16.4 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024

Cuptorul cu bucluc

http://www.youtube.com/watch?v=0YHOMHUJJ9w

O familie a cumpărat de la Auchan un cuptor electric, la care specificaţiile din magazin şi de pe site nu se potriveau cu produsul în sine. Ajunşi cu produsul acasă, au constatat că uşa, mânerul şi butoanele se încingeau exagerat. După ce oamenii s-au adresat GdS, Auchan a acceptat să le dea banii înapoi.

Doi tineri din Craiova au cumpărat într-o vineri (9 august), din Auchan, un cuptor electric încorporabil marca Gorenje, dar când au ajuns acasă şi l-au testat au constatat că acel cuptor se încingea foarte mult, în ciuda faptului că în specificaţia tehnică afişată la magazin şi pe site-ul producătorului exista expresia în limba română „uşă rece“. Oamenii au mers luni, 12 august, la prima oră, să le fie schimbat produsul, întrucât acesta nu corespundea cu specificaţiile afişate de producător şi de magazin.
„Soţia a mers la Auchan şi a văzut cuptorul, care era cu vreo 300 de lei mai ieftin ca la E-mag, şi a decis să-l cupere. Fiind o zi de vineri, responsabilul de la raion i-a spus soţiei că poate să-l ia acasă şi dacă are ceva, vreo defecţiune, putem să îl aducem luni înapoi. Ceea ce s-a şi întâmplat. Luni eu m-am dus cu el înapoi. Acest cuptor se încinge foarte tare, se încinge uşa, mânerul, panoul frontal şi tot mobilierul. Acest mâner se încinge atât de tare încât trebuie să îl iei cu o cârpă, cu ceva, în condiţiile în care la raion scria foarte clar că are o siguranţă, uşă rece, panou frontal rece, ca să nu ne rămână mâna lipită pe el când scoatem mâncarea din cuptor. Scria pe specificaţii în limba română, la raion, şi chiar agentul de la raion i-a explicat soţiei aceste aspecte, pentru că ea chiar a insistat pe asta. Veţi vedea şi pe site-ul Gorenje la acest produs că există aceste specificaţii de siguranţă pentru copii şi uşă rece. Nu mă aştept să fie uşa congelată, aşa cum le-am spus şi celor de la Auchan, dar nici să frigă în halul acesta“, a declarat Codruţ Florentin Catană. Acesta susţine că cei de la Auchan nici nu au vrut să audă de problema cuptorului, trimiţându-i pe oameni să îşi repare produsul. „Nu înţelegeam de ce trebuie să merg eu cu cuptorul la reparat, din moment ce el era nou, avea doar trei zile de când îl cumpărasem“, povesteşte Codruţ.
Reprezentanţii de la service-ul Gorenje s-au deplasat acasă la familia Catană, unde au verificat cuptorul, care funcţionează, însă au declarat că este normal să se încălzească uşa, mânerul şi toate celelalte, chiar dacă în specificaţiile tehnice ale produsului scria „uşă rece“. Având un document de la service prin care se demonstra că acel cuptor funcţionează, clientul risca să rămână cu un cuptor neconform în braţe.
Craiovenii nu s-au dat bătuţi. De la reprezentanţa Gorenje li s-a spus că dacă ei erau nemulţumiţi, indiferent de problema produsului achiziţionat, în interval de 30 de zile de la cumpărare, magazinul este obligat să schimbe produsul. „Doi reprezentanţi de la Gorenje mi-au spus că indiferent ce avea cuptorul, indiferent de defecţiune, cei de la magazin trebuia să mi-l schimbe în 30 de zile de la cumpărare.  (…) Cuptorul are garanţie cinci ani, ar putea fi reparat, dar eu am cumpărat un cuptor nou, nu un cuptor ce trebuie reparat“, spune Catană.

Protecţia Consumatorilor
s-a spălat pe mâini

Familia s-a adresat şi Protecţiei Consumatorilor, dar reprezentanţii instituţiei au mers doar la Auchan, unde au văzut un proces-verbal de la service în care era menţionat că respectivul cuptor funcţionează în parametri normali. Nimeni de la Protecţia Consumatorilor nu s-a deplasat la familie acasă şi nici nu i-au chemat pe aceştia cu cuptorul la sediul instituţiei. Codruţ Catană spune că răspunsul de la Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor a fost destul de scurt şi tranşant, în defavoarea clienţilor, fără ca reprezentanţii statului să fi văzut măcar produsul.
Contactaţi de GdS, reprezentanţii Comisariatului Regional  pentru Protecţia Consumatorului Dolj au spus că service-ul precizase că fusese o deficienţă de utilizare. „Având în vedere aceste aspecte, nu putem interveni noi“, a concluzionat reprezentantul Protecţiei Consumatorilor.

După ce oamenii
au reclamat la GdS, Auchan le dă banii înapoi

Craiovenii s-au adresat Gazetei de Sud, pentru că nici o instituţie nu vedea esenţa: oamenii au dat 1.300 de lei pe un produs, încântaţi de faptul că uşa nu se va încinge şi astfel îşi vor proteja copiii, dar au primit exact contrariul: un produs care se încinge cu totul, inclusiv mânerul.
Contactaţi de GdS, reprezentanţii Auchan au precizat că niciodată nu a existat informaţia la raion că acel cuptor ar avea „uşă rece“. „Încă de la început dorim să vă asigurăm ca am acordat întreaga atenţie situaţiei evocate de clientul nostru şi am făcut toate demersurile necesare pentru clarificarea şi rezolvarea ei. Cuptorul respectiv a fost verificat de unitatea de service şi este în perfectă stare de funcţionare. Conform reprezentanţilor unităţii de service, caracteristica «cool door» se referă la proprietatea de a menţine o temperatură a geamului redusă sub 70 de grade, în nici un caz la «uşă rece». Dorim să facem precizarea că această caracteristică nu apare scrisă nici pe ambalajul produsului, nici în cartea tehnică, şi ea nu a fost prezentată în cadrul ofertei comerciale a magazinului, clientul având probabil cunoştinţă de ea din alte surse“, a declarat, pentru GdS, Attila Lenart, director hipermarket Auchan Craiova.
După demersurile Gazetei de Sud, Auchan a decis să le returneze craiovenilor banii pe produsul respectiv. „Cu toate că nu are o defecţiune tehnică şi nici nu a fost vorba de o problemă de informare, am încercat împreună cu clientul să găsim o soluţie de înlocuire a produsului, dar trebuie notat faptul că în cazul tuturor modelelor de cuptoare încorporate, uşa exterioară se încălzeşte“, a mai spus Attila Lenart, director al hipermarketului respectiv.

Puteţi cere schimbarea unui produs neconform în 30-60 de zile
de la cumpărare

Potrivit legislaţiei în domeniul protecţiei consumatorului, în situaţii de neconformitate a produselor, consumatorii au dreptul să li se înlocuiască produsul cumpărat sau să li se returneze banii. „Cererea trebuie să fie făcută în 30 de zile de la data achiziţionării. Apoi, motivul solicitării trebuie să fie defecţiunea sa şi nu dorinţa clientului de a cumpăra un alt tip de produs“, au explicat pentru EvZ cei de la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului. Regula returnării electrocasnicelor în 30 de zile (dacă acestea nu funcţionează) şi a recuperării banilor se aplică şi în cazul cumpărăturilor on-line. OG nr. 130/2000 prevede că bunurile cumpărate on-line pot fi înlocuite de vânzător sau acesta trebuie să returneze banii cumpărătorului în termen de 30 de zile de la cumpărare, dacă clientul cere acest lucru şi este nemulţumit de calităţile produselor astfel livrate.
Potrivit avocat.net, dreptul cumpărătorilor de a fi despăgubiţi pentru pagubele generate de calitatea necorespunzătoare a produselor şi serviciilor este prevăzut în Legea nr. 296/2004 privind Codul Consumului.
„În plus, potrivit Legii nr. 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora, vânzătorul este răspunzător faţă de consumator pentru orice lipsă a conformităţii existente la momentul în care au fost livrate produsele“, scrie avocat.net.
Actualul şef al Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorilor Dolj, Gheorghe Marinescu, a declarat pentru GdS că Legea nr. 449/2003 republicată prevede că un bun neconform „poate fi înlocuit în 30 de zile sau consumatorul să îşi primească banii înapoi“.
În Legea nr. 449/2003 republicată în 2008 se prevede un termen de două luni, calculat de la data la care s-a constatat deficienţa, în care puteţi înştiinţa vânzătorul în legătură cu lipsa de conformitate a produsului achiziţionat. Această măsură se aplică bunurilor achiziţionate direct din magazine.

Ce spune legea

Legea nr. 449/2003 republicată în 2008 prevede: „Art. 10 – În cazul lipsei conformităţii, consumatorul are dreptul de a solicita vânzătorului să i se aducă produsul la conformitate, fără plată, prin reparare sau înlocuire, conform art. 11, sau să beneficieze de reducerea corespunzătoare a preţului ori de rezoluţiunea contractului privind acest produs, în condiţiile art. 13 şi 14“.
De asemenea, acelaşi act normativ mai stipulează: „Art. 17 – Consumatorul trebuie să informeze vânzătorul despre lipsa de conformitate în termen de două luni de la data la care a constatat-o“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS