12.3 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriProvocări pentru manageri: cum să-ţi păstrezi clienţii şi angajaţii buni

Provocări pentru manageri: cum să-ţi păstrezi clienţii şi angajaţii buni

Antreprenorii olteni au fost provocaţi la dezbateri despre cum să-şi dezvolte afacerile pe perioada crizei şi avantajele înscrierii într-o organizaţie patronală. Oamenii de afaceri au fost instruiţi cum să-şi păstreze clienţii şi cum să-şi motiveze angajaţii proprii pentru ca întreaga echipă să ajungă la rezultatele scontate.

Oamenii de afaceri din Oltenia s-au reunit ieri la seminarul intitulat „Provocări antreprenoriale. Adaptare la contextul actual“, organizat de firma Ascendis Consulting, în parteneriat cu Alianţa Confederaţiilor Patronale din România (ACPR), la Hotel Emma West din Craiova. Au participat 67 de manageri şi acţionari ai unor firme din Oltenia. Vor fi selectate 23 de societăţi din categoria întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM-uri), care vor face parte dintr-un proiect cofinanţat din Fondul Social European (FSE), prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane, domeniul major de intervenţie „Finanţarea culturii antreprenoriale“, prin programul „Management de impact“. Proiectul destinat IMM-urilor se numeşte „Antreprenoriat strategic şi creştere în IMM-uri“ şi se implementează de către firma Ascendis, în parteneriat cu Alianţa Confederaţiilor Patronale din România. Proiectul se adresează managerilor şi angajaţilor din IMM-uri, care activează în domenii precum producţia industrială, servicii cu valoare adăugată mare, tehnologia informaţiei şi comunicării şi turism. „1.600 de manageri, angajaţi şi antreprenori din ţară s-au calificat în acest program. (…) Perioada de implementare este până în septembrie 2010. Proiectul are finanţare de 7,5 milioane de lei, din care 90% de la FSE, Ascendis contribuie cu 5%, iar restul, din bugetul naţional“, a spus Georgiana Ceauşilă, coordonator regional Craiova pentru Ascendis Consulting.
Cursurile sunt gratuite pentru participanţi. Organizatorii se aşteaptă ca grupuri de 10-12 persoane din cadrul fiecărei firme selectate (formate din manageri sau angajaţi ai IMM-ului în cauză) să se înscrie în proiect pentru formare. Sunt dezvoltate şase centre regionale în marile oraşe ale ţării, printre care şi Craiova, unde vor beneficia de programe de instruire grupuri de manageri şi angajaţi.

Managerii învaţă cum să-şi conducă afacerea

Proiectul, în cadrul căruia participă cele 23 de IMM-uri, este de formare şi acţionează pe cinci module. Unul este pentru toţi managerii şi angajaţii participanţi, intitulat „Procesul de dezvoltare a unui IMM“, iar altul este la alegere dintre cele patru module rămase, în funcţie de preferinţele patronilor: „Managementul relaţiilor cu clienţii“, „Managementul culturii organizaţionale în IMM-uri“, „Managementul resurselor umane“ şi „Managementul obiectivelor şi al performanţei“.

Diferenţa între succes
şi faliment

Directorul Ascendis, Andrei Goşu, a prezentat în cadrul seminarului primul studiu din România care analizează opinii ale patronilor şi angajaţilor din industrie, servicii, turism şi IT&C despre dezvoltarea afacerii. Acesta a fost realizat de Gallup Organization România în perioada 1 mai – 12 iunie, pe un eşantion de 1.001 angajaţi şi 58 de manageri şi acţionari. Studiul şi-a propus să evidenţieze „diferenţa între succes şi faliment“, spune Goşu, şi rezultatele au scos în evidenţă că IMM-urile cu performanţă sunt orientate către client, în multe cazuri nu există spirit de echipă, nu există strategii pe termen mediu şi lung, iar conducerea firmei prin pedepse aplicate angajaţilor duce sigur la faliment. „Potrivit studiului, la întrebarea «De la cine vin ideile de dezvoltare a companiei?», doar 1% dintre manageri spun că vin de la clienţi. Doar 34% dintre cei intervievaţi au participat la cursuri de formare profesională“, a spus Andrei Goşu, subliniind ideea orientării managerilor către clienţi şi echipa de angajaţi pe care o conduc.
El a accentuat prin exemple personale că în anul „de criză“ 2009 există lipsă de respect faţă de clienţi chiar din sectoare de activitate afectate în contextul actual (imobiliare şi domeniul auto). Goşu a mai spus că succesul unei companii depinde de modul în care este tratat clientul.

Structurile de forţă în economie: patronatele

Directorul general în cadrul Alianţei Confederaţiilor Patronale din România, Adrian Izvoranu, a spus ieri că „organizarea angajatorilor în structuri de forţă cum sunt patronatele reprezintă un element important al culturii organizaţionale externe“. În opinia lui Izvoranu, în România, legea „şchioapă“ nu obligă parlamentul şi preşedinţia să ţină cont de părerea organizaţiilor patronale, aşa cum se întâmplă în Europa. „Noi facem economia. Nu cerem să ni se dea ceva, pentru că noi producem acel ceva (…) Numai aşa se protejează compania cu un scut: dacă intră într-o organizaţie patronală. Între companii există concurenţă, dar avem şi puncte comune: plătim aceleaşi taxe idioate. Toate structurile europene nu fac nimic până nu discută cu organizaţiile patronale“, a precizat Adrian Izvoranu, adăugând că, în ţara noastră, Comitetul Economic şi Social nu mai are rolul pentru care a fost creat, acela de a aviza proiectele de legi care vizează chestiuni economice.
La noi, o propunere legislativă care pleacă într-o formă de la Comisia de Dialog Social ajunge să fie votată în parlament într-o cu totul altă formă, pe când în Europa se ţine cont de propunerile organizaţiilor patronale. Despre ACPR, Izvoranu a precizat că ea cuprinde 11 dintre cele 12 confederaţii patronale din România şi este înscrisă în Confederaţia Angajatorilor Europeni BUSINESSEUROPE. Izvoranu mai este de părere că, pe lângă o proastă gestionare a costurilor din partea unor companii, o problemă stringentă a mediului de afaceri este aceea că lipsesc strategiile: „Firmele suferă din cauza lipsei de strategii. Ele nu ştiu să-şi planifice banii. Duc lipsă de viziune strategică“.

„Schimbă abordarea
şi păstrează-ţi clienţii!“

Consultanţii prezenţi la seminarul de ieri i-au sfătuit pe patroni să uite aproape tot ce au făcut până acum şi să se adapteze noilor cerinţe impuse de piaţă odată cu apariţia crizei. „Schimbă abordarea şi păstrează-ţi clienţii!“ – acesta a fost îndemnul organizatorilor evenimentului către managerii prezenţi. Oamenii de afaceri au fost sfătuiţi să preţuiască angajaţii proprii şi să îi respecte în actualul context economic, pentru că numai lucrul în echipă poate conduce firma la obţinerea rezultatelor dorite.
În a doua parte a programului, patronii şi directorii din sală au fost puşi să răspundă la 12 întrebări, dar ca şi cum ar răspunde angajaţii lor la ele. Spicuim dintre acestea: „Ştiu ce se aşteaptă de la mine?“, „În ultimele şapte zile am primit vreo recunoaştere pentru că mi-am făcut treaba bine?“, „Este cineva la serviciu care mă încurajează să mă dezvolt?“, „Se ţine cont şi de opiniile mele?“, „Colegii mei iau în serios rezultatele muncii mele?“ etc. Doar un singur manager a răspuns (în numele angajaţilor) cu „Da“ la toate întrebările.
Directorii şi patronii participanţi la eveniment au avut şi studiu de caz – „Investeşte în oameni!“ – despre spiritul de echipă dintr-o companie, despre cum să fie stimulată echipa de vânzări, dar şi alte departamente care dau calitatea unei firme şi cum trebuie pus accentul pe angajaţi, ca principal factor de dezvoltare a companiei.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS