Încă un ajutor de stat suspect

Autori


Statul român vrea să acorde încă un ajutor de stat, de 57 de milioane de euro, pentru Ford România, pentru formarea personalului. Comisia Europeană are suspiciuni că ajutorul de stat nu ar respecta legile concurenţei.

După ce Comisia Europeană a aprobat deja acordarea unui ajutor de stat de 143 de milioane de euro pentru Ford România, destinat investiţiilor, statul român intenţionează să mai acorde 57 de milioane de euro sub forma unui ajutor de stat pentru perfecţionarea personalului fabricii.

Comisia Europeană (CE) a deschis o investigaţie de amploare privind acordarea de către statul român a acestui al doilea ajutor de stat uzinei Ford de la Craiova. CE are îndoieli că ajutorul asigură un avantaj suplimentar faţă de programul normal derulat de companie. Într-un comunicat dat publicităţii ieri de către CE se arată următoarele: „Comisia are îndoieli cu privire la faptul că ajutorul ar determina asigurarea unei formări suplimentare faţă de cea pe care Ford ar organiza-o, probabil, în absenţa ajutorului. Deschiderea unei anchete oferă părţilor interesate posibilitatea de a prezenta observaţii privind măsurile în cauză. Aceasta nu aduce atingere rezultatului procedurii“.

Comisarul european pentru concurenţă, Neelie Kroes, a arătat că CE „trebuie să se asigure că fondurile publice determină într-adevăr o formare suplimentară şi nu acoperă doar costurile operaţionale ale întreprinderilor mari“. Cu alte cuvinte, Comisia vrea să verifice dacă există un program de formare profesională ce va fi efectuat pe banii Ford România, iar ajutorul de la statul român ar determina o specializare în plus a angajaţilor fabricii din Craiova. În comunicat, CE mai spune că ajutorul de stat ar fi incompatibil cu normele europene în domeniu şi ar constitui „un avantaj nedrept acordat beneficiarului, faţă de concurenţii lui“.

 

Anexa ajutoarelor de stat – ţinută la secret

 

Ford susţine că, în acest caz, Comisia Europeană urmează procedura firească privind ajutoarele regionale: „Aceasta este o procedură normală pe care Uniunea Europeană o utilizează în toate situaţiile ce implică solicitări semnificative de ajutor de stat pentru pregătire profesională“. Autorităţile române spun că un astfel de ajutor de stat pentru formarea personalului este prevăzut în contractul de vânzare-cumpărare a uzinei din Craiova, la Anexa 4. Numai că Anexa 4 „Ajutoare de stat“ este ţinută la secret, astfel că numai AVAS şi Ford cunosc toate ajutoarele de stat pe care le conţine contractul.

 


Formare profesională cu banii statului?

 

Liderul sindical de la Ford România, Ovidiu Cioroianu, precizează că în actualul Contract colectiv de muncă, negociat cu noua conducere, este prevăzută formarea profesională, după acordarea respectivului ajutor de stat, aflat acum în vizorul CE. „Formarea profesională era prevăzută în contractul colectiv de muncă, după aprobarea ajutorului de stat de către Comisia Europeană. În prezent, noi avem programe de formare profesională, pentru că sunt obligatorii, câte unul cel puţin, la doi ani, de fiecare angajat. În iunie 2008 am negociat cu Ford România SA un nou contract colectiv de muncă valabil până în mai 2011“, a spus Cioroianu.

Comisia Europeană a stabilit în primăvara acestui an că statul român a acordat companiei un ajutor de stat ilegal în sumă de 27 de milioane de euro, bani pe care Ford România i-a achitat în urmă cu o lună şi jumătate în conturile AVAS. De data aceasta, AVAS susţine că cele 57 de milioane de euro pe care i-ar primi Ford pentru specializarea personalului fac parte tot din categoria ajutoarelor regionale care pot fi acordate Ford şi că notificarea CE şi investigaţia demarată de aceasta reprezintă „procedura legală în astfel de cazuri“.

200 de milioane de euro, cadou total pentru Ford

Ajutorul de 57 de milioane de euro este egal cu suma iniţială plătită de Ford pentru pachetul majoritar de acţiuni de la Automobile Craiova. În cazul în care CE acceptă acordarea acestui ajutor de stat de 57 de milioane de euro, Ford România ar primi în total de la statul român ajutoare regionale de 200 de milioane de euro, în timp ce americanii trebuie să plătească pe fabrică doar 84 de milioane de euro.



Comenteaza acum

15 Comentarii

  1. daniel said:

    Nu s-a specificat in articol ca Ford v-a face investitii de 600 mil euro pe o perioada de 4 ani,ceea ce schimba datele problemei.Acei bani nu vin degeaba,sint legati de investitie si productie..

  2. alege pt mari impozite said:

    E un intreres personal de proportii dar nimeni nu poate face nimic,jaf la drumul mare peste tot si asa se nasc alti miliardari iar unii mor de foame,sint pe str,ETC…….DNA executa dosare la ordin politic si personal iar banul public devine cont personal.Asta nu-i nimic dar vin alegerile si sa vezi cheltuieli………

  3. Dan D-orulet R-otariu said:

    Unii sunt atat de ingramaditi incat le baga unii mana in buzunar pana la cot si ei tot tin cu hotul. Pai 10 ajutoare de 57 milioane hopa … investitia de 600. Deja Fabrica OLTCIT le-a fost data cadou pentru ca au platit ZERO centi si pe deasupra au mai incasat 59 milioane care le-a fost dat ajutor. Acum mai cer 57 milioane. Cat de prost poti sa fii ca sa nu intelegi ca astia nu au in cap decat sa primeasca ajutoare? Marele investitor care a primit cadou un miliard de euro pana acum. UNDE E INVESTITIA? CARE E INVESTITORUL? investíþie s. f. 1. plasare de capital într–o întreprindere; capitalul plasat. CE CAPITAL A PLASAT FORDUL? Pana acum are profit de un miliard euro fara sa produca un autoturism, fara sa investeasca un CENT (adica 3,6 bani) macar. eu cred ca daniel e cel care ar trebui pus in frunte “trebi” cum ar scrie el. Ce nu pricepe daniel e ca Ford nu va cheltui in continure nici un cent, pentru ca investitiile sunt in natura, muta utilaje si ca nu vine nici un ban, ca Ford e in situatie de faliment daca bancile cer imprumuturile sa le achite (cum s-a intamplat cu Daewoo cand a dat faliment), pentru ca Ford are pe alte piete pierderi mari. Oricum toate cadourile oferite lui Ford nu puteu fi obtinute decat ca urmare a mitei, pentru ca e un act de tradare a tarii sa dai ajutoare peste ajutoare si cadouri peste cadouri. Tara asta nu e un cadou pentru straini ea are valoare chiar daca daniel nu intelege acest lucru (NU POATE), guvernantii stiu acest lucru, ca are valoare, si de aceea numai mita poate inventa astfel de ajutoare. Ce presupune formarea personalului? Tehnic vorbind ar putea insemna cazarea si transportul a o mie de oameni la o alta fabrica FORD care sa munceasca pe banda pe salariile de aici. Adica pe salarii de mizerie si acoperind costurile cazarii si mancarii FORD tot ar mai castiga de pe urma muncitorilor din diferentele de salarii, intre piata locala a muncii si amaratii de 460 euro mediu cat primeste azi un angajat la OLTCIT. Deci asa e cu Ford nu se multiumesc americanii astia decat cu sume roatunde 200 miliamne de euro! Pai cu 200 milioane de euro luam licenta si utilajele pentru ce model de autoturim vroiam si profiturile ramaneau tarii. Iata de ce PCR avea dezvoltare economica nu dadea un cent strainilor, nemeritat. OLTCITUL era 51% al romanilor si profiturile aferente tot asa. Pe cand azi suntem practic tradati de cei care ne conduc. Sa ne intrebam cat a fost mita data de Ford reprezentantilor statului roman ca acestia sa accepte astfel de cadouri. Pentru ca in economia reala nu exista cadouri, nici in socialsim nici in capitalsim!

  4. Dan D-orulet R-otariu said:

    Pana in prezent STAUL ROMAN a investit un miliard de euro (cat face pamantul, halele, utilajele, personalul + ajutorul de 59 milioane) Si contra acestei investitii adevarate Ford ar fi trebuit sa cedeze actiuni catre STAUL ROMAN , adica INVESTITORULUI. UE ar trebui sa oblige Ford sa emita actiuni ca sa fie cedate staului roman! INVESTITORULUI. Pana cum Ford a investit doar pielea ursului din padure.

  5. Dan D-orulet R-otariu said:

    cum nu mai vine nici un “iecunomist” sa ne demonstreze cum sta treba cu Fordul. Era un nene sudistul care ne explica ce insemnau investitiile straine in Romania. Pai la asa investitori mai bine spui “Doamne fereste-ma de investitori ca de hoti ma feresc singu!

  6. dana said:

    Un italian spunea ca la ei Mafia este privata la voi romanii Mafia o reprezinta statul roman, care v-a facut sclavi pe multi ani de aici incolo. Nici nu s-au apucat de treaba si cer ajutoare. De ce s-a mai privatizat atunci fabrica. Autostrada construita de Bechtel a ajuns de la 2,5 miliarde eur la 7,5 miliarde eur. Asta inseamna genocid pe fata , statul lupta pina la disparitia cetatenilor sai prin taxe si impozite , facand privatizari in defavoarea cetateanului si pentru buzunarul celor ce conduc aceasta tara.

  7. Dan D-orulet R-otariu said:

    statul nu poate fi o mafie. Reperezentantii statului roman proveniti din toate partidele politice pot fi mafioti care paraziteaza statul ROMANIA – STATUL ROMAN – E PARAZITATA DE ACESTE PARTIDE POLITICE ppparrrllaamentare!

  8. Dan D-orulet R-otariu said:

    Offf … au amutit laudatorii “marelui” “INVESTITOR” Ford. Ca ar crea locuri multe de munca ca ar plati taxe ca ar face Craiova ca un second Detroit or first. Pana una alta a investit doar promisiuni si sta si milogeste in continuare pentru ca e lacoma … nu le ajunge miliardul patronilor. Mai vor de la noi. Pai sa mergem maine la OLTCIT, la poarta 1, toti craiovenii si sa le dam si chilotii. Asa ar merita milogii astia venetici, caci oricum pana nu ne iau chilotii astia nu se lasa. DA! Fereste-ma Doamne de investitori precum Ford, ca de hoti ma feresc singur!

  9. Dan D-orulet R-otariu said:

    Ca sa ne aratam dezacordul cu acest nou ajutor ar trebui sa mergem sa ne adunam la POARTA1 la OLTCIT si sa le aruncam patronilor de la Ford, in curtea care au primit-o cadou de la poporul roman, chilotii nostri ca sa inteleaga ca ne jefuiesc pana la piele tot pe noi cetatenii si orice suma ar semna Tariceanu pentru ea e din buzunarul nostru al cetatenilor tarii astea jefuite si din interior si din exterior..

  10. Dan D-orulet R-otariu said:

    Haideti, ca ar fi dragut sa le aruncam chilotii in curte!

  11. Dan D-orulet R-otariu said:

    Ford ar putea concedia 4.200 de muncitori

    Autor: Simona Roşu
    Publicat: 12 Septembrie 2008
    Vizionari: 207;

    Ford Motor ar putea sa concedieze inca 4.200 de muncitori, conform declaratiei unei persoane apropiata situatiei. Producatorul auto va oferi astfel o serie de pachete pentru pensionare anticipata muncitorilor din uzinele din Ohio, Michigan, Kentucky si Indiana in incercarile de a reduce costurile de productie si de a rezista pe o piata foare dificila.

    Ford nu a facut public un numar exact de muncitori care vor fi concediati, insa Joe Hinrichs, vice-presedintele de productie, a declarat sindicatelor companiei ca Ford are cu 4.200 de muncitori in plus fata de personalul necesar.

    “Ne asteptam ca situatia sa se mentina dificila si pe parcursul urmatorilor cativa ani” a declarat Joe Hinrichs, adaugand ca intreaga industie auto din SUA se afla in declin.

    Ford a pierdut in ultimii doi ani si jumatate 23,9 miliarde de dolari si a afisat o scadere a cotei de piata, de la 26% in 1990, la 12,4% in luna august a anului in curs. In plus, Ford a fost nevoit sa isi ajuteze productia in functie de cerintele consumatorilor, care se indreapta acum spre masinile mici in detrimentul SUV-urilor.

    Sursa : USA Today

  12. Dan D-orulet R-otariu said:

    Vedeti cum e la altii! Statul german tine de actiunile lui cu dintii, la noi statul le da strainilor sute de milioane, miliardul de euro si nu primeste actiuni deloc. Cat vor fi primit mita repezentantii statului roman ca sa incheie o asa buna „afacere”?
    Anga jaţii Volkswagen susţin păstrarea “Legii VW”
    Autor: Andrei Hărăguş
    Publicat : 12 Septembrie 2008
    Vizionari: 134;
    Aproximativ 30.000 de angajati ai Volkswagen s-au adunat vineri la sediul companiei din Wolfsburg, pentru a sustine mentinerea “legii VW”, care ofera unele privilegii pentru Saxonia Inferioarasi protejeaza constructorul auto impotriva unei preluari.

    Adunare a a avut loc supa ce comisarul pentru pietele interne si servicii au UE, Charlie McCreevy a declarat in cursul acestei saptamani ca va aduce Guvernul Federal German in fata Curtii Europene de Justitie pentru a renunta la “Legea VW”.

    Simultan, la sediul central al celui mai mare constructor auto din Europa, membrii board-ului de conducere al Volkswagen au auvut o sedinta in care au fost dezbabute aspectele acestei probleme.
    Comisia Europeana (CE) si constructorul german de automobile de lux, Porsche, care detine 30,6% din actiunile VW, solicita abrogarea acestei legi. In acest moment Porsche doreste sa preia pachetul majoritar de actiuni din cadrul Volkswagen, insa legea impiedica acest lucru, operatiunea fiind blocata de Saxonia Inferioara.
    CE apreciaza ca prin aceasta lege Germania incalca politica de libera trecere a capitalului intre statele membre Uniunii Europene. Legea Volkswagen impiedica o preluare a Volkswagen fara acordul a 80% din actionariat, in conditiile in care statul german controleaza, prin comitatul Saxonia Inferioara, o participatie de 20,1%.
    Sursa: DW

  13. Dan D-orulet R-otariu said:

    Alta firma a lui Ford care are probleme! VOLVO! Urmatorul articol ar trebui sa ne faca sa intelegem ce importanta e pentru companie mutarea productiei Ford in Romania pentru a taia din costuri zdravan, prin folosirea fortei de munca foarte ieftina. Asta arata ca nici un cent nu ar trebui sa i se mai dea lui Ford fara ca ce”Volvo ar putea să îşi reducă producţia
    Autor: Simona Roşu
    Publicat: 12 Septembrie 2008
    Vizionari: 310;
    Producatorul auto suedez Volvo ar putea anunta o scadere a productiei cu pana la 5% ca reactie a scaderii ingrijoratoare a vanzarilor.
    Compani a suedeza, care este detinuta de catre Ford Motor, va anunta saptamana viitoare numarul de concediri si detalii privind reducerea productiei, conform declaratiei unei persoane apropiate situatiei.
    Volvo ar putea astfel reduce productia cu pana la 20.000 de unitati, in conditiile vanzarilor tot mai slabe din acest an. Compania ar putea vinde, in 2008, 400.000 de vehicule, mai putin cu 12% fata de anul 2007, cand a comercializat 457.000 de unitati. Volvo a anuntat deja ca a eliminat cea de-a treia tura in cadrul fabricii din Torslanda.
    Volvo are in acest moment 25.000 de angajati in intreaga lume iar in luna iulie a anuntat ca va concedia 2.000 de angajati ca parte a unui plan de reducere a costurilor cu 586 milioane de dolari.
    Pana in acest moment vanzarile Volvo pe piata din SUA, cea mai mare piata a producatorului suedez, au scazut cu 23% pana la 56.000 de vehicule.
    Sursa: Financial Times”

Alte stiri

Sumarul ediției de joi, 11 septembrie 2008

Local

» Cimitir în flăcări
» Cererile pentru ajutorul de încălzire se iau de la Distrigaz
» Liceu neacreditat la Petroşani
» Cildro Mobilă va fi vândută
» 40.000 de zile de concedii medicale la CE Rovinari
» Băsescu – preşedinte, Geoană – premier
» Justiţia comercială, lăudată pentru eficienţă
» Moţiune pe agricultură
» Polivalenta, pălărie nouă
» Datornicii din 1 Mai, primii executaţi
» Şedinţă extraordinară pentru deblocarea activităţii CJ
» UE investeşte încă nouă milioane de lei pentru beneficiarii PNDR
» Interes pentru cultură şi sport, la Ipoteşti
» Ajutor pentru 95 de localităţi
» Noul laborator al DSVSA, aproape gata

Gorj

» Primarii, instruiţi de DSV
» Sute de inspecţii fiscale
» Avocaţii-mediatori vor mai puţine procese
» Elevi cu sănătatea în piuneze

Sport

» FC Drobeta, victorie cu rezervele
» CSM Vâlcea a câştigat clar la Caracal
» Pandurii, mai buni decât o arată clasamentul
» Costea a fost la un pas de excluderea din lot
» Gică Popescu crede că Ştiinţa va învinge pe FC Timişoara
» Robbie Keane a fost jefuit
» Domenech: Ziariştii mă vor decapitat
» Benitez l-a faultat pe Hyypia
» Primă fabuloasă pentru galactici
» Tricolorii mici se consideră vinovaţi
» CFR Cluj a scăpat de Essien
» Săndoi: Este posibil să fiu demis
» Tineret, ruşinea ţării
» Marius Toma, pe jumătate mulţumit
» Popa Seviştean, propus pentru a conduce CNOE
» Sorana, în actul secund la Atena
» Tomas Ryde a declinat oferta FRH

Bani & Afaceri

» Cehii aterizează în octombrie la Craiova
» Producţie dublă de grâu
» Guvernul a aprobat creşterea salariului minim
» Adio, speculaţii imobiliare!
» Încă un ajutor de stat suspect
» Distribuitorii de gaze vor majorarea tarifelor cu 10%
» România, campioana taxelor

Magazin

» Fereşte-te de radar!
» Întreruperi energie electrică
» Picătura de cunoaştere
» Bancul zilei
» Vremea în Oltenia
» Ia te uită

Opinii

» Dacia invadează Germania

Top