10.6 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriSprijinul pentru Ford bate la porţile CE

Sprijinul pentru Ford bate la porţile CE

Statul român a adoptat procedura legislativă care trebuie urmată pentru a permite garantarea împrumutului uriaş pe care Ford România intenţionează să-l contracteze de la BEI, pentru fabrica de autoturisme din Craiova. Comisia Europeană trebuie să se pronunţe în acest caz dacă va fi considerat ajutor de stat. Ford spune că nu este.

Printr-un ordin al ministrului finanţelor publice, statul român a stabilit procedura ce trebuie urmată de autorităţi pentru a crea cadrul legal care să permită acordarea unei scrisori de garanţie bancară companiei Ford România, pentru a garanta împrumutul de 400 de milioane de euro pe care compania vrea să-l contracteze de la Banca Europeană de Investiţii (BEI). Statul reia întreaga procedură de garantare a unui credit pentru o firmă privată, după ce asemenea practici au fost „îngheţate“ de câţiva ani. Teoretic, paşii legislativi ce trebuie urmaţi pentru a garanta un împrumut de la organisme financiare internaţionale ar putea să fie aplicaţi oricărei entităţi economice care solicită un astfel de împrumut pentru investiţii în România. Practic, potrivit noilor reglementări, autorităţile competente ale statului fac o triere şi decid ce împrumuturi sunt garantate şi pentru cine.

Legi speciale

„Procedura care trebuie urmată pentru obţinerea garanţiei de stat în condiţiile legii a fost aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 138/2009, publicat în Monitorul Oficial Partea I, nr. 62/02.02.2009, în cuprinsul Anexei 2 la ordinul menţionat fiind precizate etapele de parcurs pentru obţinerea garanţiei în cazul contractării unui împrumut de la o instituţie financiară internaţională“, a precizat, pentru GdS, şeful Serviciului Comunicare din cadrul Ministerului Finanţelor Publice (MFP), Cristian Marin.
În anexa menţionată se prevede că „operatorul economic“, adică Ford, trebuie să obţină un aviz de principiu de la Comitetul Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări. Este necesară şi o hotărâre de guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii pentru care se garantează împrumutul. După obţinerea avizului, se elaborează proiectul de lege privind autorizarea MFP de a emite garanţia pentru credit. Urmează semnarea acordului de garanţie, care va fi ratificat prin lege. Apoi se semnează acordul de garantare.

Posibil ajutor de stat, notificat la CE

Comisia Europeană va trebui să fie notificată în acest caz, dacă este vorba despre un ajutor de stat pe care autorităţile îl acordă companiei de automobile din Craiova. În ordinul cu pricina se prevede că, dacă este considerat ajutor de stat, atunci Comisia Europeană trebuie să ia o decizie. Cererea se transmite către Direcţia Generală ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate în vederea stabilirii caracterului de ajutor de stat şi, după caz, a elaborării notificării/informării privind măsura de ajutor de stat către Comisia Europeană, se arată la punctul 8 din Anexa 2 a OMFP nr. 138/2009. Ordinul citat mai spune că abia după o decizie a Comisiei Europene se pot face toate demersurile în vederea semnării acordului de garanţie.

Ford spune că nu este ajutor de stat

Împrumutul total pe care Ford îl contractează de la BEI este de 600 de milioane de euro, din care 400 de milioane de euro vor fi investite în fabrica de la Craiova, iar 200 vor merge la Centrul de Cercetare şi Dezvoltare al Ford Europa, cu sediul în Germania.
Reprezentanta Ford România, Nadia Crişan, a declarat, pentru GdS, că a fost informată Comisia Europeană despre garantarea creditului de la BEI de către statul român şi că respectiva garanţie guvernamentală nu este ajutor de stat. „Nu este un ajutor de stat pentru Ford. În contextul acestui împrumut, compania plăteşte statului român un comision de risc. Acesta este indicatorul pe care BEI şi CE l-au acceptat ca pe o practică europeană. Comisia Europeană a fost notificată în acest sens şi este o discuţie în derulare, iar statul român va garanta 80% din împrumut“, a precizat Nadia Crişan.
OMFP stipulează că „entitatea economică“ va trebui să depună un comision de risc la MFP, dar nu se publică detalii despre suma percepută. Reprezentantul Ford România a mai spus că garantarea de către stat a împrumuturilor pentru industria auto reprezintă „o situaţie specială, admisă şi de comisarul european pentru competiţie, prin care se doreşte sprijinirea industriei auto, şi nu se consideră ajutoare de stat“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

39 COMENTARII