11.7 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateAlinierea site-urilor ce comercializează conţinut digital la normele UE

Alinierea site-urilor ce comercializează conţinut digital la normele UE

Datorită acțiunii comune întreprinse de statele membre ale UE și Comisia Europeană, 116 site-uri care comercializează jocuri digitale, cărți, materiale video și muzică au fost aliniate la legislația UE privind protecția consumatorilor.
Această protecție ameliorată este rezultatul așa-numitei „verificări minuțioase” – o examinare la nivelul întregii UE a paginilor de internet, cu scopul identificării situațiilor de încălcare a legislației privind protecția consumatorilor și al asigurării respectării ulterioare a acestei legislații. Verificarea paginilor de internet care vând conținut digital a avut loc în vara anului 2012. Autoritățile naționale au verificat, în total, 330 de pagini de internet care acoperă o mare parte a pieței. O investigație detaliată efectuată de către autoritățile naționale a constatat existența unui număr total de 172 de pagini de internet care nu sunt în conformitate cu legislația UE de protecție a consumatorilor. Acestea au contactat societățile în cauză în vederea adaptării acestor pagini de internet la cerințe. Până în prezent 116 pagini au fost corectate. 49 de pagini de internet fac obiectul unor proceduri ulterioare; în 5 cazuri, încălcările au fost minore și nu au fost sancționate de către statele membre, în timp ce 2 pagini de internet s-au desființat. Ca urmare a acestei intervenții din partea autorităților de aplicare a legii în statele membre ale UE, 80% din cele 330 de pagini sunt, în prezent, în conformitate cu legislația UE de protecție a consumatorilor.
Paginile de internet au fost verificate pentru a stabili dacă informațiile privind principalele caracteristici ale produselor sunt ușor accesibile și nu sunt „scrise cu litere mici”; dacă paginile de internet au furnizat adrese de e-mail la care pot fi adresate întrebări sau plângeri; precum și, pentru a vedea dacă paginile de internet includ termeni și condiții echitabile. Principalele probleme constatate au fost următoarele:
– clauze contractuale abuzive prin care se elimina dreptul consumatorilor de a introduce acțiuni în justiție sau se refuza consumatorilor un drept la despăgubiri în cazul în care produsele nu funcționează;
– Informații neclare cu privire la dreptul de retragere: datorită specificității conținuturilor digitale descărcate, comercianții sunt obligați să informeze consumatorii înainte de cumpărare că nu vor avea posibilitatea de a anula o descărcare odată ce aceasta a fost inițiată — acest lucru nu a fost valabil în cazul a 42% dintre paginile de internet verificate.
– Lipsa unor informații obligatorii privind identitatea comerciantului, în special adresa de e-mail a acestuia, privându-i pe consumatori de un canal efectiv de contact.
Pe lângă verificarea minuțioasă, Comisia Europeană a comandat un studiu complementar , care a arătat că nu au fost furnizate informații, sau că acestea au fost limitate cu privire la restricțiile geografice care s-ar putea aplica. Aceste informații sunt esențiale pentru consumatori atunci când călătoresc în alte țări ale UE, ei se așteaptă în mod normal să aibă posibilitatea de a accesa și utiliza conținutul digital fără obstacole pe întreg teritoriul pieței unice.
Acest studiu a evidențiat că jocurile promovate drept „jocuri gratuite” solicită, deseori, anumite plăți într-o etapă ulterioară, fără ca acest lucru să fie explicat clar de la început. Astfel de practici vizează adesea direct copiii, cel mai vulnerabil grup de consumatori, și au condus la situații în care părinții au avut de suportat facturi uriașe prin faptul că au permis copiilor lor să se joace pe dispozitivele lor mobile.
Un număr din ce în ce mai mare de cetățeni europeni achiziționează conținut digital: în medie, 79% dintre consumatorii europeni au utilizat serviciile de muzică online și 60% au utilizat jocuri online în cursul ultimelor 12 luni. Potrivit unor surse din sector, valoarea tranzacțiilor aferente descărcărilor de muzică în UE în 2010 a totalizat 677 de milioane EUR. potrivit estimărilor, consumatorii din Marea Britanie, Germania, Franța, Italia, Spania, Olanda și Belgia au cheltuit 16,5 miliarde EUR pe jocuri online în 2011. Jocurile adresate copiilor și care sunt prezentate ca „joc gratuit” au o pondere tot mai mare pe piața jocurilor în UE (50% din totalul jocurilor în ultimele 12 luni).

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS