14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024

Avioanele de gostat

http:http://www.youtube.com/watch?v=ZciNx6cilPk
http:http://www.youtube.com/watch?v=Rc_BpEnjiTw

Avioane SA Craiova – afacere de partid sau pe criterii de competenţă? Cei din CA sunt toţi membri PNL. AVAS schimbă directorul ca să-şi apropie sindicatul, dar păstrează oamenii de partid în CA. Întrebat ce legătură are cu aeronavele, unul dintre ei se laudă, spunând că are experienţă ca… şef de gostat!

Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) şi conducerea Avioane SA Craiova au ajuns la o soluţie de compromis pentru detensionarea situaţiei din cadrul societăţii, alimentată şi de greva celor 600 de salariaţi din ultimele zile. Ieri-dimineaţă, directorul general al societăţii, Anatolie Boldişor, şi-a prezentat demisia în faţa Consiliului de Administraţie (CA), reunit de urgenţă în şedinţă extraordinară, iar AVAS a mandatat reprezentantul său să accepte această demisie. După consumarea faptului, Boldişor a făcut câteva confesiuni GdS. „Mi-am dat demisia pentru că nu am fost lăsat să-mi duc la îndeplinire planul de restructurare asumat la începutul mandatului. Eu ştiam că, în actuala schemă de personal, nu se vor mai putea plăti mult timp salariile şi am propus o restructurare, cu care a fost de acord inclusiv CA. În prima fază, era vorba de reducerea schemei de personal cu 100 de angajaţi, iar apoi, privatizarea. În situaţia critică în care privatizarea se prelungea, mai restructuram 200 de posturi. Ulterior, AVAS a considerat că restructurarea nu este oportună şi a amânat-o“, a declarat Boldişor. Directorul susţine că, din cauza prelungirii privatizării, fabrica a pierdut potenţialii clienţi, care ar fi asigurat salariile muncitorilor. Preşedintele CA al societăţii este Adrian Mironescu, secretar de stat şi şeful Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale (OCSPS), între altele, candidat la Senat din partea PNL Bacău. Iată ce a declarat acesta: „Am primit un mandat scris din partea AVAS, prin care mi se sugera să accept demisia directorului Anatolie Boldişor şi să-l numim în această funcţie pe Valentin Bernovschi. În legătură cu performanţele directorului Boldişor, vreau să spun că managementul a avut de suferit în ultimii 20 de ani. Nu este vorba doar de actualul mandat. Într-adevăr, a existat un plan de restructurare cu care CA a fost de acord, dar AVAS a considerat că nu este oportun în plină privatizare. În al doilea rând, ţin să precizez că fabrica de avioane a pierdut contracte importante din cauza situaţiei incerte. Pregăteam un contract cu firma Pilatus, care a renunţat tocmai din această cauză“, a spus Mironescu.

În decembrie 2007, GdS publica o informaţie conform căreia Avioane SA negocia cu elveţienii de la Pilatus un contract pentru asamblarea la Craiova a avioanelor civile PC12, un aparat de 12 locuri, contractul urmând să aibă o durată de zece ani. În total, fabrica de la Craiova urma să producă 480 de asemenea aparate, ceea ce i-ar fi sporit substanţial veniturile. Înţelegerea a picat din pricina privatizării, dacă este să dăm crezare administratorilor.

 

Prefectul are un scop: să distrugă GdS

 

În altă ordine de idei, reprezentanţii PNL au fost foarte deranjaţi că problema Avioane SA a fost tratată în paginile GdS şi din punct de vedere politic. „Mă fac că nu mi-aţi pus întrebarea asta, pentru că altfel mă enervez rău. Nu am pus eu CA la Avioane SA, aceasta nu este o problemă de partid. Eu pe domnul Mironescu nici nu îl cunosc“, ne-a replicat iritat Mario Ovidiu Oprea, preşedintele PNL Dolj. Motivul pentru care am privit această chestiune ca pe o afacere politică este extrem de simplu: toţi membrii CA sunt membri PNL, ba unii mai candidează şi pentru parlament din partea acestei formaţiuni politice. Să fi emigrat toţi specialiştii în aeronautică şi afaceri spre PNL? L-am întrebat acest lucru pe Paul Dumitrache, unul dintre membrii CA, între altele, patronul restaurantului Senator din Craiova. „Nu sunt un cârciumar aşa cum aţi spus, sunt inginer. Am mai multă experienţă decât tine. Cine eşti să mă întrebi ce legătură am cu avioanele? Să ştii că am destulă experienţă ca să mă pricep, am lucrat la primărie, am fost chiar şef de gostat (!!!). Să ştii că vă dau în judecată pentru ce aţi scris“, l-a apostrofat acesta pe redactorul GdS, după care s-a urcat în jeep şi a dispărut.

În toată afacerea Avioane SA ne-am pus în cap şi prefectul (de extracţie liberală), care ieri a fost la fabrică. „Aţi scris că m-au huiduit angajaţii. Nu-i aşa. Acum am un scop: să vă distrug!“. Teatral, prefectul se ceartă cu inamici invizibili în uşa maşinii, spre distracţia şoferilor şi a portarilor fabricii. „Care investitor crezi tu că o să ia o fabrică în care sindicatul schimbă directorul? O s-o ia p…..a!“, a spus acesta, după care a plecat. Tot el susţine că a venit „aşa cum am promis, să presionez ca să fie schimbat directorul“.

 

Don Quijote de la manşă

 

În fine, trebuie spus că noul director al fabricii este, de ieri, Valentin Bernovschi, fostul director de program IAR-99 Şoim la Avioane SA. Acesta a mai îndeplinit în fabrică funcţiile de director management strategic-programe şi director comercial. Fiind din fabrică, Bernovschi este agreat de sindicat şi, cel puţin pentru moment, AVAS s-a asigurat strategic că, până pe 24 noiembrie, când potenţialii investitori vor depune ofertele pentru privatizare, nu vor mai fi greve în fabrică. AVAS are însă de lămurit şi o chestiune de onoare: CA ar trebui să răspundă solidar cu directorul. Este normal ca echipa să-şi asume atât succesele, cât şi insuccesele. „Numai în cazul falimentului, acţionarii ar putea cere atragerea răspunderii materiale a administratorilor“, ne-a lămurit Adriana Tran, purtătoarea de cuvânt a AVAS. Asta spunem şi noi: cu toate că formal fiscul nu a cerut falimentul Avioane SA pentru că statul nu are interes să o lichideze, în prezent, având în vedere cuantumul datoriilor la stat (17 milioane de lei – 4,52 milioane de euro), societatea a fost adusă în situaţie de faliment.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

17 COMENTARII