Acasă Bani & Afaceri Confecţiile în lohn pleacă din ţară

Confecţiile în lohn pleacă din ţară

Firmele de confecţii care lucrează în sistem lohn încep să-şi închidă porţile în Craiova. Unele se relochează în ţări unde forţa de muncă este ieftină. Cele mai multe au majorări de costuri din cauza diferenţelor de curs valutar, a creşterii salariilor şi a preţului energiei.

 

Firmele de confecţii care lucrează în sistem lohn pentru piaţa externă dau semne de gripă. Lohn înseamnă că materia primă vine din exterior, aici se confecţionează produsele, iar marfa produsă se livrează tot în afara ţării. Practic, se folosesc doar forţa de muncă şi logistica din România, în speţă din Craiova, la costuri reduse. O asemenea afacere nu mai este profitabilă pentru toţi partenerii de afaceri din exterior, atunci când cresc costurile de producţie. Că există o problemă gravă în domeniul confecţiilor, o confirmă oficial Agenţia Judeţeană de Ocupare a Forţei de Muncă (AJOFM). Potrivit instituţiei, în noiembrie sunt programate disponibilizări colective de 700 de persoane, multe dintre ele provenind din zona industriei uşoare. În acelaşi timp, marii jucători din domeniul textilelor nu declară pe faţă că au probleme cu contractele externe şi cu diminuarea activităţii. Din 20 de firme de confecţii care produc pentru export contactate de GdS, foarte puţine au recunoscut că au probleme din cauza crizei din exterior. Modexim şi Craiomodex – firme din Craiova care au sute de angajaţi şi care lucrează preponderent în sistem lohn – nu doresc să comenteze în legătură cu eventuala diminuare a activităţii. Alţi exportatori de profil, cum ar fi Samar şi Esseti, nu doresc să dea relaţii referitoare la eventuale disponibilizări de personal. În acelaşi timp, alţi confecţioneri de textile s-au plâns că au probleme mai mari cu fluctuaţia personalului, decât cu criza financiară externă. Este şi cazul Doros Impex sau Raymax Comimpex, care declară că au probleme cu „criza internă“ – fluctuaţia personalului – mai degrabă decât cu cea externă. Angajaţii lor au plecat fie la muncă în străinătate, fie migrează către alte firme de profil, tentaţi de un salariu mai mare. Se cunoaşte faptul că în industria textilelor salariile sunt destul de mici, iar condiţiile de lucru sunt grele.

 

Costurile mari creează dezechilibre

 

Firmele exportatoare din industria uşoară nu au probleme neapărat legate de criza financiară externă, ci mai degrabă din cauza creşterii costurilor din România. Unele companii chiar nu mai au comenzi la exterior şi îşi redimensionează activitatea. Însă, mai multe firme de confecţii care lucrează sau au lucrat în lohn pentru italieni îşi închid activitatea din România din cauza creşterii costurilor. Partenerii de afaceri din Italia nu mai pot suporta costurile mari cu angajaţii şi cu utilităţile, astfel că îşi mută fabricile în ţări unde forţa de muncă este mai ieftină: în Macedonia, în Siria sau chiar în Tunisia. Iată şi câteva exemple de dată recentă. Texil Group Coşoveni lucra în lohn pentru italieni şi avea în jur de 50 de angajaţi. Afacerea din Dolj s-a închis de curând, dar s-a mutat în Tunisia. La fel a procedat Biebi Confectioni, care lucra tot în lohn şi avea 60 de angajaţi. Acum s-a relocat în Tunisia. „Au avut probleme din cauza diferenţei de curs valutar, mai ales anul trecut când a scăzut euro şi pierdeau mii sau zeci de mii de lei pe lună. Recent, au avut probleme cu costurile. Au crescut şi salariile, şi costurile cu energia, iar italienii nu le mai puteau suporta. Şi salariul minim de 540 de lei li se părea prea mare“, a spus Valentina Dumitru, fostă contabilă la societăţile în cauză, şi ea deţinătoare a unei firme de confecţii. Altă companie italiană, Messapia SRL, nu a fost afectată de criză, dar a trecut în 2007 pe lângă faliment, din cauza aprecierii leului în raport cu euro. „Acum avem de lucru foarte mult. Colaborăm cu acelaşi partener de cinci ani, dar, anul trecut, am pierdut şi 20.000 de lei pe lună, mai ales în august, când a scăzut euro cel mai mult“, a precizat directorul Messapia, Giangrande Armando Vittorio. Acesta a adăugat că, atunci când euro este slab comparativ cu leul, firma pierde la export, iar atunci când euro se scumpeşte, îi creşte chiria şi costurile cu energia la noi în ţară.

Lucrează din 2001 în mass-media şi consideră că cel mai important lucru în această meserie este corectitudinea. Jurnalist specializat pe domeniul economico-financiar, își călăuzește pașii după motto-ul „În afaceri, ca și în viață, trebuie să fii fair-play. Doar în acest fel câștigi cu adevărat!”
Exit mobile version