6.7 C
Craiova
marți, 19 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateAlegeri europarlamentare. Câți bani au cheltuit partidele pentru publicitatea pe Facebook

Alegeri europarlamentare. Câți bani au cheltuit partidele pentru publicitatea pe Facebook

Mâine au loc alegerile europarlamentare și referendumul pentru justiție, între orele 7:00-21:00, iar partidele au alocat sume importante de bani pentru campanie. Bani care au venit într-o majoritare covârșitoare din bani publici, prin legea finanțării partidelor. O parte dintre acești bani s-au dus în reclamele pe Facebook, informeaza Digi 24. 

Rețeaua de socializare Facebook a început să fie mai transparentă în ceea ce privește reclamele, după declanşarea scandalului Cambridge Analytica, care luat datele personale a aproximativ 87 de milioane de utilizatori, fără consimţământul acestora, și le-a folosit pentru a influența rezultatul mai multor alegeri, precum cele prezidențiale americane din 2016 sau referendumul pentru Brexit.

Acum, rețeaua de socializare afișează în dreptul oricărei reclame și cine a plătit pentru ea. Mai mult, a lansat și „Ad Library Report”, unde orice persoană poate să consulte câți bani au cheltuit partidele pentru reclame.

Este și cazul celor din România, care și-au făcut reclamă pentru alegerile europarlamentare de mâine. Potrivit acestui serviciu, începând din martie 2019 au fost plătite 8.449 de reclame, în schimbul sumei totale de 2.278.939 lei.

Digi24.ro prezintă mai jos o analiză a sumelor cheltuite de fiecare partid în începând cu luna martie și până în data de 22 mai 2019. Menționăm că sunt incluse doar reclamele pentru filialele centrale și care au fost plasate cu menționarea sursei de finanțare.

PSD – 461,752 lei

Alianța 2020 USR PLUS – 362,840 lei

PNL – 234,284 lei

ALDE – 70,386 lei

UDMR – 37,277 lei

Pro România – 9,234 lei

O precizare foarte importantă: multe alte reclame au fost plătite de către filialele județene, de către candidați sau membri ai fiecărui partid.

De exemplu – PSD Galați a plătit 41.000 de lei pentru reclame, sau USR și PLUS, care au cumpărat reclame și separat. De asemenea, foarte multe reclame, contra unor sume mai mici, au fost plătite fără indicarea sursei de finanțare, iar aceste sume nu au fost luate în calocul la analiza de mai sus.

Câți bani au cheltuit partidele în campania pentru alegerile europarlamentare

Situația contribuțiilor electorale depuse de competitorii electorali pentru finanțarea campaniei electorale aferentă alegerilor membrilor din România în Parlamentul European, 2019: Total contribuții electorale: 39.807.657 lei.

PSD – 14.855.150

PNL – 7.712.413

Alianța 2020 USR PLUS – 7.022.198

  • USR – 6.419.490
  • PLUS – 602.708

ALDE – 4.716.941

Pro România – 3.455.360

PMP – 1.368.789

UDMR – 500.000

UNPR – 41.500

Finanțarea partidelor la data de 21 mai 2019

Autoritatea Electorală Permanentă precizează că nu se pot face cheltuieli pe campanie decât după ce suma a fost declarată la AEP. Iată ce cheltuieli au fost declarate.

PSD – 25,3 milioane lei

– finanțare publică: 24 milioane lei

– finanțare privată: 1,3 milioane

PNL – 12 milioane lei

– finanțare publică: 9 milioane lei

– finanțare privată: 3 milioane lei

USR – 6,4 milioane lei

– finanțare privată;

PLUS – 8,8 milioane lei

– finanțare privată;

ALDE – 5.157.000 lei

– finanțare publică: 1 milion lei

– finanțare privată: 4 milioane lei

Pro România – 6,8 milioane lei

– finanțare privată;

UDMR – 500.000 lei

– finanțare privată;

UNPR – 48 000 de lei

– finanțare privată;

PMP – 2,8 milioane lei

– finanțare privată;

Gregoriana Tudoran – 2.000 de lei

Pentru referendumul pentru justiție, doar PNL a depus o sumă de 1 milion de lei. Competitorii electorali care au depășit 3% la alegeri vor fi rambursați, mai informeaza Digi 24.

 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS