5.3 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateCum îți recuperezi banii dacă ți se arde aparatura electrocasnică

Cum îți recuperezi banii dacă ți se arde aparatura electrocasnică

http://www.youtube.com/watch?v=2XFbrCxsIcE

Procedura de recuperare a banilor pentru aparatura defectată de fluctuațiile de tensiune nu este cunoscută de prea mulți oameni, iar acest lucru face ca majoritatea să rămână păgubiți. Este și cazul unor familii din comuna doljeană Țuglui, cărora, din cauza viiturii din noaptea de 31 iulie, li s-au defectat 11 televizoare și două calculatoare. „În noaptea de 31 iulie a fost întrerupt curentul electric pentru aproximativ patru ore. Din cauza fluctuațiilor de curent, s-au ars 11 televizoare și două calculatoare, numai din câte știu eu“, ne-a spus Doina Andrițoiu, o localnică.

Necunoscând demersurile pe care trebuiau să le urmeze pentru a-și recupera banii, sătenii au reclamat pagubele la CEZ abia după o săptămână. După zile în șir pierdute la ghișeele CEZ, reprezentanta păgubiților din comună ne povestește câte drumuri a fost nevoită să facă pentru a depune cererile în care explica cele întâmplate. „Viitura a fost joi noapte, iar eu am mers la CEZ abia luni, pentru că nu am știut cui să mă adresez, dar nu am reușit să rezolv nimic. Am revenit marți, care era deja ultima zi în care puteam să depunem reclamații, și am aflat ce acte trebuie să depun. Am făcut cerere comună, am strâns semnături de la toți vecinii în cauză și abia joi, pe 7 august, am reușit să depun două cereri, pentru mine și pentru un vecin. Nu mi-au acceptat cererea comună și a trebuit să mă duc acolo imediat, să fac cererile pentru fiecare“, a explicat femeia.
Reprezentanții CEZ i-au spus păgubitei că trebuia să se prezinte cu o cerere scrisă în maximum trei zile de la producerea fluctuațiilor de tensiune și că era nevoie ca fiecare sătean care se afla în acea situație să apeleze serviciul companiei furnizoare de electricitate chiar în acea noapte. „Nu am avut cum să anunț că nu aveam curent pentru că telefonul fix nu mergea din aceeași cauză. Nu am știut condițiile astea și acum rămânem cu paguba. Am depus ieri și celelalte cereri, dar nu cred că ne vom recupera vreodată banii pierduți“, a spus dezamăgită femeia, care nu mai are nici o speranță.

În maximum trei zile de la producerea șocului de tensiune, oamenii trebuie să se adreseze CEZ-ului

Fluctuațiile sau penele de curent din rețea pot duce la deteriorarea aparaturii electrocasnice. În acest caz, oamenii trebuie să apeleze compania furnizoare de electricitate, dar nu mai târziu de trei zile de la producerea șocului de tensiune. Dan Vasile, comisarul superior al Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (CJPC) Dolj, a explicat ce ar trebui să facă oamenii ca să își recupereze banii pentru aparatura defectată de fluctuațiile de tensiune. „Conform contractului care este încheiat de fiecare consumator cu furnizorul de energie electrică, respectiv CEZ România, în primă instanță, consumatorul trebuie să se adreseze în termen de trei zile la conducerea CEZ cu adresă scrisă, în care face precizarea daunelor“, ne spune comisarul superior.
După ce abonatul a anunțat în scris furnizorul de curent despre defecțiunea electrocasnicelor, compania furnizoare de electricitate are obligația să verifice dacă aparatele s-au defectat din cauza fluctuațiilor de tensiune. „Dacă defecțiunile s-au produs din cauza unor supratensiuni sau din oricare alte motive unde de vină este furnizorul de energie electrică, compania în cauză trebuie să repare produsul respectiv, fie pe regie proprie, cu despăgubire, fie ridică aparatele și le repară dumnealor“, a explicat comisarul superior al CJPC Dolj, Dan Vasile.

„CJPC intervine la furnizorul de energie electrică pentru ca acesta să îi despăgubească“

În situația în care termenul legal în care abonații trebuie să facă reclamații nu a fost depășit, dar nu au beneficiat de despăgubiri din partea CEZ Distribuție, păgubiții trebuie să se prezinte la CJPC. Reprezentanții de la Protecția Consumatorului spun că: „Oamenii trebuie să se prezinte la CJPC cu dovada că s-au adresat în termenul de trei zile instituției furnizoare de electricitate. CJPC intervine către furnizorul de energie electrică pentru ca acesta să îi despăgubească“. Abonații care depășesc termenul legal în care pot anunța defecțiunile produse de fluctuațiile sau penele de curent mai au o șansă să își recupereze pagubele, însă în instanță. „Dacă termenul de trei zile este depășit, oamenii se pot adresa instanței de judecată și sunt convins că ar putea să câștige“, a mai spus Dan Vasile, comisarul superior al CJPC.

Cum se acordă despăgubiri pentru aparatura stricată

Redactorii GdS au încercat să obțină un punct de vedere și de la reprezentanții CEZ, însă aceștia nu au răspuns la telefon, motiv pentru care le-am trimis un e-mail la care încă așteptăm răspuns. În momentul în care ne vor fi comunicate informațiile, vom reveni asupra materialului.
În articolul „Bloc electroșoc“ publicat în 2011 în cotidianul GdS, reprezentanții CEZ au explicat care este procedura de recuperare a banilor pentru aparatura defectată de fluctuațiile de tensiune. „Consumatorii afectaţi trebuie să depună o informare oficială către furnizorul CEZ Vânzare SA sau operatorul de reţea CEZ Distribuţie SA, în termen de trei zile lucrătoare de la data înregistrării deranjamentului, informare în care să precizeze ora şi data la care a intervenit defecţiunea, nominalizarea receptoarelor electrice care au fost deteriorate, date personale (numele, prenumele, adresa, numărul de telefon al consumatorului reclamant)“, au declarat reprezentanții CEZ.
În următoarea etapă, în cadrul CEZ Distribuție se va constitui o comisie de constatare şi analiză care va cerceta aspectele sesizate. În funcţie de concluziile acestor verificări, comisia de cercetare va transmite consumatorilor alternativele de soluţionare a situaţiei. „Dacă se constată că este vina operatorului de reţea, acesta va achita reparaţia sau contravaloarea receptoarelor electrice deteriorate în baza documentelor justificative pe care consumatorul este obligat să le depună“, au mai spus reprezentanţii CEZ.
Pentru a-și recupera banii, păgubiții trebuie să fie capabili să demonstreze că au cumpărat electrocasnicele avariate. „În caz contrar, riscă să nu primească nimic, acestea sunt procedurile“, au declarat reprezentanţii CEZ. Aceştia au admis că oamenii se pot adresa instanţelor de judecată în cazul în care nu vor fi mulţumiţi cu nici una dintre soluţiile propuse.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS