13.1 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriMediatorii aduc copiii romi la şcoală

Mediatorii aduc copiii romi la şcoală

Muncesc în cadrul unităţilor şcolare, în special în localităţile în care populaţia de etnie romă este majoritară. Principalul rol pe care îl au este acela de a convinge familiile de romi să-şi dea copiii la şcoală. În judeţul Dolj sunt cinci mediatori din rândul comunităţii rome.

Mediatorii şcolari sunt aleşi din rândul minorităţii rome pentru că s-a considerat că astfel vor avea o mai mare influenţă asupra acestora, vor putea să facă educaţie familiilor de romi şi să le convingă că trebuie să-şi trimită copiii la şcoală. Fiind personal didactic auxiliar, condiţia esenţială pe care trebuie să o îndeplinească mediatorii este să aibă studii medii. În situaţia în care acest lucru nu este posibil, se acceptă şi mediatori cu opt clase, cu condiţia ca ei să urmeze imediat cursurile şcolii. Poziţia de mediator şcolar a fost introdusă experimental în România din 1990, prin intermediul unor proiecte derulate în sectorul ONG, cu scopul de a facilita accesul la educaţie al copiilor proveniţi din grupuri defavorizate. Rolul mediatorului este acela de a face legătura între şcoală şi comunitate, de a crea în rândurile tinerilor de etnie romă o atitudine favorabilă educaţiei, dar şi de a preveni apariţia unor atitudini şi comportamente discriminatorii în instituţiile de învăţământ. Această experienţă pozitivă a fost dezvoltată prin activităţile programelor: acces la educaţie pentru grupurile dezavantajate, cu focalizare pe romi, ocupaţia de mediator şcolar fiind recunoscută oficial în Clasificarea Ocupaţiilor din România. Deoarece activitatea mediatorilor a condus la îmbunătăţirea vizibilă a frecvenţei şcolare, la reducerea abandonului şi, nu în ultimul rând, la îmbunătăţirea relaţiei dintre şcoală şi comunitate, majoritatea unităţilor de învăţământ care au beneficiat de serviciile unui mediator au făcut eforturi pentru asigurarea continuităţii activităţii acestuia şi după închiderea programului. Salariul mediatorului şcolar a fost acordat, în majoritatea cazurilor, prin contribuţia consiliilor judeţene şi locale.

Sarcini

Mediatorul reprezintă vocea şcolii în comunitate şi a comunităţii în şcoală, este persoana care facilitează dialogul şi cooperarea între cele două părţi şi contribuie la menţinerea şi dezvoltarea încrederii şi a respectului reciproc dintre şcoală şi familie, dintre şcoală şi comunitate. Mai mult decât atât, mediatorul monitorizează copiii de vârstă şcolară care nu sunt cuprinşi în învăţământul de masă şi propune conducerii unităţii de învăţământ soluţii practice pentru recuperarea educaţională a acestora şi facilitarea accesului lor, dacă este cazul, la programe alternative de tip „A doua şansă“, învăţământ cu frecvenţă redusă. „În plus, mediatorul este cel care monitorizează copiii de vârstă preşcolară, proveniţi din grupuri dezavantajate, care nu frecventează grădiniţa, şi oferă consiliere şi sprijin familiilor acestora în procedurile de înscriere a micuţilor la grădiniţă, respectiv şcoală. Colectează date statistice referitoare la menţinerea copiilor dezavantajaţi în învăţământul obligatoriu de masă, monitorizând astfel problemele de orice natură care afectează participarea la educaţie a copiilor din comunitate şi dificultăţile cu care aceştia se confruntă la nivel şcolar“, a precizat Lucian Cherata, inspector şcolar de specialitate pe problemele educaţionale ale romilor şi minorităţilor, din cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj.

Cinci mediatori în Dolj

În judeţul Dolj, meseria de mediator şcolar există din anul 2008. Aceştia sunt monitorizaţi de Centrul Judeţean de Resurse şi de Asistenţă Educaţională (CJARE). „Avem, la nivelul Doljului, doar cinci mediatori, la următoarele unităţi şcolare: la Şcoala nr. 13, Şcoala nr. 26, din Craiova, dar şi la Şcolile cu clasele I-VIII din Dioşti, Sălcuţa şi Sălcuţa-Calopăr“, a precizat Laura Mărunţelu, purtătoarea de cuvânt a Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Dolj.
Romeo Tiberiade este unul dintre cei cinci mediatori şcolari din judeţul Dolj. Lucrează la Şcoala nr. 13 din Craiova, de pe strada Bucovăţ, unitate de învăţământ în care majoritatea elevilor sunt de etnie romă. S-a implicat încă din 2000 ca şi voluntar în diferite acţiuni şi proiecte destinate copiilor şi tinerilor romi. A reuşit tot ce şi-a propus, iar din 2008, după un an de cursuri de perfecţionare realizate sub egida Ministerului Educaţiei, a obţinut certificatul de mediator şcolar. „Aparţin unei comunităţi mari, iar lucrul cu oamenii este foarte greu. Şi cu romii a fost dificil de colaborat. Mi-a trebuit timp ca să îi conving că educaţia este foarte importantă. Am mers la fiecare dintre ei acasă, am discutat şi le-am demonstrat că, fără şcoală, copiii lor nu pot face nimic… Am satisfacţia că, în numai un an, din cei aproximativ 600 de copii am reuşit să aduc la cursuri 100, care vin zilnic şi care au reuşit împreună cu mine să-şi convingă şi părinţii că vor să înveţe şi că educaţia este pe primul plan“, a povestit Romeo Tiberiade. Pentru a-i determina să vină la şcoală, acesta i-a implicat pe elevi în tot felul de programe, proiecte şi acţiuni, organizând concursuri sportive şi de dansuri. Chiar şi pe cei trecuţi de prima tinereţe, care nu au învăţat niciodată, i-a convins să se înscrie în programul „A doua şansă“, destinat lor. Şi în Şcoala nr. 26 din cartierul Mofleni, mediatorul a reuşit să-i convingă să vină la şcoală pe tineri care n-au frecventat nici cursurile primare sau pe foşti elevi care au fost scoşi din evidenţe înainte de finalizarea ciclului gimnazial pe motivul depăşirii vârstei sau al neprezentării la şcoală, fiind plecaţi în străinătate
Activitatea de consiliere s-a desfăşurat atât în timpul programului şcolar prin discuţii individuale, cât prin lectorate şi şedinţe la care au fost invitaţi lideri ai comunităţii rome. Au demarat consilierea pe probleme de igienă în colaborare cu medicul şcolar în rândul copiilor romi. Au reuşit să aducă la şcoală copii, frecvenţa s-a îmbunătăţit considerabil, iar elevii au fost ajutaţi şi determinaţi să nu abandoneze cursurile.

400 de mediatori în toată ţara
Ministerul Educaţiei a înmânat săptămâna trecută diplomele pentru 58 de absolvenţi ai modulului de formare a mediatorilor şcolari pentru problemele romilor. Modulul a inclus 42 de ore de legislaţie şcolară, istoricul învăţământului pentru romi, politici educaţionale pentru minoritatea romă, comunicare în spaţiul şcolar cu elevii şi părinţii romi, istoria şi tradiţiile romilor, educaţie incluzivă şi atribuţiile mediatorului. În prezent, la nivel naţional există peste 400 de mediatori în sistemul educaţional din România.  

Şi cu romii a fost dificil de colaborat. Mi-a trebuit timp ca să îi conving că educaţia este foarte importantă. Am mers la fiecare dintre ei acasă, am discutat şi le-am demonstrat că, fără şcoală, copiii lor nu pot face nimic… Am satisfacţia că, în numai un an, din cei aproximativ 600 de copii, am reuşit să aduc la cursuri 100, care vin zilnic şi care au reuşit împreună cu mine să-şi convingă şi părinţii că vor să înveţe şi că educaţia este pe primul plan“.
Romeo Tiberiade, mediator la Şcoala nr. 13 din Craiova 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

6 COMENTARII