Acasă Actualitate Administratie Tramvaiele Craiovei, la mâna Curţii de Apel Bucureşti

Tramvaiele Craiovei, la mâna Curţii de Apel Bucureşti

Licitaţia pentru tramvaiele Craiovei s-a trasformat într-o telenovelă care durează de mai bine de doi ani, iar finalul este imprevizibil. Decizia finală va veni de la Curtea de Apel Bucureşti, care s-a mai pronunţat odată în această speţă. Firmele implicate în obţinerea contractului de furnizare a celor 17 tramvaie destinate transportului public în comun din Craiova au ales acum o cale extraordinară de atac a hotărârii Curţii de Apel. Un nou termen în proces a fost stabilit la data de 7 aprilie.

Curtea de Apel Bucureşti va fi cea care va decide, până la urmă, ce firmă va produce cele 17 tramvaie destinate Craiovei: Tatra-Yug, Bozankaya Otomotiv sau Pesa

Tramvaiele Craiovei atârnă de un fir de aţă. Mai exact, de o decizie a Curţii de Apel Bucureşti (CAB). Instanţa s-a mai pronunţat odată în acest caz, dar firmele implicate în licitaţia privind furnizarea a 17 tramvaie cu lungimea de circa 25 de metri destinate transportului public din Craiova au apelat la căile extraordinare de atac.

Unele au ales contestaţia în anulare, altele au cerut revizuirea hotărârii definitive a CAB din data de 10 decembrie 2020. Şi asta s-a întâmplat în ultima zi în care se mai putea apela la instanţă, după cum a dezvăluit, pentru GdS, ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, Cseke Attila. Aflat la Craiova cu prilejul semnării contractului de reabilitare a Colegiului Naţional „Carol I“, ministrul Dezvoltării a precizat că în cazul tramvaielor destinate Băniei totul depinde de Curtea de Apel Bucureşti.

„Cele 17 tramvaie pentru Craiova au fost contestate, din păcate, în ultima zi. Nu ştim ce să mai facem, chiar am crezut că de data asta se va da drumul la contract, dar au apărut aceste contestaţii chiar în ultima zi. Nu ştiu dacă se va anula procedura, instanţa trebuie să decidă. Ştiu că, din cei patru ofertanţi, instanţa a respins doi, iar aceştia au contestat decizia în ultima zi, la Curtea de Apel Bucureşti“, a precizat ministrul Cseke Attila, pentru GdS

Licitația pentru tramvaiele Craiovei a demarat în ianuarie 2019

Licitaţia pentru cele 17 tramvaie noi de circa 25 m este derulată de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei şi a demarat în ianuarie 2019. Tocmai când se părea că lucrurile au intrat pe făgaşul normal odată cu apariţia ofertelor, patru la număr (e drept, la a treia strigare), şi stabilirea firmei câştigătoare, situaţia s-a complicat.

În imagine este un tramvai produs de Tatra-Yug
În imagine este un tramvai produs de Tatra-Yug

Craiova urma să primească tramvaiele din Ucraina, de la firma Tatra-Yug, desemnată câştigătoare de către minister în august 2020. Contestaţiile formulate de firmele perdante şi o decizie a Curţii de Apel Bucureşti au dus la inversarea clasamentului final al ofertelor, iar câştigători au ieşit polonezii de la Pojazdy Szynowe Pesa. Asta s-a întâmplat în februarie 2021. De aici a pornit, din nou, nebunia. 

Cum au ajuns „în aer“ tramvaiele Craiovei

Disputa dintre Tatra-Yug, Bozankaya Otomotiv şi Pesa, trei dintre cele patru firme înscrise la licitaţie care s-au considerat nedreptăţite de ministerul Dezvoltării, a ajuns la instanţă în octombrie 2020. Curtea de Apel Bucureşti a avut nevoie de şase termene pentru a analiza punctele de vedere transmise atât de cele trei firme, cât şi de către minister. În final, Curtea a stabilit că „întocmirea deficitară a ofertei este imputabilă societăţii care a prezentat-o, nu autorităţii contractante“, cu referire la acuzele legate de completările ofertei tehnice pe parcursul licitației.

Mai departe, CAB a precizat că „atâta timp cât oferta este declarată ineacceptabilă pentru completarea prin răspunsul la clarificări chiar şi a unei singure cerinţe tehnice“ este inutil să mai analizele şi restul motivelor invocate în cuprinsul contestaţiei. Aşa că magistraţii au reţinut faptul că este vorba de un contract complex şi au dat dreptate Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), care dispusese reevaluarea ofertelor. „Respinge excepţia tardivităţii. Respinge plângerile, ca nefondate. Definitivă. Pronunţată azi, 10 decembrie 2020, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin intermediul grefei instanţei“, a fost soluţia pe scurt a Curţii de Apel Bucureşti. 

Ministerul Dezvoltării a schimbat câștigătorul după reevaluarea ofertelor

A urmat recalcularea punctajelor celor trei firme, procedeu în urma căruia clasamentul final s-a schimbat. Ministerul Dezvoltării a declarat drept câştigătoare firma Pojazdy Szynowe Pesa, în detrimentul ucrainenilor de la Tatra-Yug. Aşa că s-a ajuns în aceeaşi situaţie ca în august 2020, adică la CNSC. De data asta, cu Tatra-Yug în calitate de reclamant.

În imagine este un tramvai produs de firma poloneză Pesa

Firma din Ucraina s-a adresat Consiliului la sfârşitul lunii trecute, cerând să i se permită să vadă toată corespondenţa dintre Pesa şi minister (propunerea tehnică, propunerea financiară, răspunsurile la solicitările de clarificări etc). În continuare, Tatra-Yug a cerut să se anuleze raportul procedurii prin care oferta celor de la Pesa a fost declarată admisibilă şi câştigătoare şi anularea comunicării rezultatului procedurii. 

Tramvaiele Craiovei, la mâna Curţii de Apel. Hotărârea CAB, atacată din toate părţile

Tatra-Yug a atacat însă şi hotărârea Curţii de Apel Bucureşti din data de 10 decembrie 2020. Firma din Ucraina a apelat la o cale extraordinară de atac – revizuirea şi a implicat în proces atât Ministerul Dezvoltării, cât şi rivalele Bozankaya Otomotiv şi Pesa. Primul termen a fost stabilit pentru data de 7 aprilie. Acelaşi lucru l-au făcut şi turcii de la Bozankaya. Chiar în aceeaşi zi cu Tatra-Yug (22 februarie 2021), Bozankaya Otomotiv a cerut revizuirea hotărârii CAB din 10 decembrie 2020, chemându-i în instanţă pe toţi cei implicaţi: Ministerul Dezvoltării, Tatra-Yug şi Pojazdy Szynowe Pesa.

În imagine este un tramvai produs de Bozankaya Otomotiv

Primul termen în acest proces a fost stabilit pentru data de 24 martie. Şi asta nu e tot. La Curtea de Apel Bucureşti mai figurează pe rol încă un proces, deschis în data de 9 februarie, tot de către turcii de la Bozankaya Otomotiv. Aceştia au depus o contestaţie în anulare la hotărârea CAB din decembrie şi au implicat în proces aceleaşi părţi. Un prim termen s-a scurs. La şedinţa din 10 martie, Curtea de Apel a amânat cauza „pentru a da posibilitate contestatoarei să ia cunoştinţă de întâmpinare“. Un nou termen a fost fixat pe data de 7 aprilie.

Nici atunci nu se ştie însă dacă instanţa va lua o hotărâre definitivă. Se va anula procedura de achiziţie? Va rămâne în picioare ultima decizie a Ministerului Dezvoltării, cea prin care firma poloneză Pojazdy Szynowe Pesa a fost desemnată câştigătoare a licitaţiei în valoare de 170 de milioane de lei (fără TVA)? Rămâne de văzut.

Exit mobile version