10 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateS-au scumpit poliţele RCA

S-au scumpit poliţele RCA

Companiile de asigurări au început să scumpească poliţele RCA, cele mai semnificative creşteri de preţuri fiind înregistrate în cazul şoferilor tineri, cărora nu li s-a uscat cerneala pe permisul de conducere.

Tarifele pentru asigurarea obligatorie RCA diferă de la o societate de asigurări la alta și, potrivit normelor, sunt publicate pe site-urile proprii ale acestora. Societățile de asigurare își stabilesc propriile tarife pentru RCA și au obligaţia de a notifica ASF (Autoritatea de Supraveghere Financiară) cu privire la tarifele stabilite, fără ca acestea să fie însă supuse aprobării ASF.
Brokerul de asigurare auto Georgeta Popărăscu a precizat pentru GdS că poliţele RCA pornesc de la un tarif de bază, care poate creşte sau scădea în funcţie de profilul clientului şi sistemul bonus/malus.
Pentru a-şi reduce riscul de daune pe segmentul RCA, companiile de asigurări practică o politică de tarifare foarte segmentată, în funcţie de caracteristicile potenţialului client. În acest fel, diferenţele dintre cea mai ieftină şi cea mai scumpă ofertă primită de acelaşi client pentru o poliţă RCA pot depăşi chiar şi 200%.
Printre caracteristicile de care ţin cont societăţile de asigurări pot fi enumerate: vechimea permisului, domeniul de activitate (taxi, şcoală de şoferi, intervenţie şi pază etc.) ori istoricul daunelor din judeţul în care îşi are domiciliul asiguratul (în judeţele în care se înregistrează mai multe accidente rutiere, poliţele RCA sunt mai scumpe).
De exemplu, unele societăţi de asigurări majorează preţul asigurării RCA cu până la 10% pentru şoferii care au permis de numai doi ani şi cu 25% în cazul taximetriştilor şi şcolilor de şoferi, dar scad preţul cu până la 25% în cazul pensionarilor ori autovehiculelor poliţiştilor, autorităţilor locale ori firmelor care au un parc auto de peste 200 de autovehicule. Trebuie spus şi faptul că, pe lângă aplicarea sistemului bonus/malus, unele societăţi de asigurări iau în calcul valoarea daunelor produse constant de un şofer pe parcursul mai multor ani şi adaugă până la 25% la preţul unei poliţie RCA. În schimb, se pot aplica reduceri de până la 15% pentru şoferii ceva mai „cuminţi“.

Sistemul bonus/malus

De la 1 ianuarie 2010, societăţile de asigurări au fost obligate prin lege să aplice sistemul bonus/malus, care duce la reducerea sau majorarea costului unei poliţe RCA în funcție de daunele produse de asigurat într-o perioadă de referință. În prezent, perioada de referinţă este anul calendaristic anterior datei de emitere a poliţei.
Sistemul bonus/malus este format din categoria de bază B0, 14 clase de bonus (două clase pe an) și opt clase de malus. Clasa B0 este atribuită unui asigurat nou, care nu are istoric în asigurare.
De exemplu, dacă un asigurat nu a produs daune în 2013 şi va încheia în 2014 o poliță pentru o perioadă de un an a obținut, datorită sistemului bonus/malus, o reducere cu 10% a tarifului afișat de asigurător. Fiind vorba de 14 clase de bonus, rezultă că, dacă timp de şapte ani un asigurat nu a produs daune care să fie despăgubite în baza poliței RCA, bonusul acordat poate ajunge la 50%.
De partea cealaltă, pentru aplicarea unui malus pentru un asigurat sunt luate în calcul evenimentele pentru care a fost plătită cel puțin o daună în perioada de referință, în baza poliței RCA. Într-o astfel de situație, malusul se aplică indiferent de cine a condus vehiculul la data producerii accidentului şi indiferent dacă a fost vorba de o constatare amiabilă sau dacă părţile implicate au mers la poliţie.
Cele opt clase de malus se aplică în funcție de numărul de daune produse și plătite, putând ajunge chiar şi până la 200%. De exemplu, pentru o daună nu foarte costisitoare, societatea de asigurări îi poate scădea unui şofer bonusul de la B9 la B4. Pentru daune serioase, se poate ajunge de la B9 direct la M3, tariful poliţei fiind pe măsură. În astfel de cazuri, abia după doi ani se va începe creşterea de la M3 la M2 şi clasele următoare.
Mai trebuie spus că, dacă unui asigurat i se aplică, de exemplu, clasa de malus M3, peste doi ani nu va porni de la B0, ci de la clasa de malus M2, urmând să ajungă la B1 abia peste trei ani.

Creşteri de până la 20%

Asigurătorii spun că, în ultima perioadă, au fost înregistrate creşteri ale preţurilor poliţelor RCA de până la 20% în cazul tinerilor, în funcţie de asigurător. Acest lucru se întâmplă din cauza frecvenţei mai mari a daunelor produse de tineri, cea mai importantă diferenţiere a clientelei fiind făcută de asigurători pe criterii de vârstă şi experienţă la volan.
Brokerul de asigurare auto Georgeta Popărăscu a precizat pentru GdS că cele mai „piperate“ poliţe le plătesc tinerii, mai ales cei care au permisul de conducere obţinut de curând. „Poliţele RCA s-au scumpit între 10 şi 20% pentru şoferii cu vârsta de până în 30 de ani, în funcţie de asigurător. Preţurile variază de la o persoană la alta şi de la o societate de asigurări la alta, dar se observă creşteri mai semnificative la persoanele cu vârsta de până la 30 de ani“, a explicat Georgeta Popărăscu.
În decembrie 2012, pentru o Dacia Logan cu motor 1,4, o persoană născută în anul 1979 şi care avea bonus B4, plătea cel puţin 256 de lei pentru o poliţă RCA valabilă un an. În acest moment, un pensionar cu un Opel Astra cu motor 1,4 şi bonus B4, care beneficiază şi de o reducere pentru poliţele RCA, achită 315 lei la Astra pentru o asigurare valabilă un an.
În schimb, pentru acelaşi tip de motorizare, un şofer de 22 de ani, cu bonus B7, îşi face o poliţă RCA cu suma de 538 de lei la Carpatica, însă numai pe o perioadă de şase luni.
O persoană de 32 de ani, care deţine un autoturism cu capacitatea motorului de 1,6 şi i s-a aplicat bonusul B3, a plătit la Astra, în ianuarie 2013, suma de 390 de lei pentru o poliţă RCA valabilă un an. Pentru că şoferul a fost implicat într-o tamponare, a ajuns la clasa M1, iar în ianuarie, anul acesta, trebuie să plătească 550 de lei la aceeaşi societate de asigurări.
Creşteri faţă de lunile trecute se înregistrează însă şi la alţi şoferi, care nu au avut daune şi au maşini destul de „cuminţi“. Astfel, un şofer de 40 de ani, proprietarul unui autoturism cu capacitatea motorului de 1,4, a achitat în noiembrie, anul trecut, la City Insurance pentru poliţa RCA suma de 125 de lei pentru o perioadă de şase luni. Asta în condiţiile în care avea bonus B9. În ianuarie, deşi beneficiază de bonus B10, preţul asigurării a ajuns la 141 de lei la acelaşi asigurător.

Profilul şoferilor

Din punctul de vedere al companiilor de asigurări, clientul ideal este şoferul cu vârsta între 40 şi 50 de ani, care locuieşte la ţară şi are o maşină de capacitate medie. La polul opus se află tinerii până în 30 de ani, care conduc maşini puternice în oraşe cu circulaţie intensă.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS