20.5 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriEuropa asfaltează potecile judeţene din Dolj

Europa asfaltează potecile judeţene din Dolj

Unele tronsoane din drumurile judeţene ale Doljului arată ca nişte poteci. Mare parte dintre arterele judeţului au fost modernizate pe bani europeni: 100 de milioane de euro până acum.

„Poteca“ din imagine reprezintă un tronson din DJ 606 C, dintre localităţile Argetoaia şi Secu. Cei şase kilometri din artera judeţeană par că ne îndepărtează de civilizaţie, oprindu-ne undeva în pădure. Apoi, ca din pământ, apare localitatea Secu, unde dăm din nou de asfalt. Localnicii spun că au avut dintotdeauna probleme cu infrastructura, şi asta nu s-a rezolvat odată cu trecerea anilor. „Sunt şase kilometri de pământ, greu accesibili. Ni s-a tot promis că se fac investiţii şi aici, dar am fost amânaţi, din diverse motive“, se plânge primarul Adrian Popa. Reprezentanţii Consiliului Judeţean (CJ) Dolj spun că instituţia administrează aproximativ 15 kilometri de astfel de poteci cu statut de drum judeţean, însă anomalia îşi are explicaţiile ei. „De multe ori, din banii disponibili suntem nevoiţi să asigurăm cofinanţări pentru proiecte mari, la artere intens circulate. O asemenea investiţie ne-ar costa cel puţin şapte-opt milioane de lei. Pare cinic ce spun, dar trebuie să alegem între acesta, spre exemplu, şi proiectele care deservesc mai mulţi locuitori“, spune vicepreşedintele tehnic al CJ Dolj, Cristi Iovan. Oficialul doljean afirmă că, fără banii europeni, drumurile judeţene ar arăta mult mai rău. Peste 100 de milioane de euro au fost atrase ca fonduri nerambursabile pentru reparaţii şi modernizări a reţelei de 1.066 de kilometri de drumuri judeţene. Trebuie spus că din această reţea 196 de kilometri sunt drumuri pietruite şi 15 kilometri, drumuri de pământ. „Unele dintre drumurile de pământ vor fi asfaltate în cadrul proiectelor cu fonduri europene aflate în derulare. Cel dintre Argetoaia şi Secu va intra pe lista de investiţii a CJ, cu rezerva că-l vom asfalta când vom avea bani“, mai spune Cristi Iovan. Potrivit vicepreşedintelui, în 2010 vor fi finalizate lucrări de 40,8 milioane de euro, în majoritate realizate cu bani europeni. Este vorba de reabilitarea DJ 561 Craiova – Podari – Segarcea (8,3 milioane de euro), reabilitarea şi modernizarea DJ 562 Lăcriţa – Coşoveni – Ghindeni – DN55 (7,5 milioane de euro), precum şi DJ 606 Craiova – limita judeţului Mehedinţi (25 de milioane de euro). Tot anul viitor, va demara altă lucrare importantă: reabilitarea şi modernizarea DJ 561 pe tronsonul Segarcea – Cârna (13 milioane de euro).

Drumuri în expansiune

Cu toate că în ultimii ani s-au investit sume masive în drumuri, oficialii CJ spun că numărul drumurilor „proaste“ poate creşte în următorii ani. „S-ar putea să preluăm drumuri comunale, pentru că localităţile respective nu au bani să investească în ele. De fapt, în ultimii ani, CJ a investit circa 60 de milioane de lei – majoritatea din credite bancare – pentru a reabilita şi moderniza drumuri pe o lungime de 100 de kilometri. Majoritatea erau drumuri comunale preluate de noi“, afirmă Cristi Iovan. La rândul său, Dan Mogoş, vicepreşedintele pe probleme economice al CJ Dolj, spune că o parte din bani trebuie blocaţi anual pentru cofinanţări. „Legea te obligă să-ţi asiguri şi banii în buget când depui un proiect. Eu nu pot să trec în lista de investiţii drumuri mai mult decât banii pe care îi am. Noi prevedem bani în buget, iar la sfârşit de an constatăm că o parte din lucrări, din diverse motive, nu se execută. Nu putem decât ca fondurile să le trecem în fondul de rulment, după ce le-am ţinut blocate tot anul. Anul trecut am avut blocaţi 17 milioane de lei pentru cofinanţări. Din aceştia, două-trei milioane s-au întors din diverse motive“, a spus Mogoş. Toată lumea recunoaşte că fără banii europeni autorităţile nu s-ar fi descurcat. Şi la ora actuală, proiecte europene pentru drumuri judeţene, în valoare de 30 de milioane de euro, au fost aprobate, dar aşteaptă deblocarea de noi fonduri UE pentru a putea fi derulate.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

8 COMENTARII