„Oglinzi oglindite“, la Muzeul de Artă Craiova

Autori


Între 24 august şi 10 octombrie 2018, la Muzeul de Artă Craiova se desfăşoară expoziţia „Oglinzi oglindite”, curatoriată de Erwin KESSLER, ce prezintă lucrări selectate din colecţia MARe/Muzeul de Artă Recentă, alături de lucrări ale artiştilor orădeni. Expoziția a fost prezentată la Oradea (Galeriile de Artă Reperaj din Cetate), între 13 iulie și 19 august. Vernisajul va avea loc vineri, 24 august, la ora 18.00, la Muzeul de Artă Craiova, din Calea Unirii nr. 15.
Artişti participanţi: George ANGHELESCU,  Vioara BARA, Ana BĂNICĂ, Ioana BĂTRÂNU, Michele BRESSAN, Nicolae COMĂNESCU, Suzana DAN, Cristina DAVID, Tiberiu FEKETE, Tudor FRÂNCU, Gabriela Diana Bohnstedt GAVRILAŞ, Dorel GAINA, Dumitru GORZO, Glass INGO, Gyorgy JOVIAN, Darius MARTIN, Laura MARTIN, Gili MOCANU, Anca MUREŞAN, Ioan Augustin POP, Regele Ionescu, Gheorghe TÂRLA, Horea SĂLĂGEAN, Laszlo UJVAROSSY, Ungureanu STEFAN, Ecaterina VRANA, Marian ZIDARU.
Care sunt legăturile, influențele, „certurile” și „împăcările” dintre artiștii români din Oradea și din București, din perioada anilor ’80 sau din perioada ce a urmat căderii comunismului? Care era „vocea” unuia dintre cele mai excentrice (din punct de vedere geografic, și numai) orașe din țară și în ce măsură se afla ea în armonie cu cea a Bucureștiului, centrul prin definiție al Puterii, un centru strivit sub propria masă?
Cum a reușit Oradea ca timp de un deceniu să fie unul dintre centrele artistice ale țării și cum a reușit Bucureștiul să existe în plan artistic în pofida mecanismului de control și de cenzură extrem de complex și de dens? Ce anume s-a întâmplat după 1989, când Oradea intră în umbră, în timp ce București și Cluj ajung să conteze cel mai mult?
Cum anume se pot așeza, la aceeași masă, „Grupul de la Oradea” și „Rostopasca”? Cum s-a ieșit din curentul „neo-ortodoxist”, „metafizic” în care se refugiase Bucureștiul optzecist, ba chiar și nouăzecist și în ce măsură replica secularizată, uneori chiar explicit anti-eclesială este determinată și, pe alocuri, definită de aportul artiștilor orădeni?
Prezentată la Galeriile de Artă Reperaj din Cetate, Oradea, între 13 iulie și 19 august, expoziția „Oglinzi oglindite” ajunge la Craiova. Nu pretinde să dea răspunsuri academice la întrebările de mai înainte. Dar va ține un pariu curatorial.
Vizitatorului i se propune rolul unui investigator căruia i se oferă suficiente indicii cât să îndrăznească un răspuns general, dar și suficiente întrebări, care să nu îi impună concluzii prefabricate. Lucrările reflectă realități care azi ne pot părea îndepărtate sau pe deplin străine, realități care, totuși, au lucrat nebănuit la modelarea societății în care trăim acum. Oglinzile pot deforma, ca într-un parc de distracții, sau pot reflecta cu acuratețe de laborator, cât mai multe detalii. Detalii pe care dorim să le vedem, detalii pe care le-am dori ascunse. Uneori, ele ne arată aspecte pe care nici măcar nu știm că le dorim vizibile sau, dimpotrivă, ascunse.
„Oglinzi oglindite propune un dublu portret expozițional. Lucrări ale artiștilor orădeni actuali și ai – deja consacratului – „Grup de artiști de la Oradea” ai anilor ‘80 sunt puse față în față cu lucrări ale artiștilor bucureșteni ai ultimelor valuri, din 1990 până în prezent. Opera lui Ingo Glass se insinuează aici ca suspect de serviciu al ambelor centre artistice. Influența artei sale abstracte, neo-constructivistă, relevantă pentru mai multe centre artistice din România pe parcursul anilor ‘70, din Timișoara până la București sau Galați, se delimitează ca o constantă istorică fermă, inflexibilă, impermeabilă la vreo paralelă sau relație cu lucrările expuse, activând ca un cadru fix pentru cele două oglinzi batante. Constructivismul, ca reprezentant al avangardei istorice, n-a suscitat interes nici în grupurile artistice din Oradea, nici în cele din București, ireversibil atrase de un alt idiom artistic – cel al noii avangarde. Între acestea, sculptura lui Marian Zidaru e inserată ca postulare fermă a unei poziții, relevantă pentru interesul extensiv și durabil pentru spiritualitate, moralitate și naţionalitate al artei bucureștene, un interes tipic ce pare străin lucrărilor din mediul artistic orădean”. (Erwin KESSLER)


Comenteaza acum

Alte stiri

Sumarul ediției de vineri, 22 martie 2019

Actualitate

» Tudorel Toader a pregătit OUG care va permite celor condamnați înainte de noiembrie 2018 la completurile de 5 de la instanța supremă să depună contestație în anulare. Liviu Dragnea, printre beneficiari
» PNL Dolj: nu mai sunt bani pentru comunităţile locale
» Manfred Weber spune că Timmermans și socialiștii europeni ar trebui să sancționeze PSD, partid care e pe punctul de a legaliza corupția
» Restricții de circulație pentru autovehiculele cu masa mai mare de 7,5 tone la frontiera cu Ungaria
» Petiția pentru anularea Brexit-ului a ajuns la aproape 3 milioane de semnături
» Iohannis cheamă la consultări societatea civilă cu privire la organizarea unui referendum pe justiţie
» Grefierii din Craiova şi Târgu Jiu cer condiţii mai bune de muncă
» Restricții de circulație în Grecia
» Peste 1.500 de grefieri cer condiţii mai bune de muncă
» Premierul Dăncilă în vizită în SUA
» Uniunea Europeană: Amânare Brexit până la 12 aprilie
» Trafic restricţionat pe Autostrada A2 Bucureşti – Constanţa timp de două săptămâni
» Vâlcea: Restricţii de circulaţie pe DN 7
» Circulaţia feroviară oprită între stațiile Birda- Voiteni în urma unui accident mortal

Dolj

» Se opresc gazele pe trei străzi din Craiova
» Dolj: Patru medii de 10 la clasa a VIII-a şi nici una la clasa a VII-a, în urma rezultatului la simulare
» Continuă proiectul „De ce să sortăm gunoiul?“, la Biblioteca Judeţeană
» Tot podiumul pentru studenţii automatişti craioveni
» Brico Depôt vine mai aproape de clienți la nivel național, acum și în Craiova
» Dolj: Prinşi conducând fără permis
» Craiova: Zilele Elena Farago la cărticica pentru prichindei și copii mai măricei
» (FOTO, VIDEO) Craiova: Dosar penal pentru demolare fără autorizație a unei clădiri
» Cărţi funciare gratuite pentru locuitorii din 25 de localităţi doljene
» Craiova: Şoferii care au trecut pe roşu, sancţionaţi
» Dolj: Depistat în timp ce sustrăgea arbori din pădure
» Dolj: Pistol găsit în urma unei percheziţii
» Dolj: Prins băut la volan
» Craiovenii, deranjaţi de gândacii urât mirositori ieşiţi din hibernare
» Istoricul unei mașini se poate verifica la RAR
» Sume derizorii pentru drumurile din Dolj
» (VIDEO) (Galerie Foto) Cred în România (VII) Produse tradiţionale din Dolj, degustate de parlamentarii UE
» Mit desfiinţat: Tinerii craioveni nu au renunţat la citit

Olt

» Corupere sexuală a unui minor într-un fast-food din Slatina
» Olt: Vizibilitate redusă pe DN 65 din cauza ceţii

Mehedinţi

» Sute de elevi au vizitat IPJ Mehedinţi
» Locuri de muncă vacante în Mehedinţi

Vâlcea

» Vâlcea: Transport ilegal de animale, depistat de poliţişti
» Incendiu violent într-o pădure din comuna vâlceană Mălaia
» Vâlcea: Cercetate pentru furt calificat

Sport

» Simona Halep vs Taylor Townsend, în noaptea de vineri spre sâmbătă, după ora 00:30
» Fotbal / „Tineretul“ lui Rădoi a pierdut la limită cu Spania
» Bianca Andreescu a învins-o pe Irina Begu la Miami

Magazin

» Deranjul din bucătărie te face să mănânci mai mult
» Rănile nevindecate din copilărie ne ghidează viața. Evită să îi spui copilului tău următoarele cuvinte!
» Inteligenţa artificială, un posibil viitor star al industriei muzicale
» Colonizarea Lunii și cucerirea Sistemului Solar
» Aproape 43% din teritoriul Uniunii Europene era acoperit de păduri în 2015
» 50 de lucruri uimitoare despre corpul uman
» Topul celor mai fericite ţări de lume. România – locul 48
» Astăzi se sărbătoreşte ziua mondială a apei

Top