Acasă Actualitate Cum să-ţi asiguri factura la întreţinere

Cum să-ţi asiguri factura la întreţinere

http://www.youtube.com/watch?v=S3nPciKUzNo

Mulţi locatari se întreabă de ce asociaţia de proprietari mai percepe, pe lângă cheltuielile de întreţinere, şi alte fonduri, cum ar fi fondul de rulment şi fondul de reparaţii. Este obligatoriu şi legal acest lucru şi la ce servesc aceste două „taxe“? Unde ajung aceşti bani şi cine decide care este cotizaţia lunară?

Constituirea fondului de rulment şi fondului de reparaţii la nivelul fiecărei asociaţii de proprietari este obligatorie. Asociaţia trebuie să aibă constituit un fond de rulment dimensionat ca valoare la factura lunii cu cel mai mare cuantum dintr-un an, în speţă luna ianuarie. Prezent în cadrul emisiunii „Viaţa la Bloc“, de la alege tv, care poate fi urmărită pe www.gds.ro, Ion Pătrulescu, preşedintele Uniunii Asociaţiilor de Proprietari 2012 Craiova, a explicat: „Asociaţiile  de proprietari sunt obligate să constituie fondul de rulment. Acesta este obligatoriu. Decizia se ia în cadrul Adunării Generale, se stabilesc cuantumul şi modul de plată. În caz contrar, dacă proprietarii refuză, Comitetul Executiv constată ulterior nelegalitatea acestei hotărâri, o desfiinţează şi stabileşte el fondul de rulment. Cuantumul este stabilit în funcţie de luna cu cea mai mare valoare a facturii la întreţinere. Se stabileşte plata în rate lunare, adică 12 luni sau doar pe perioada de vară, aprilie-octombrie, până se ajunge la această valoare, şi se ia în calcul şi rata inflaţiei. Nu există un minimum şi un maximum, suma se stabileşte de către asociaţie“, a explicat Ion Pătrulescu.
Există posibilitatea ca obligativitatea constituirii fondului de rulment să fie  trecută şi în statutul asociaţiei.
Toţi proprietarii sunt obligaţi să plătească acest fond, dar există şi excepţii. Cu banii din fond se achită facturile către furnizori, ca să nu plătească asociaţia penalizări, după care sumele sunt recuperate de la proprietari. „Noi avem la nivelul asociaţiei fond de rulment. Dacă acum 12 ani aveam 180 de milioane de lei vechi, acum avem peste 1.520 de miliarde. La noi nu mai plătesc fond de rulment cei care şi-au montat centrale şi cei cu repartitoare de costuri. Este necesar fondul pentru că asociaţia are contracte cu furnizorii şi trebuie să plătească la timp facturile, în caz contrar plăteşte penalizări.
În lege se dispune că lista de plată trebuie afişată în maximum cinci zile de la primirea ultimei facturi, se întocmesc listele de plată, se afişează, se trece data afişării şi timp de 20 de zile se face încasarea. În acest interval, proprietarul poate să plătească fără penalităţi. Se plăteşte de la fondul de rulment, pentru că nu toţi proprietarii pot să se încadreze în acest termen“, a spus Gheorghe Irimescu, preşedintele Asociaţiei de proprietari nr. 19 Brazda lui Novac.

Fondul de rulment, trecut pe chitanţă separată

Fondul de rulment se calculează în funcţie de suprafaţa utilă a apartamentului. Acesta este individual, proprietarului care nu plăteşte i se percep penalităţi şi de către furnizor, şi de către asociaţie. Dacă este restanţier, când vine să plătească factura din urmă, va plăti şi fondul de rulment. Acesta se trece pe o chitanţă separată, care îi dă posibilitatea proprietarului să-şi ţină o evidenţă a plăţilor, dar şi asociaţiei să ţină evidenţa pe fiecare apartament.
Fondul de rulment nu se poate pune într-un cont bancar, pentru că se rulează permanent, banii se folosesc pentru plăţi anticipate. „Factura la întreţinere iese pe data de 20 sau 25 , iar noi, până la sfârşitul lunii, trebuie să plătim furnizorii, iar asociaţia ia fondul de rulment şi plăteşte, acest fond se rulează“, a precizat Marin Văduva, preşedintele Asociaţiei de proprietari nr. 24 Brazda lui Novac.
Refuzul proprietarilor de a participa la constituirea fondului de rulment nu este legal, iar asociaţiile care nu au constituit un fond de rulment au probleme. Acest fond are un caracter individual, se spune „fondul pleacă odată cu proprietarul“, adică proprietarul care vinde apartamentul îşi poate cere la asociaţie restituirea fondului de rulment. Există şi posibilitatea să-l lase următorului proprietar, dacă s-a înţeles cu acesta la momentul vânzării.
 
Fondul de reparaţii este al apartamentului

Fondul de reparaţii se plăteşte pentru lucrările efectuate pe părţile comune. Este obligatoriu şi necesar în caz că apare o defecţiune, de exemplu dacă se sparge o conductă care transportă agent termic şi trebuie reparată urgent. Şi în cazul acestui fond, cuantumul şi modalitatea de cotizare se stabilesc tot în Adunarea Generală a asociaţiei de proprietari.
„În asociaţia noastră am decis să împărţim fondul de reparaţii în două, o parte este un fond special şi altă parte – un fond pentru îmbunătăţiri pe care decidem să le facem în asociaţie. Fondul special este pus într-un cont la bancă şi atunci când se sparge o conductă sau când se strică acoperişul folosim banii din acest fond. Nu merg la uşa proprietarilor, pentru că am sumele cu care să acopăr cheltuielile urgente. Cealaltă parte din fondul de reparaţii îl constituim când cădem de acord să facem nişte reparaţii sau îmbunătăţiri la un bloc. De exemplu, dacă este nevoie să zugrăvim casa scării, facem tabel, luăm acceptul majorităţii şi începem să strângem banii. După o perioadă, în toamnă, ne adunăm şi vedem ce s-a strâns; dacă nu avem destui bani, luăm din fondul de reparaţii special şi recuperăm în anul următor“, a explicat Gheorghe Irimescu modalitatea de strângere a fondului de reparaţii la Asociaţia de proprietari nr. 19 Brazda lui Novac.
Comparativ cu fondul de rulment, acest fond nu este individual, ci se constituie pe fiecare scară de bloc.
Fondul de reparaţii este destinat doar lucrărilor din asociaţie pe care proprietarii decid să le facă. Nu se plătesc facturi la întreţinere cu banii din acest fond, nu se trec bani la fondul de rulment. El poate fi alimentat din penalizări (se pun după 50 de zile), dar şi din chirii pe antene, spaţii comune sau reclame.
Fondul de reparaţii este al apartamentului, rămâne cu apartamentul. La plata acestui fond, proprietarului i se taie chitanţă separată.

Prevederi legale

„În scopul asigurării fondurilor necesare pentru plăţi curente, asociaţia de proprietari stabileşte cuantumul şi cota de participare a proprietarilor la constituirea fondului de rulment. Stabilirea cuantumului se face prin echivalare cu suma care a fost necesară pentru acoperirea cheltuielilor lunare înregistrate de asociaţia de proprietari în anul expirat, la nivelul lunii cu cheltuielile cele mai mari, majorate cu rata inflaţiei“.
Articolul 24 (1) din HG nr. 1588/2007

Penalizări

Întârzierea sau refuzul de a achita fondul de reparaţii către asociaţia de proprietari constituie o restanţă ca oricare alta, care atrage după sine penalităţi şi chiar acţionarea în justiţie a rău-platnicului.

A absolvit Facultatea de Drept „Nicolae Titulescu” din Universitatea din Craiova şi lucrează în presa scrisă din 2004. În momentul actual este unul dintre puţinii jurnaliști locali care se ocupă de domeniul asociaţiilor de proprietari.
Exit mobile version