16.7 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024

Afaceri dupa ureche

Specialistii in domeniu afirma ca majoritatea firmelor doljene nu fac afaceri dupa un plan, cuvintele de ordine fiind flerul patronului si posibilitatile financiare ale firmei. Patronii sunt insa obligati sa faca asemenea planuri când solicita credite bancare sau fonduri nerambursabile UE.


Majoritatea firmelor din Dolj fac afaceri dupa ureche, daca este sa ne luam dupa aprecierile facute de specialistii in consultanta financiara. Dupa cum scrie la carte, orice afacere incepe cu un plan de afaceri si continua la fel. Orice dezvoltare a unui business trebuie calculata in amanunt ca sa dea rezultate. „Sa ai un plan de afaceri inseamna sa ai o anumita tinta, sa ajungi la un rezultat si sa-ti calculezi resursele financiare si umane care iti trebuie. La noi, putini isi fac din proprie initiativa. In general, ele sunt necesare atunci când firma vrea sa obtina un credit de la banca. In afara de garantiile depuse, trebuie sa prezinti si ce anume vrei sa faci cu banii. Alt caz in care ti se cere un plan foarte detaliat (dupa un model) este atunci când vrei sa obtii finantari nerambursabile UE“, a precizat Luminita Schioapa, consilier la o firma de consultanta financiara din Craiova.


Trebuie sa admitem totusi ca, in mod empiric, multi patroni se gândesc la cum isi vor dezvolta afacerea, dar putini se organizeaza asa cum scrie la carte. Cuvintele de ordine sunt inspiratia de moment si flerul patronului. „Planurile pe termen scurt sau lung sunt relative si depind, in general, de o anumita stabilitate. Spre exemplu, daca vrei sa-ti faci bugetul la firma pe un an trebuie sa estimezi care vor fi chetuielile si câti bani vei incasa. Aceasta se poate face când ai parteneriate si contracte solide si stabile“, a mai spus Luminita Schioapa.


Mult mai plastic in exprimare a fost insa Radu Balaci, reprezentant al unei firme de consultanta financiara. „In general, majoritatea patronilor fac afacerile dupa ureche, dupa posibilitatile financiare si fler. In Craiova, cred ca o firma dintr-o suta isi face un plan de afaceri. De obicei, planurile se fac numai când sunt cerute, nu din proprie initiativa. Sigur, sunt si firme care isi fac planuri de afaceri pe termen scurt si lung. In special, multinationalele care au filiale in România apeleaza la strategii planificate“, a spus acesta.


Mai mult decât atât, specialistii in intocmirea de planuri de afaceri cam lipsesc pe plan local, ceea ce inseamna ca loc pe piata in asemenea afaceri ar fi destul. Important este ca si patronatele sa inteleaga ca un plan de afaceri de succes merita toti banii.


„Sumele percepute pentru intocmirea unui plan de afaceri se calculeaza si in functie de anvergura proiectului. Dar eu nu cunosc firme care sa se ocupe de asa ceva pe plan local“, a mai spus Radu Balaci.


Avantajele unui plan de afaceri


Ca utilitate, un plan de afaceri poate fi realizat atât pentru business-urile existente (pentru a fi prezentat unui posibil partener sau finantator), cât si pentru cele care urmeaza sa fie lansate. O buna planificare a acestora poate asigura succesul firmei. Pentru a avea succes, un plan de afaceri trebuie sa tina cont de profilul afacerii, de mediul in care se va efectua business-ul in cauza si de scopul urmarit la realizarea acestuia. In general, un plan de afaceri trebuie sa contina capitole obligatorii. Primul dintre ele include descrierea firmei (parteneri, utilaje, facilitati, vaduri comerciale, utilaje, sedii, parc auto detinut etc.). Urmeaza prezentarea echipei si a managementului, practic, a resurselor umane care vor duce la indeplinirea obiectivelor. Urmatorul capitol analizeaza serviciile si produsele oferite de firma si pe cele propuse pentru dezvoltare. Angajatii firmei sau specialistii adusi din afara evidentiaza calitatile si avantajele oferite de folosirea produselor si serviciilor firmei in comparatie cu ale concurentei. Un punct important priveste analiza pietei si obiectivele urmarite, iar in continuare sunt disecate strategiile care se vor aplica pentru atingerea obiectivelor, cu tot cu costurile financiare si resursele umane necesare.


Spre exemplu, in analiza pietei specialistii evalueaza numarul clientilor existenti si potentiali, marimea pietei de desfacere (si o eventuala segmentare a acesteia), concurenta existenta pe piata, cu sumare ale eventualelor studii posibile. Obiectivele trebuie sa aiba si ele o estimare realista (nu pesimista, dar nici prea optimista). Evident, la sfârsit se vor evidentia si profiturile care pot fi obtinute prin atingerea obiectivelor.


20.000 de firme in Dolj


In Dolj, exista circa 20.000 de firme inmatriculate la Oficiul Registrului Comertului (ORC). In cea mai mare parte, acestea sunt intreprinderi mici si mijlocii, unele dintre ele fara posibilitati financiare ridicate. In plus, cel putin un sfert sunt in diferite stadii de faliment si radiere.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS