Acasă Actualitate Craiova-Piteşti, gata peste trei ani?

Craiova-Piteşti, gata peste trei ani?

Highway photo from Shutterstock."/>

Ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură de interes naţional şi investiţii străine, Dan Şova, a declarat ieri că pentru taxarea maşinilor care circulă pe autostrăzi se au în vedere mai multe posibilităţi, precum varianta electronică cu telefonul mobil, printr-un cod de bare amplasat pe geam, sau prin achiziţia unei viniete, potrivit Mediafax.
„Sunt mai multe posibilităţi. O să fie şi taxa electronică, cu telefonul mobil, o să fie şi cu un cod de bare pe geam, cine circulă mai mult, eventual, o să fie şi cu posibilitatea să-ţi cumperi vinieta de la benzinarie şi să ţi-o pui în geam, o să fie mai multe mecanisme“, a afirmat Şova.
Ministrul delegat a precizat că nu va fi utilizat sistemul cu bariere, care ar genera aglomeraţie şi nu este agreat de potenţialii investitori în construcţia de autostrăzi.
Întrebat ce va presupune taxarea cu cod de bare, el a arătat că această formulă vizează achiziţia unui tip de vinietă amplasată pe geam. „Când treci, camera de luat vederi îţi vede codul de bare şi îţi ia banii din cont automat“, a explicat ministrul.
Şova a arătat că tronsoanele de autostradă Comarnic – Braşov şi Craiova – Piteşti, precum şi centura Sud a Bucureştiului, pe care autorităţile îşi propun să le construiască prin concesiune până la alegerile din 2016, vor fi taxate după intrarea în exploatare.
Referindu-se la cuantumul taxei, Şova a arătat că modelul financiar are la bază ideea de trei euro pe suta de kilometri.
„În mod normal, noi ar trebui să dăm în concesiune, ca să scăpam de cheltuielile de la buget, adică să-i dai omului să o exploateze, să ia taxa pe ea şi să o întreţină, să o reabiliteze, ar trebui să dăm toate autostrăzile. Acum, când dăm centura Sud, vom da în concesiune de la Piteşti până la Constanţa. Cei care construiesc centura Sud vor avea de la Piteşti până la Constanţa în concesiune, să le întreţină, să le exploateze“, a spus ministrul.
Şova a afirmat că în cazul în care nu vor exista suficiente încasări, statul va interveni prin plăţi de disponibilitate.
„Când faci un asemenea contract, porneşti de la o ipoteză simplă. Faci un model financiar, care are la bază un studiu de trafic, şi spui «trec atâtea maşini, cu taxa respectiva». Cele mai multe taxe, pe toate autostrăzile din lumea asta – şi la noi va fi la fel -, se colectează de la maşinile comerciale, adică de la tiruri, camioane şi microbuze. Niciodată nu faci un model financiar la o autostradă pe autoturisme, pentru că ele plătesc taxe mici. Pe Autostrada Soarelui, de exemplu, intră cetăţeanul român de două ori pe an, vara, când se duce la mare. Ea se poate sprijini numai pe transportul de marfă ca încasare continuă şi aşa va fi peste tot. Craiova – Piteşti, de exemplu, e pe zona industrială, este clar, se face tocmai ca să poată ajunge toată industria din sudul ţării în port la Constanţa, deci va avea trafic. Faci modelul financiar pe taxe şi spui «Noi evaluăm că se va încasa atât» şi se face un model de risc după aia. Vine banca şi spune: «Bun, dar s-ar putea să nu încasezi atât şi luăm risc 40%. Cine-l acoperă?». Păi îl acoperă statul, prin plata de disponibilitate. Dacă respectivul care administrează ia mai mult decât este prevăzut – şi el trebuie să ia o suma fixă, nu poate lua mai mult – diferenţa o dă statului“, a adăugat ministrul. Pe de altă parte, Şova a afirmat că, dacă în cazul autostrăzilor realizate prin concesiune taxarea va intra în vigoare după darea în folosinţă, în cazul celor cofinanţate cu fonduri europene, situaţia ar putea fi diferită.

Exit mobile version