10.6 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriDe ce cresc preţurile în criză

De ce cresc preţurile în criză

România este printre puţinele state din Europa unde preţurile bunurilor de larg consum cresc de la o lună la alta în această perioadă. La noi, chiar şi în perioadă de criză preţurile se majorează de Sărbători. Se întâmplă aceste lucruri pentru că piaţa românească este dominată de vânzător, şi nu consumatorul are supremaţia, aşa cum ar trebui, spun analiştii.

Ultimele date statistice publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS) arată că în miezul crizei şi, mai ales, înainte de Sărbătorile de iarnă preţurile cresc treptat în România, deşi în majoritatea statelor europene scad. INS a arătat că „rata inflaţiei în luna octombrie 2009 faţă de luna septembrie 2009 a fost 0,4%, iar comparativ cu octombrie 2008 a fost 4,3%“. Potrivit raportului lunar al INS, instituţia face astfel de calcule după o cercetare selectivă a preţurilor şi tarifelor, înregistrate la unităţile comerciale. De asemenea, în luna noiembrie, indicele preţurilor de consum a crescut faţă de luna precedentă a acestui an cu 0,23%. Scumpirile au fost înregistrate atât la bunurile alimentare, cât şi la cele nealimentare şi la servicii. Buletinul statistic lunar de preţuri al INS pe luna octombrie arată că toamna a venit cu scumpiri la ouă, lapte de vacă, brânză, legume şi conserve de legume, conserve de carne, miere de albine, dar şi la ţigări, cărţi, ziare, reviste, combustibil, încălţăminte, cosmetice, articole de igienă. Au fost şi unele reduceri de preţuri, atât la bunurile alimentare (fructe proaspete, cartofi şi citrice), cât şi la cele nealimentare (autoturisme şi piese de schimb). Şi serviciile se scumpesc de la o lună la alta. Potrivit INS, în octombrie faţă de septembrie au crescut tarifele pentru cinematografe, teatre, muzee, telefonie, inclusiv pentru apă, canal, salubritate. Chiar şi industria – grav afectată de criză – a ales să majoreze preţurile practicate, mai ales în industria bunurilor de folosinţă îndelungată şi a bunurilor de uz curent. Aceleaşi creşteri de preţuri s-au înregistrat şi în noiembrie 2009 faţă de octombrie, potrivit indicelui preţurilor de consum calculat de Statistică. Mai exact, pe toată ţara, preţurile mărfurilor alimentare au crescut în noiembrie faţă de octombrie cu 0,4%, la mărfurile nealimentare preţurile au crescut cu 1,1%, iar la servicii – cu 0,1%. Scumpirile s-au extins şi la alte categorii de produse, cum ar fi carnea de vită, fructele proaspete (în octombrie se ieftiniseră, iar luna trecută s-au scumpit), frigiderele şi congelatoarele. În plus, este posibil ca aceste creşteri de preţuri să aibă legătură cu apropierea Sărbătorilor de iarnă. Aşa reiese din practica din ultimii ani a comercianţilor noştri.

Comercianţii sfidează logica economică
 
Într-o perioadă de criză economică profundă, când toate firmele se plâng de restrângerea pieţelor de desfacere, de diminuarea consumului şi de blocaje de plăţi cu terţii, firmele ar trebui să ieftinească produsele şi serviciile livrate populaţiei, şi nu numai. La noi este exact invers. INS mai arată că inflaţia europeană medie pe octombrie faţă de luna precedentă a fost de 0,2% în timp ce în România a fost dublă (0,4%). De asemenea, dintre statele membre UE, doar în patru s-a înregistrat un puseu de creştere inflaţionistă, printre care amintim România şi Grecia. Analiştii economici şi financiari au explicat, pentru GdS, de ce creşte inflaţia (deci preţurile produselor şi serviciilor) la noi de la o lună la alta, când ar trebui să scadă. Un bancher craiovean spune că preţurile cresc din cauza devalorizării leului în raport cu euro: „Noi suntem o ţară preponderent importatoare, iar dacă importăm la un euro mai scump, atunci diferenţa de curs valutar se transpune în preţuri, deci şi produsele vor fi mai scumpe. De aceea apare inflaţie la noi, în principal din cauza deprecierii monedei naţionale. Firmele importatoare trebuie să suporte de undeva diferenţele de curs. Mai ales că România nu exportă suficient“. Preşedintele Asociaţiei Analiştilor Financiari din România (CFA Romania), Dragoş Cabat, spune că preţurile cresc în perioada de criză din cauză că nu există suficientă competitivitate pe piaţa românească şi că firmele practică preţuri împotriva logicii fireşti a lucrurilor. „În România nu există încă o piaţă matură şi de aceea ne trezim cu preţuri mai mari în criză. La noi, lucrurile merg total aiurea faţă de cum ar trebui. Desigur, contează şi deprecierea leului faţă de valută, dar, în principal, nu există suficientă competitivitate pe piaţa românească, astfel încât firmele să fie nevoite să ieftinească produsele. Şi oricum importurile s-au redus în această perioadă de criză“, a precizat analistul citat.

„Supremaţia vânzătorilor în faţa consumatorilor“

Analistul Dragoş Cabat susţine că aceste scumpiri sunt cauzate de faptul că piaţa este dominată de vânzători, şi nu de consumatori, cum ar fi firesc. „Vânzătorii deţin supremaţia. Puterea este a vânzătorului în România şi nu a consumatorului, cum ar trebui să fie. Vânzătorii români – din orice domeniu ar fi ei – vor să facă profituri maxime, scumpind produsele sau serviciile decât să câştige la vânzarea ca volum. La noi se scumpesc produsele când trebuie să se ieftinească şi să câştige din volume mai mari de vânzări“, a arătat, pentru GdS, analistul Dragoş Cabat. Scumpirile au venit pe final de an, înainte de Sărbătorile de iarnă, ca de fiecare dată, în condiţiile în care în importante state europene (Germania, Franţa, Anglia şi altele) în preajma Crăciunului şi Anului Nou au loc ieftiniri substanţiale la cele mai multe produse şi servicii. „Este o practică total aiurea în România să majorezi preţurile înainte de Sărbători, când ar trebui să ieftineşti. Încă o dovadă că vânzătorii fac piaţa în România, contrar a ceea ce se întâmplă în lume“, a mai spus Dragoş Cabat.  

Firmele spun că au avut costuri crescute

Reprezentanţii mediului de afaceri spun că mulţi comercianţi au fost nevoiţi să scumpească produsele din cauză că lor le-au crescut nejustificat costurile, mai ales acele costuri care nu ţin de proiecţiile şi de planurile de afaceri ale firmelor. Societăţile private se referă la creşterile cu dobânzile la credite, care nu erau planificate pentru acest an şi care abia acum se resfrâng asupra preţului produselor livrate. „Pe finalul anului 2008 şi începutul lui 2009, cheltuielile firmelor cu dobânzile bancare s-au dublat sau chiar triplat. Aspecte pe care firmele nu le-au putut anticipa. Dacă trebuie să plăteşti mai mulţi bani către bănci trebuie să îi iei de undeva. Până acum s-au tot diminuat profiturile, dar cum nu se mai poate vorbi de profituri trebuie să faci ceva ca să poţi să plăteşti ce ai de plătit şi atunci te gândeşti să majorezi preţurile. În plus, anul trecut euro ara 3,6 lei, acum este 4,3 lei, deci trebuia suportată de undeva diferenţa“, spunea recent un reprezentant al mediului local de afaceri.  

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

11 COMENTARII