12 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriMarile companii au recurs la disponibilizări în acest an

Marile companii au recurs la disponibilizări în acest an

Concedierile au venit cu precădere în firmele cu peste 50 de angajaţi şi ca soluţii de criză. Firmele mai mici au ales stoparea investiţiilor pentru a se menţine pe linia de plutire.

Jumătate dintre companiile mari (52%), cu peste 50 de angajaţi, au făcut disponibilizări în 2009, aceasta fiind una dintre măsurile luate de firme pentru a face faţă crizei, se arată într-un studiu realizat de Mercury Research în luna aprilie, pe un eşantion de 200 de companii din România.
„Organizaţiile, în funcţie de mărime, au adoptat strategii diferite pentru a face faţă situaţiei economice actuale. Cu cât compania e mai mică, cu atât strategia este mai orientată pe stoparea investiţiilor. Pe de altă parte, cu cât e mai mare compania, cu atât aceasta este mai îndreptată către reducerea de personal“, se arată în studiul Mercury Research.
Dacă la companiile mari, procentul celor care au făcut disponibilizări depăşeşte jumătate (52%), situaţia este diferită la companiile sub 50 de angajaţi, numărul celor care au făcut reduceri de personal fiind mai mic: 24% în cazul companiilor cu 10 – 49 de angajaţi şi 23% la companiile cu trei – nouă angajaţi.

Îngheţarea cheltuielilor pentru personal altă soluţie agreată de
angajatori

De asemenea, printre măsurile luate de companii pentru a face faţă crizei se numără îngheţarea salariilor, reducerea sau blocarea bugetelor de investiţii, de team building-uri sau pentru bonusuri. Îngheţarea salariilor a fost o acţiune întreprinsă de 21% dintre companii. Numărul organizaţiilor care au blocat orice creştere salarială diferă în funcţie de mărimea acestora: în 2009, 33% dintre companiile mari au îngheţat salariile, 23% dintre cele cu 10-49 de angajaţi, sau 42% dintre cele cu trei – nouă angajaţi.
În plus, altă zonă afectată a fost cea a investiţiilor, 20% dintre companiile chestionate reducând sau îngheţând bugetele fixate în acest scop. Totodată, potrivit studiului realizat de Mercury Research, două din zece companii au tăiat şi din cheltuielile destinate organizării de team building-uri sau cele pentru bonusuri.

Doar 16% dintre companii consideră că, în 2009, numărul angajaţilor va creşte

Există şi companii care nu au luat nici una dintre aceste măsuri. 20% dintre companiile mari (peste 50 de angajaţi), 40% dintre cele medii (10-49 angajaţi), precum şi 62% dintre companiile foarte mici (unu-doi angajaţi) nu au acţionat în nici una dintre aceste direcţii. În studiul efectuat de Mercury Research se mai arată că aproape trei sferturi dintre companii (72%) estimează că în 2009 numărul de angajaţi va rămâne la fel ca anul trecut, 16% aşteaptă o creştere a personalului, iar 13%, o scădere. În cazul companiilor mari, 50% consideră că nu va fi nici o schimbare în termeni de angajaţi, 9% cred că numărul acestora va creşte, iar 41% că va scădea.
Mercury Research este o companie de cercetare, prezentă de 17 ani pe piaţa din România. Compania oferă servicii de cercetare cantitativă şi calitativă despre consumatori şi despre companii adaptate pentru domeniile: bunuri de larg consum, financiar-bancar, IT&C, media, sănătate, industria auto sau social.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU