22 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriMarci de inchiriat cu profituri de milioane de euro

Marci de inchiriat cu profituri de milioane de euro

Companiile consacrate pe piata isi multiplica afacerile inchiriind marcile unor firme cu posibilitati financiare mai slabe. Câstigurile sunt fabuloase. Afacerea este insa buna si pentru acestea din urma care, altfel, ar cheltui sume enorme pe know-how si publicitate.


Sectorul francizelor este, la ora actuala, destul de slab reprezentat in România, desi specialistii estimeaza ca rata de esec a afacerilor independente comparativ cu cele in sistem franciza este mult mai crescuta. Doar 20% dintre francize isi inchid activitatea dupa numai trei ani, pe când rata medie de esec in cazul business-urilor clasice este de 80%. Cu toate acestea, cei mai multi investitori prefera sa-si deschida un business clasic in loc sa-si cumpere o afacere la cheie. Totusi, desi nu se poate lauda cu multe francize operationale, tara noastra este a doua din lume care a adoptat o legislatie speciala in aceasta privinta. Anul trecut, cifra de afaceri a pietei francizei a fost de aproape 900 de milioane de euro.


O evolutie comparativa indica faptul ca in 2004 aceasta piata a atins pragul de 700 de milioane de euro, pentru anul curent se estimeaza o depasire a pragului de un miliard de euro, pentru ca in 2010, aceasta piata sa ajunga la circa trei miliarde de euro. Daca in 2000 in România existau 18 retele de franciza, dintre care cinci erau românesti, anul trecut numarul marcilor prezente in tara noastra era de aproximativ 200. Numarul contractelor de franciza simpla este de 750, iar in fiecare luna apar doua-trei astfel de contracte. Asta in timp ce in SUA, la fiecare 17 minute, apare o noua franciza.


Francize scumpe si ieftine


Operatorii in domeniu au intocmit si un ghid pentru cei care vor sa francizeze afaceri. In prima etapa, se contacteaza compania care vinde o astfel de afacere. Francizatul trebuie sa achite francizorului o taxa de intrare in retea, care poate ajunge pâna la câteva zeci de mii de euro. Totul depinde de greutatea marcii si de marimea zonei geografice pentru care se acorda exclusivitate teritoriala. In a doua faza, se cumpara primul stoc de marfa, care costa intre 20.000 si 50.000 de euro. Francizatul preia de la francizor si know-how-ul afacerii respective, adica modul in care este realizat efectiv produsul oferit de francizor, obiectul francizei. Investitia nu se opreste insa aici. Investitorul trebuie sa mai plateasca o suma pentru amenajarea spatiului comercial, in concordanta cu imaginea si standardele impuse de francizor. Pentru aceasta investitie, se estimeaza ca suma care trebuie scoasa din buzunar este de aproximativ 15.000 de euro. In afara de aceasta, exista redeventele, adica taxa pe care francizatul o plateste periodic francizorului, pe toata durata derularii contractului dintre cei doi. Pe baza acestei redevente (care se plateste anual, ca procent din cifra de afaceri sau ca taxa fixa), francizorul se obliga sa asigure asistenta tehnica. Suma poate fi de 2% sau chiar 25% din cifra de afaceri, in functie de contract. In final, urmeaza taxa de publicitate. Dupa aceasta, francizatul actioneaza pe cont propriu pentru ca, practic, este afacerea lui.


In topul celor mai scumpe francize, realizat de CHR Consulting SRL, societate de consultanta specializata in franciza, sunt Howard Johnson Plaza Hotel, Carrefour si Everest, la care investitiile depasesc pragul de un milion de euro. De asemenea, pentru o investitie in pizza (spre exemplu Pizza Hut), investitorii trebuie sa aiba minimum 350.000 de euro. Daca vreti sa va apucati de afaceri in zona fast-food (McDonald’s), trebuie sa aveti minimum 470.000 de dolari. Alte francize care solicita un nivel investitional ridicat, de peste 300.000 de euro, sunt: Springfield (retail de moda pentru barbati), Esprit (retail de moda mixt), KFC (fast-food) sau Motor Jeans (blugi).


Printre cele mai ieftine francize, care necesita un nivel scazut de investitii (sub 10.000 de euro), se regaseste celebra patiserie Fornetti, insa si call-center-uri sau firme de distributie de presa. Spre exemplu, call-center-ul Say Hello necesita o investitie de 3.000 de euro, Trimage (fotografii tridimensionale – 5.000 – 7.000 de euro). Pentru cei interesati, precizam ca printre marcile care si-au anuntat intentia de a patrunde in tara noastra in perioada 2006-2007 se numara: Sergent Major, Petis Beton, Balloide Photo si Carre Blanc (Franta), dar si ZumboJuice Bar (Irlanda) si Aion (Grecia).

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS