miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriO nouă metodă de a căuta viaţă pe planete îndepărtate

O nouă metodă de a căuta viaţă pe planete îndepărtate

Noua modalitate de a căuta semne de viaţă în univers implică analizarea luminii, care trece prin atmosfera planetei „ţintă“. Metoda a fost testată pe atmosfera Pământului.

Oamenii de ştiinţă sunt de părere că, într-un interval de 10-20 de ani, noua tehnică de căutare ar putea dezvălui urme de viaţă pe planetele aflate la distanţă mare de soare, în afara sistemului nostru solar, informează www.digg.com. Se ştie deja că lumina reflectată conţine informaţii despre atmosfera unei planete. La distanţe de mai mulţi ani lumină însă, semnalele sunt foarte slabe şi greu de interpretat. Noua tehnică reprezintă o abordare diferită prin aceea că este studiată lumina care trece prin stratul atmosferic şi nu cea care este reflectată de acesta. S-a descoperit că acest şablon al undelor de lumină oferă un semnal mult mai puternic. Analiza luminii poate dezvălui existenţa unor substanţe chimice precum oxigenul şi apa, care indică prezenţa vieţii.
Testul a fost efectuat în timpul unei eclipse prin observarea luminii Lunii trecând prin atmosfera Pământului, ceea ce, spun oamenii de ştiinţă, este echivalentul observării spectrului Pământului de la distanţă mare, când planeta a trecut în faţa soarelui. Astronomii au folosit observatorul William Herschel Telescope (WHT) din La Palma, din Insulele Canare.
Dr. Enric Palle, din cadrul Institutului de Astrofizici din Canare, care a condus activitatea de cercetare, a declarat: „Acum ştim cum arată spectrul unei planete locuite, ştim cum putem recunoaşte planetele asemănătoare Pământului din afara sistemului nostru solar pe care ar putea exista viaţă. Analiza spectrală ne indică faptul că aceasta este o metodă foarte bună pentru a aduna informaţii despre procesele biologice care ar putea avea loc pe o planetă“.
Dr. Pilar Montanes-Rodriguez, din cadrul aceluiaşi institut, a adăugat că „în următoarele decade ne aşteptăm la descoperirea unor planete asemănătoare Pământului. Obţinerea proprietăţilor lor atmosferice va fi o mare provocare, cea mai de seamă recompensă fiind atunci când una dintre aceste planete va indica un spectru asemănător Pământului“.
Profesorul Keith Mason, şeful instituţiei Science and Technology Facilities Council (STFC), care finanţează William Herschel Telescope, a declarat că „această nouă analiză spectrală reprezintă o veste bună pentru viitoarele misiuni atât la sol, cât şi în spaţiu, dedicate căutării vieţii în univers“.

4 COMENTARII