12.3 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateDiscuţii la nivel european despre folosirea aplicaţiilor online

Discuţii la nivel european despre folosirea aplicaţiilor online

Sectorul european al aplicațiilor este în plină expansiune. Acesta reprezintă peste 1 milion de locuri de muncă și se preconizează că va atinge 63 de miliarde de euro în următorii cinci ani. Potrivit platformei externe de analiză a aplicațiilor Distimo, circa 80% din veniturile unui singur furnizor (estimate la peste 10 miliarde de euro pe an) provin din achizițiile realizate de consumatori în cadrul unei aplicații, cu ajutorul cărora aceștia pot accesa un conținut sau funcții speciale, cunoscute sub numele de „achiziții pentru utilizarea aplicației”. Pentru ca sectorul aplicațiilor să se dezvolte conform întregului său potențial și să își continue inovațiile, consumatorii trebuie să aibă încredere în produsele sale. În prezent, peste 50% din piața jocurilor online din UE constă în jocuri promovate ca fiind „gratuite”, deși deseori presupun achiziții, uneori costisitoare, pentru utilizarea aplicațiilor respective. Adesea, consumatorii nu sunt pe deplin conștienți de banii pe care îi cheltuie, deoarece cărțile lor de credit sunt debitate implicit. În special copiii sunt vulnerabili la promovarea jocurilor care pot fi descărcate gratuit, dar care nu pot fi jucate gratuit. În urma primirii de plângeri de pe întreg teritoriul Europei, Comisia Europeană se întâlnește pe 27 și 28 februarie cu autoritățile naționale responsabile cu aplicarea legii și cu mari companii din domeniul tehnologiei, pentru a discuta aceste probleme. Industriei de profil i se va cere să se angajeze să ofere soluții într-un termen limită clar, astfel încât să asigure o protecție corespunzătoare a utilizatorilor de aplicații.

Cele mai importante patru probleme semnalate de consumatori care vor fi discutate în cadrul reuniunilor sunt următoarele:
– jocurile promovate ca „gratuite” nu ar trebui să inducă în eroare consumatorii cu privire la costurile reale implicate;
– jocurile nu ar trebui să cuprindă incitări directe adresate copiilor pentru a face achiziții în cadrul unui joc sau pentru a convinge un adult să facă astfel de achiziții pentru ei;
– consumatorii ar trebui să fie informați în mod adecvat cu privire la modalitățile de plată, iar achizițiile nu ar trebui să fie debitate prin setări implicite, fără consimțământul explicit al consumatorilor;
– comercianții ar trebui să pună la dispoziție o adresă de e-mail prin care să poată fi contactați de consumatori în cazul în care aceștia au întrebări sau plângeri.  
Etapele următoare: aceste reuniuni reprezintă o oportunitate pentru Comisie și pentru autoritățile din statele membre de a ajunge la un acord comun cu industria de profil în scopul rezolvării problemelor semnalate de consumatori. În orice caz, Comisia Europeană, împreună cu autoritățile naționale responsabile cu aplicarea drepturilor consumatorilor, va continua să urmărească rezolvarea acestor probleme, luând toate măsurile care se impun.
 
Piața UE a jocurilor și aplicațiilor online și mobile este în plină expansiune. Potrivit estimărilor, în 2011 consumatorii din Marea Britanie, Germania, Franța, Italia, Spania, Olanda și Belgia au cheltuit 16,5 de miliarde de euro pe jocuri online. Potrivit unui studiu extern realizat de Bitkom (o asociație care reprezintă industria TIC și a telecomunicațiilor din Germania), doar în Germania veniturile din achizițiile efectuate pentru utilizarea aplicațiilor s-au dublat în perioada 2012-2013, atingând 240 de milioane de euro. Peste un milion de consumatori sunt copii și adolescenți cu vârste cuprinse între 10 și 19 ani.
Regulamentul UE privind cooperarea în materie de protecție a consumatorului (CPC) (CE nr. 2006/2004) pune în legătură autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor prin intermediul unei rețele paneuropene de asigurare a respectării legislației. Mulțumită acestui cadru, o autoritate națională dintr-o țară a UE poate apela la omologul său din altă țară a UE pentru a-i solicita să intervină în cazul unei încălcări la nivel transfrontalier a normelor UE în domeniul protecției consumatorilor.
Această cooperare se aplică în cazul normelor de protecție a consumatorilor din diverse domenii, precum Directiva privind practicile comerciale neloiale  sau Directiva privind clauzele contractuale abuzive.
Acțiunea este conformă cu principiile privind jocurile online și achizițiile pentru utilizarea aplicațiilor, care au fost publicate la 30 ianuarie 2014  de Office of Fair Trading (Oficiul pentru comerț loial) din Marea Britanie.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS