5.3 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateÎncă două magazine Lidl

Încă două magazine Lidl

Unul va fi în Rovine, aproape de Gară, iar altul pe Calea Bucureşti, ambele urmând să fie construite pe locul a două fabrici ale Pan Group.

Săptămâna trecută, dezvăluiam că se va deschide un supermarket Cora în cartierul 1 Mai, chiar în incinta fostei Fabrici de Confecţii. Proiectul a fost ţinut în mare secret de Primăria Craiova, însă nu atât de secret cum şi-ar fi dorit unii funcţionari. Dar Cora nu e singura investiţie de acest gen care ar urma să-şi deschidă porţile în acest an, în Craiova. Tot în mare secret se pregăteşte şi dezvoltarea reţelei Lidl. Care, în afara magazinului deja deschis pe bulevardul George Enescu, la marginea cartierului Craioviţa Nouă, ar urma să-şi construiască încă… două alte supermarketuri în oraş!

Supermarket, în loc de fabrică de pâine

Primul din aceste supermarketuri Lidl ar urma să fie amenajat în curtea Fabricii de Pâine pe care o deţine Pan Group pe strada Maramureş din cartierul Rovine (aşa-numita Fabrică de Pâine de la Gară, aşa cum o ştiu locuitorii oraşului). Potrivit documentelor afişate de Agenţia pentru Protecţia Mediului Dolj pe site-ul său, viitorul Centru Comercial Lidl ar urma să fie amplasat în strada Maramureş, nr.4 (locaţia actualei fabrici Pan Group) şi presupune, printre altele, desfiinţarea a 14 construcţii existente pe acest teren (fabrica de pâine, magazia de piese, magazinul de prezentare din faţă, barul de la stradă, birourile, postul Trafo, o serie de magazii şi ateliere, precum şi o porţiune de 200 de metri liniari din gardul din beton împrejmuitor), construirea magazinului propriu-zis, a unei parcări cu 108 locuri şi a unor alei pietonale mărginite de spaţii verzi. Accesul va fi asigurat prin două căi, ambele dinspre strada Maramureş. Suprafaţa de teren ce va fi amenajată pentru noua investiţie va fi de 7.532,39 mp, restul de 2.686,61 mp rămâne teren liber.
Pe teren există un vechi coş de fum cu regim de monument istoric. Acesta nu poate fi demolat, aşa că va fi strămutat către partea de sud a terenului liber.
Corina Iovan, purtătorul de cuvânt al Pan Group, nu a confirmat, dar nici nu a infirmat informaţia cu privire la construirea acestui magazin Lidl pe un teren ce urmează să fie oferit de firma craioveană, menţionând doar că fabrica de pâine de pe strada Maramureş „funcţionează şi va funcţiona“. Se pare, aşadar, că fie fabrica îşi va menţine producţia într-o parte din clădirile existente pe acel teren, fie linia de producţie va fi mutată cu totul în altă locaţie.
Al doilea magazin Lidl ar urma să fie amenajat tot pe un teren aparţinând momentan firmei Pan Group – se pare că e vorba de o parte din curtea fostei fabrici de pâine de pe Calea Bucureşti, zona Viitorul, chiar vizavi de actualul Kaufland.

Fruntaşi la cumpărături pe continent

Construirea acestor supermarketuri în Craiova nu este întâmplătoare. Deşi câştigă puţin, locuitorii acestui oraş au un mare apetit pentru cumpărături, fapt relevat de un studiu realizat în 2010 de Compania CB Richard Ellis în Europa Centrală şi de Est. Potrivit acestui studiu, europenii care cheltuie cea mai mare proporţie din salariu pe cumpărături sunt… craiovenii şi ieşenii!
„Craiova şi Iaşiul sunt un adevărat rai pentru supermarketuri, întrucât craiovenii cheltuiesc 85% din venituri pe cumpărături, iar ieşenii 90%, în condiţiile în care media în Europa Centrală este de 65%. Practic, cu cât ai venituri mai mici, cu atât ponderea pentru cumpărături din aceste venituri este mai mare. E normal să fie aşa, pentru că există ceea ce se numeşte coşul zilnic, legat direct de supravieţuire. În momentul în care ai venituri foarte mici, te concentrezi pe supravieţuire. Aşa se explică de ce oamenii cu venituri reduse cheltuiesc o mare parte din bani pe cumpărături în general şi pe mâncare în special. Mâncarea este un indicator de prestigiu pentru noi, tocmai pentru că e greu să-l obţinem“, a explicat sociologul Constantin Crăiţoiu, lector univ. dr. în cadrul Facultăţii de Ştiinţe Sociale din Craiova.
Pe de altă parte, universitarul craiovean susţine că desfiinţarea unor unităţi de producţie – cum a fost cazul Electroputere, iar acum vor urma o fabrică de confecţii şi una de pâine – în vederea construirii unor supermarketuri arată că societatea românească nu evoluează, axându-se pe producţie, ci dimpotrivă, ar fi un semn de involuţie.
„Desfiinţarea unor unităţi de producţie pentru a se construi în loc supermarketuri indică faptul că societatea noastră nu se dezvoltă din punct de vedere economic, consumând mai mult decât produce. Acesta e un indicator că suntem o simplă piaţă de desfacere a altora şi suntem trataţi ca atare, fiind încurajaţi să consumăm mai mult, iar prin aceasta devenim practic dependenţi de cei care produc“, a spus lector univ. dr. Constantin Crăiţoiu.
Pe de altă parte, creşterea numărului de supermarketuri va avea drept efect imediat moartea micilor afaceri, a magazinelor de cartier situate în vecinătatea noilor centre comerciale.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS