentru pregătirea personalului de la Craiova. Suma este de două ori şi ceva mai mare decât a plătit iniţial Ford pentru fabrica de automobile din Bănie (84 de milioane de euro). În medie, fiecare angajat ar fi instruit cu 51.000 de euro, cam cât un apartament cu trei camere în Craiova.

Într-o perioadă în care sectorul auto se confruntă cu probleme la nivel mondial, Ford investeşte numai în formarea personalului din fabrica de la Craiova sume uriaşe de bani, mai exact, 185 de milioane de euro, a informat compania. Un calcul simplu arată că Ford va cheltui cu instruirea angajaţilor dublu faţă de cât a plătit iniţial pe întreaga fabrică din Craiova. Ford Motor Company a preluat de la statul român pachetul majoritar de acţiuni al fostei fabrici Daewoo cu suma de 57 de milioane de euro. După care Comisia Europeană a hotărât că Ford trebuie să mai plătească 27 de milioane de euro, fapt ce a făcut ca producătorul american de autoturisme să achite în total 84 de milioane de euro către statul român. Comisia Europeană a aprobat recent acordarea unui ajutor de stat pentru Ford, de până la 57 de milioane de euro, pentru programele de formare profesională a angajaţilor de la Craiova, dar obligă compania să arate cu documente justificative în ce fel a cheltuit banii pentru formarea profesională.

Sume colosale pentru instruirea fiecărui angajat Ford

Având în vedere că la fabrica Ford din Craiova activează aproximativ 3.600 de angajaţi şi, dacă luăm în considerare faptul că toţi vor fi instruiţi, un simplu calcul matematic ne arată că, în medie, pentru fiecare angajat al fabricii, Ford ar cheltui câte 51.388 de euro numai pentru a-l „şcoli“. Cu suma aceasta, în Craiova se poate achiziţiona chiar şi un apartament cu trei camere. Reprezentanţii Ford susţin că va fi vorba de programe aprofundate de formare profesională pentru angajaţii de la Craiova şi despre un număr foarte mare de cursuri, structurate pe diverse domenii. „Aşa cum indica şi decizia Comisiei Europene, angajaţii noştri vor fi beneficiarii unor programe aprofundate de formare profesională în domenii diferite de cunoaştere, ca, de exemplu, siguranţă, limbi străine, informatica, bazele administrării unei afaceri şi competenţe industriale generale. Noi anticipăm organizarea a peste 250 de cursuri, care să se adreseze tututor angajaţilor sau numai unei părţi a acestora“, a precizat Nadia Crişan, reprezentant Ford România. Întrebaţi de ce costă atât de mult instruirea personalului de la Craiova, într-o perioadă în care nici un producător auto nu îşi permite astfel de programe, reprezentanţii Ford au răspuns: „Politica firmei noastre este aceea de a nu discuta public despre aceste chestiuni“. Reprezentanţii Ford afirmă că instruirea personalului se va întinde şi pe parcursul anilor următori.
Liderul sindical de la Ford, Ovidiu Cioroianu, spune că se organizează diverse cursuri în fabrică şi că angajaţii sunt trimişi şi în străinătate. „Se fac diverse cursuri în fabrică de când ne-a preluat Ford. În plus, mai mulţi oameni de la noi sunt duşi la specializări în Germania, Spania şi Turcia, în fabricile Ford de acolo, deci sunt cheltuieli şi cu astfel de deplasări“, a arătat Cioroianu.

Calitate înainte de toate

Încă din septembrie anul trecut, de când a început asamblarea autoutilitarelor uşoare Ford Transit Connect în fabrica din Craiova, s-a pus accent pe calitate. Directorul Ford România, Dionisio Campos, a spus în repetate rânduri că fabrica din Bănie se axează „pe calitate“ şi nu neapărat pe cantitatea de maşini care ies pe poarta uzinei în această perioadă. Minuţiozitatea şi stricteţea americanilor de la Ford s-au transpus în fabrica auto din Craiova, astfel că mai mulţi angajaţi spun că s-au făcut cursuri intense în special de protecţia muncii, dar şi „permutări“ ale angajaţilor, în sensul că unii au fost luaţi de la secţiile în care lucrau iniţial şi mutaţi la altele, unde au cu totul alte atribuţii. Asemenea permutări de personal au fost confirmate de reprezentanţii Ford, care susţineau, anul trecut, că personalul care lucra în secţiile de motoare şi cutii de viteze (care şi-au încetat producţia anul trecut) urma să fie mutat în alte secţii.

„Problema supracapacităţilor de producţie exista dinainte de criză“

Planurile Ford sunt acelea de a investi în Craiova 650 de milioane de euro în câţiva ani şi de a duce producţia la 300.000 de autovehicule pe an şi tot atâtea motoare. După cum susţin oficialii companiei, din totalul investiţiilor, 185 de milioane de euro sunt numai pentru formarea profesională a unor oameni care au lucrat tot într-o fabrică auto. Între timp au apărut voci din cadrul Comisiei Europene care critică, oarecum, anumite decizii investiţionale ale producătorilor auto, dar oferă perspective pozitive asupra acestei industrii pe viitor. Günther Verheugen, vicepreşedintele Comisiei Europene, comisar pentru industrie şi întreprinderi, făcea referiri (recent) la companiile producătoare de autoturisme şi la decizia lor de a se extinde pe pieţele central şi est-europene cu capacităţi de producţie noi. „Perspectiva pe termen mediu şi lung privind industria auto nu este negativă, dar anii 2010 şi 2011 vor fi foarte dificili şi toţi trebuie să ştie acest lucru. Restructurarea va avea loc oricum şi nu are nici o legătură cu criza. Problema supracapacităţilor de producţie exista încă de dinainte de criză, iar companiile producătoare, în loc să o rezolve, au înfiinţat noi întreprinderi în centrul şi estul Europei, evitând ajustările structurale pentru că, pe de o parte, obţineau profituri imense şi, pe de altă parte, nu aveau curajul să facă faţă consecinţelor sociale ale restructurării“, preciza recent Günther Verheugen, citat de mass-media de la Bucureşti. Ford Motor Company s-a extins pe piaţa românească în 2008, când a cumpărat fosta fabrică Daewoo din Craiova, dar reprezentanţii companiei susţin că decizia de a investi în România, mai exact, la Craiova era luată dinainte de criză. „Aşteptările noastre pentru pieţele noastre principale din Europa sunt orientate în jurul a 13-14,5 milioane de unităţi în acest an. Această cifră este cu 10% mai mică în 2009, dar sunt multe riscuri şi oportunităţi care pot ajuta sau pot pune în dificultate piaţa. Ford a luat o decizie strategică atunci când a preluat fabrica din Craiova, înainte de apariţia crizei economico-financiare“, a precizat, pentru GdS, Nadia Crişan.

Craiova, suport pentru producţia Ford

Reprezentanţii Ford au susţinut că motivul principal pentru care au investit în România a fost extinderea pe pieţele emergente. Ei au mai precizat că strategia pentru România nu s-a schimbat din cauza crizei care, în opinia lor, se manifestă în continuare. „Odată ce economia îşi va reveni, prin intermediul unităţilor noastre de producţie la nivel european mult mai mari şi mai flexibile, Ford se va poziţiona optim în vederea satisfacerii cererii în creştere pentru vehiculele noastre. Pentru atingerea obiectivelor noastre pe termen lung, vom avea nevoie de capacitatea de producţie suplimentară, care va putea fi oferită de fabrica Ford de la Craiova“, a precizat Nadia Crişan.

Aşa cum indica şi decizia Comisiei Europene, angajaţii noştri vor fi beneficiarii unor programe aprofundate de formare profesională în domenii diferite de cunoaştere, ca, de exemplu, siguranţa, limbi străine, informatica, bazele administrării unei afaceri şi competenţe industriale generale. Noi anticipăm organizarea a peste 250 de cursuri, care să se adreseze tututor angajaţilor sau numai unei părţi a acestora“.
Nadia Crişan, reprezentant Ford România

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

38 COMENTARII