Acasă Bani & Afaceri Ascultarea eficientă, un plus pentru orice job

Ascultarea eficientă, un plus pentru orice job

Chiar dacă multe persoane o ignoră, aptitudinea de a asculta vă ajută să înţelegeţi mai bine cerinţele şi ideile celor din jurul dumneavoastră, şi, implicit, să comunicaţi eficient.

Abilitatea de a asculta este mult diferită de caracteristica fizică de a auzi şi are o serie de avantaje. „O ascultare eficientă vă permite să înţelegeţi mai bine sarcinile şi ce se aşteaptă de la dumneavoastră; să construiţi o relaţie optimă cu colegii de serviciu, cu şefii şi cu clienţii; să îi susţineţi pe cei din jur“, notează specialiştii în resurse umane de la www.ele.ro.
În plus, vă ajută să aflaţi sensul ascuns al afirmaţiilor celor din jur, astfel încât să fiţi capabili să rezolvaţi eventualele probleme apărute la locul de muncă în relaţia cu colegii, cu şefii, cu clienţii ori cu partenerii de afacere sau pe cele legate strict de serviciu.

Primul sfat: încetaţi să vorbiţi!

Potrivit specialiştilor, un prim sfat pentru o ascultare eficientă este să încetaţi să vorbiţi, deoarece nu puteţi asculta în acest timp. În plus, arătaţi-i vorbitorului că-l ascultaţi –  staţi liniştiţi, nu gesticulaţi şi, mai ales, suspendaţi alte activităţi (nu citiţi notiţele, corespondenţa sau ziarul în timp ce vorbeşte cineva) şi nu faceţi gesturi care distrag atenţia – nu mâzgăliţi, nu bateţi cu degetele în birou, nu vă jucaţi cu pixul, nu umblaţi cu hârtii. Foarte important este să fiţi răbdător cu interlocutorul şi să-i acordaţi timpul necesar pentru a spune ce are de spus – nu-l întrerupeţi, nu faceţi greşeala de a pleca în timp ce altul vorbeşte (pe lângă faptul că în acel moment comunicarea este compromisă, este şi o mare impoliteţe) şi nu vă înfuriaţi, chiar dacă interlocutorul vă aduce la cunoştinţă lucruri neplăcute sau vă expune un punct de vedere diferit de al dumneavoastră.

Ce înseamnă să fii eficient în ascultare

O ascultare eficientă înseamnă să menţineţi contactul vizual cu interlocutorul, să aprobaţi din cap, să vă aplecaţi uşor spre cel care vorbeşte, să repetaţi instrucţiunile şi să puneţi întrebările potrivite când a terminat de vorbit. Întrebările îl încurajează, în general, pe vorbitor. „Orice bun ascultător ştie însă că o astfel de aptitudine presupune să acordaţi atenţie şi la ceea ce interlocutorul nu spune, ci doar dă de înţeles“, precizează www.ele.ro. În acest sens vă ajută mesajele nonverbale transmise prin expresii ale feţei sau prin gesturi. „Privirea aţintită la interlocutor nu înseamnă neapărat că îl ascultăm şi îl înţelegem, dar nu vom putea da acestuia impresia unui dialog“, atrage atenţia business-edu.ro, care explică faptul că asertivitatea joacă şi ea un rol deosebit pentru succesul interacţiunii. „Este necesar să-i demonstrăm interlocutorului că ne poziţionăm pe acelaşi nivel de înţelegere şi că îi împărtăşim atitudinea. Efortul de a ne pune în postura lui îi creează sentimentul de susţinere şi confort, care contribuie ulterior la construirea unei relaţii de durată“, precizează specialiştii.

Îndepărtaţi barierele

Totuşi, oricât de mult v-aţi dori să ascultaţi eficient, există situaţii în care acest lucru este imposibil. Asta, deoarece, independent de voinţa dumneavoastră, există anumite aspecte care vă pot limita capacitatea de a asculta. Potrivit specialiştilor, aceste aspecte sunt dintre cele mai variate: erori de gândire sau prejudecăţi; diferenţe de limbaj, accente; zgomot; teamă sau furie; lipsa atenţiei în anumite momente. Pentru a vă asigura că ascultarea dumneavoastră este eficientă, trebuie să încercaţi, pe cât posibil, să îndepărtaţi aceste elemente şi să vă concentraţi pe ceea ce vă spune interlocutorul şi, mai ales, să încercaţi să vă puneţi în locul său.

Exit mobile version