17.3 C
Craiova
miercuri, 17 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriOltenii se europenizeaza

Oltenii se europenizeaza

Tranzactiile bancare la distanta sunt din ce in ce mai cautate de craioveni. Comparativ cu anii trecuti, numarul acestora este de câteva ori mai mare.


Potrivit specialistilor, in primul an al aderarii României la Uniunea Europeana, craiovenii sunt din ce in ce mai orientati catre serviciile moderne oferite de banci si, mai ales, catre instrumentele de plata cu acces la distanta. „Mentalitatea craiovenilor este schimbata si se dimensioneaza si catre banca la distanta. Daca acum trei ani, clientii nu prea stiau despre ce este vorba, acum numarul clientilor este din ce in ce mai mare“, au declarat surse autorizate din BRD Craiova. Potrivit acestora, in 2006 numarul craiovenilor care s-au orientat catre acest tip de serviciu a fost de peste doua ori mai mare fata de 2005.


Plata facturilor pe net


Ritmul de crestere a gradului de utilizare difera in functie de servicii. „Se observa o crestere a numarului clientilor care se orienteaza catre servicii de plata cu acces la distanta. Daca anul trecut, cresterea era in principal pe telefonie mobila, in ultimele trei luni, tendinta de crestere se manifesta pe segmentul on line“, au declarat surse oficiale din Raiffeisen Dolj.


Potrivit bancherilor, unul din principalele motive, dar nu singurul, pentru care craiovenii se orienteaza catre acest tip de servicii este economisirea timpului. „Clientii nu mai trebuie sa stea la coada pentru a plati facturile, operatiunea putând fi facuta dintr-un mediu cât mai personal – de acasa, de la serviciu sau chiar din masina. Clientii au fost stimulati si de furnizorii de utilitati care au externalizat serviciile de plata a facturilor“, au adaugat surse din BRD Craiova.


Extrasul de cont, dovada platii prin internet


Serviciile de plata cu acces la distanta sunt de doua feluri – prin telefon (mobil si fix) si prin internet. Acestea permit clientilor sa efectueze o serie de operatiuni direct din fata calculatorului conectat la internet sau de la telefoul fix sau mobil, in unele cazuri, chiar cu costuri mai mici decât la ghiseele bancii (la una din bancile din sistem, comisioanele sunt mai mici cu pâna la 50% decât la ghiseele bancii). In functie de banca, operatiunile care pot fi realizate prin mijloacele moderne de plata sunt variate – plati intra sau interbancare, plati facturi, constituire si lichidare depozite, transferuri intre conturile proprii, schimburi valutare. Potrivit bancherilor, serviciile se activeaza dupa ce clientul completeaza o cerere de aderare si sunt sigure, operatiunile realizându-se pe baza unor coduri de identificare/parole. „In ceea ce priveste dovada ca s-au facut platile, aceasta apare pe extrasul de cont emis lunar de banca“, au spus surse din BRD Craiova.


Plata cu acces la distanta, o tendinta nationala


Craiovenii urmeaza de fapt o tendinta nationala. Potrivit site-ului www.no-cash.ro, la sfârsitul trimestrului III din 2005 se inregistrau 84.200 de clienti care au facut tranzactii de plata fara sa se deplaseze la banca. In septembrie 2006 insa, numarul utilizatorilor a crescut de peste doua ori, ajungând la aproximativ 190.000, pentru ca in decembrie 2006 numarul clientilor sa depaseasca, cel mai probabil, 200.000. Practic, in numai doi ani, numarul utilizatorilor a crescut de aproape sase ori (la sfârsitul trimestrului III din 2004 fiind de aproximativ 32.900), notau specialistii no-cash.ro.


Plata electronica a impozitelor si taxelor locale (eTax) nu are succes


Cu toate ca plata facturilor prin telefon/internet isi gaseste tot mai multi clienti, nu acelasi lucru se intâmpla in cazul platii electronice a impozitelor si taxelor locale (eTax), care-si propusese ca orice contribuabil sa poata vizualiza sumele datorate bugetului local (prin pagina de internet a primariei respective) si sa poata plati prin mijloace electronice de plata. „Doar patru-cinci contribuabili si-au luat cod pentru a plati taxele si impozitele pe internet. Majoritatea locuiesc in alte localitati“, a declarat Ioan Vacariu, directorul Directiei Taxe si Impozite din cadrul Primariei Craiova. Potrivit spuselor acestuia, acest lucru poate fi motivat prin faptul ca, in general, de plata taxelor si impozitelor se ocupa persoanele de vârsta a doua si a treia, care folosesc mai rar internetul.


Servicii de plata moderne


Serviciile de plata prin telefon fix, telefon mobil si internet poarta nume diferite, in functie de fiecare banca in parte: BRD – Simplis, Mobilis, BRD-Net, Raiffesen Bank – Raiffeisen Direct, myBanking, Raiffeisen On line


27 de banci ofera servicii de plata la distanta


Potrivit www.no-cash.ro, incepând cu 1 aprilie 2006, 27 de banci (din 38) au fost avizate conform Ordinului MCTI nr. 218/2004 privind procedura de avizare a instrumentelor de plata cu acces la distanta, de felul aplicatiilor internet-banking, home-banking sau mobile-banking.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS