sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateVâlcea: Americanii fac cercetări de şapte ani în România, în cel mai mare sit fosilifer din Europa de Est

De şapte ani,  într-un sit din Vâlcea, americanii fac cercetări intense. Pe Valea Olteţului, din comuna Tetoiu, sat Bugiuleşti, există un sit arheologic descoperit de o echipă condusă de Constantin S. Nicolaescu – Plopşor (1900 – 1968), la începutul anilor ’60. Acesta a fost arheolog, istoric, dar şi membru corespondent al Academiei Române, printre altele. La vremea respectivă s-au găsit o serie de fosile de animale preistorice, care dovedeau că în această parte de lume, cu milioane de ani în urmă, au trăit mamuţi, rinoceri lânoşi, pisici cu colţi sabie şi alte vieţuitoare străvechi. Pe lângă acestea, însă, s-au descoperit şi nişte lucruri care au fost catalogate de cercetătorii români de la acea vreme drept unelte primitive făcute de om pentru a vâna, dar şi nişte oase despre care aceştia au considerat că ar aparţine unei specii umane pe care au botezat-o „Homo Olteniensis”. Multă vreme, în manualele de istorie, pe vremea comunismului, s-a vorbit despre descoperirea de la Bugiuleşti, despre „Pescarul de pe Lacul Getic”, zonă din care făcea parte pe atunci şi situl Grăunceanu. Dar cum specialiştii străini nu au putut avea acces la ce s-a găsit, s-a considerat că descoperirea „primului hominid din Europa” reprezintă o simplă propagandă comunistă.  După Revoluţia din ’89, câţiva specialişti europeni au avut acces la rămăşiţele descoperite în Vâlcea, afirmând că ele nu provin de la „strămoşul europenilor”, ci ar aparţine unei specii de urs sau de maimuţă. Cu toate acestea, din 2012, cercetările au fost reluate, de această dată de către americani. O publicaţie de profil, „Research frontiers”, a Universităţii Arkansas, publică an de an ce descoperă americanii în colaborare cu românii în sit-ul Grăunceanu, din judeţul Vâlcea. Ultimul interviu pe această temă, oferit anul trecut de Claire Terhune, profesor asistent la Departamentul de Antropologie al Universităţii din Arkansas, şefa echipei de cercetători americani, vine să arunce o nouă lumină asupra a ceea oamenii de ştiinţă consideră a fi „unul dintre cele mai interesante situri din lume… un imens şi bogat depozit de fosile de mamifere şi vertebrate”, aşa cum declara în urmă cu trei ani cercetătoarea despre locul considerat „o mină de aur”, catalogat drept „cel mai mare sit fosilifer din Europa de Est”, despre care în România nu s-a vorbit.  Zona de cercetare de care de care americanii sunt  interesaţi în mod deosebit este Valea Olteţului, Valea râului Olteţ.(sursa:ziare.com)