16.4 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024

Un cer pentru Europa

Cerul Unic European a fost aprobat ieri de Parlamentul European.  „Implementarea Cerului Unic European“ sau SES2+, proiect al eurodeputatului Marian-Jean Marinescu, va duce la scăderea duratei zborurilor şi a preţului biletelor de avion în Europa.

Parlamentul European a aprobat, ieri, în primă lectură, propunerea legislativă de simplificare a gestionării traficului aerian pentru a face liniile aeriene europene mai competitive, pentru a reduce durata zborurilor şi preţul biletelor şi pentru a reduce poluarea.
Raportul „Implementarea Cerului Unic European“ sau SES2+ al eurodeputatului Marian-Jean Marinescu încurajează cooperarea între autorităţile aviatice naţionale pentru o mai bună gestionare a spaţiului aerian în Europa şi pentru a reduce fragmentarea controlului traficului aerian.
Propunerea permite Comisiei Europene să desemneze o organizaţie imparţială, independentă care să ajute autorităţile aviatice naţionale să atingă ţintele de performanţă privind îmbunătăţirea serviciilor.
Prin crearea Spaţiului Unic European, UE îşi propune reducerea zborurilor cu escală şi a duratei curselor aeriene, scăderea consumului de combustibil şi a emisiilor de carbon.
Primul pachet de măsuri (SES1) a fost adoptat în 2004, dar nu a dat rezultate, iar SES2 a fost lansat în 2009, SES2+ având scopul de a accelera reforma serviciilor în domeniul aviaţiei.
SES2+ are două elemente principale: înlăturarea barierelor naţionale pentru crearea unor rute mai scurte, care înseamnă şi un consum mai mic de combustibil, şi înfiinţarea a nouă „blocuri de spaţiu aerian“ regionale, în locul celor 28 de sisteme de control al traficului aerian, pentru îmbunătăţirea performanţelor.
Eurodeputaţii doresc asigurarea „transparenţei bazei de calcul a tarifelor în funcţie de costuri“. În plus, tarifele stabilite trebuie să încurajeze „furnizarea în condiţii de siguranţă, eficienţă, eficacitate şi durabilitate a serviciilor de navigaţie aeriană în vederea realizării unui înalt nivel de siguranţă şi rentabilitate“.

Marian Jean Marinescu: „«Cerul Unic European» înseamnă, ca pentru toţi europenii, de fapt, rute mai scurte“

„Cred că un serviciu trebuie modelat pentru beneficiar. În acest caz, beneficiarii sunt cei 600 de milioane de pasageri care zboară în Europa în fiecare an. Aceştia ar trebui să se bucure de siguranţă, de confort şi de un preţ corect. O arhitectură a spaţiului aerian bazată pe eficienţă şi nu pe graniţe poate aduce aceste beneficii“, a declarat Marian-Jean Marinescu, potrivit unui comunicat al PPE.
Totodată, Marinescu a explicat că rezultatul implementării proiectului Cerului Unic European se traduce prin „15 minute de zbor mai puţin la un zbor mediu de două ore, mai mult confort pentru pasageri, consum şi emisii mai reduse, costuri mai mici, preţuri mai mici“.
„Cerul Unic European“ este o idee veche, datează din 1999, şi a fost iniţiativa comisarului european de la acea vreme, Loyola de Palacio.
Spaţiul aerian este structurat pe criteriul graniţelor naţionale. Din acest motiv, un zbor cu avionul nu poate fi efectuat, de cele mai multe ori, pe ruta directă. În medie, în Europa, din cauza acestei fragmentări, un avion zboară cu 45 km mai mult decât este strict necesar, determinând astfel rute mai lungi, consum mai mare de combustibil şi emisii sporite de CO2. Aceste deficienţe conduc la costuri suplimentare de aproximativ cinci miliarde de euro pe an, costuri pe care le suportă, de fapt, întreprinderile şi pasagerii. Spre exemplu, numai costul controlului traficului aerian reprezintă între 6 şi 12% din preţul unui bilet de avion.
„Pentru noi, românii, «Cerul Unic European» înseamnă, ca pentru toţi europenii, de fapt, rute mai scurte“, a mai spus Marian Jean Marinescu. „Un zbor care până acum dura 90 de minute va dura cu 5-20 de minute mai puţin. Înseamnă şi costuri mai scăzute la bilete, deoarece, dacă ruta este mai scurtă, se consumă mai puţin combustibil. Înseamnă, de asemenea, că se va grăbi crearea Blocului Spaţial Funcţional Dunărea, adică România şi Bulgaria. Serviciile de navigaţie aeriană oferite de Romatsa se vor armoniza cu cele ale vecinilor bulgari. La fel şi în cazul controlorilor de trafic. Încet, încet, FAB Dunărea se poate extinde şi către vecinii din est sau din Balcani“, a adăugat europarlamentarul  Marian Jean Marinescu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS