24.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateProtecţia Consumatorilor, depăşită de scandalul CEZ

Protecţia Consumatorilor, depăşită de scandalul CEZ

Modul de calcul pentru valoarea unitară a Certificatelor Verzi (CV) apărute în facturile primite de clienţi în ianuarie 2013 a provocat un scandal în rândul abonaţilor CEZ. Protecţia Consumatorilor pare depăşită de acest subiect şi nu a luat nici o măsură.

Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor (CRPC) Sud-Vest Oltenia pare depăşit de scandalul certificatelor verzi, declanşat la începutul acestui an de compania CEZ, furnizorul de energie electrică în Oltenia. GdS a abordat problema facturilor care conţin componenta certificate verzi (CV) începând cu data de 20 februarie (articolul „Facturile CEZ, nerecomandate cardiacilor“). Încălcând metodologia de calcul stabilită de Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), CEZ a umflat cu de la sine putere valoarea facturilor emise către clienţi, calculând valoarea unitară a CV aferente perioadei 26 iulie – 31 decembrie 2012 la valorile din 2013. Potrivit metodologiei de calcul, CEZ trebuia să utilizeze pentru această perioadă o cotă estimată de certificate verzi de 0,126 CV/MWh. În loc de această valoare, a aplicat ilegal cota de 0,2117 CV/MWh, valabilă pentru anul 2013.

Un subiect incomod

După ce scandalul a explodat, CEZ a eliminat de pe pagina de internet informaţiile referitoare la certificatele verzi şi a suspendat comunicarea cu GdS. Prea târziu însă, informările trimise de CEZ în plicuri, alături de facturi, au dat de gândit abonaţilor, iar câţiva dintre ei au făcut reclamaţii. În răspunsurile către abonaţi, CEZ încearcă să aplaneze scandalul, anunţând că va face regularizările necesare în cursul anului 2013.
Reprezentanţii Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorilor (CRPC) Sud-Vest Oltenia au fost sesizaţi de către consumatori, după cum ne-a dezvăluit comisarul-şef Alida Mitruţoiu. La solicitarea GdS, aceasta a declarat: „Analizăm legislaţia în domeniu, pentru a vedea cum au fost făcute calculele respective. Am sunat la colegii mei din celelalte judeţe şi am înţeles că, la nivel de regiune, s-au primit deja câteva sesizări în legătură cu aspectele semnalate“ (articolul „Site-ul CEZ, suspendat în plin scandal“ – vineri, 1 martie 2013). Pe 15 martie, CRPC Sud-Vest Oltenia a organizat o conferinţă de presă, ocazie cu care reporterii GdS au întrebat despre rezultatul anchetei în scandalul CEZ. „Am citit legea referitoare la calculul preţului certificatelor verzi. Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor pe legea certificatelor verzi intră în atribuţiunea ANRE. Noi am primit şi un punct de vedere de la CEZ România prin care am fost informaţi că în anul următor, cel târziu până la 1 septembrie, are loc regularizarea preţului certificatelor verzi“, a declarat Alida Mitruţoiu. Facem abstracţie de faptul că, în două fraze, comisarul-şef a încurcat de două ori numărul legii şi anul apariţiei acesteia; o punem pe seama emoţiilor. Mai important este că doamna comisar-şef interpretează legea în manieră proprie. Ieri, am cerut amănunte privind articolele de lege care precizează că raporturile dintre furnizorii de energie electrică şi consumatori sunt exclusiv apanajul ANRE. „Este vorba despre art. 30 din Legea nr. 220/2008“, ne-a precizat aceasta. Articolul respectiv se referă însă la raporturile dintre furnizorii de energie electrică şi ANRE, precum şi la preţurile de tranzacţionare ale certificatelor verzi pe bursa OPCOM.

Pe cine protejează Protecţia Consumatorilor?

În ceea ce priveşte regularizarea preţului certificatelor verzi, precizăm că aceasta este reglementată prin Legea nr. 134/2012, de modificare şi completare a Legii nr. 220/2008. Potrivit acesteia, „până cel târziu la data de 1 septembrie a fiecărui an, furnizorii de energie electrică vor regulariza valoarea certificatelor verzi aferente anului anterior, respectiv cota anuală stabilită de ANRE“ (art. 8 alin. 6). În concluzie, aşa cum, am arătat la începutul acestei luni (articolul „CEZ, banii înapoi!“ – sâmbătă, 2 martie 2013), soluţia pentru CEZ ar fi ca în perioada imediat următoare să regularizeze valoarea unitară a CV pentru perioada 26 iulie – 31 decembrie 2012 de la cota obligatorie de 0,2117 CV/MWh, introdusă ilegal pe facturi, la cea stabilită de ordinul nr. 8/2013 al ANRE – 0,1188 CV/MWh. Minima reparaţie faţă de clienţii păcăliţi nu înlătură însă răspunderea celor care au introdus pe facturi alte valori decât cele prevăzute de lege. Este şi ceea ce ar fi trebuit să observe CRPC, principala instituţie care trebuie să apere drepturile consumatorilor. Ordonanţa de Guvern nr. 21/1992, privind protecţia consumatorilor, modificată şi actualizată, spune la art. 1, alin. 1 că „Statul, prin mijloacele prevăzute de lege, protejează cetăţenii în calitatea lor de consumatori, asigurând cadrul necesar accesului neîngrădit la produse şi servicii, informării lor complete despre caracteristicile esenţiale ale acestora, apărării şi asigurării drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor fizice împotriva unor practici incorecte“.

Parchetul bulgar, pe urmele CEZ

La sfârşitul săptămânii trecute, procurorul general al Bulgariei, Sotir Ţaţarov, a solicitat anularea licenţei de distribuţie pentru compania CEZ, furnizor exclusiv de energie electrică în zona de vest a ţării. „O anchetă a Parchetului administrativ suprem a constatat numeroase încălcări ale perioadei de facturare (…). Parchetul a cerut Comisiei de stat de reglementare în domeniul energiei şi apei (DKEVR) să demareze procedura de anulare a licenţei acordate CEZ“, a declarat Ţaţarov la postul bTV, citat de agenţia AFP. Facturile emise de CEZ în ianuarie 2013 au declanşat demonstraţii în întreaga Bulgarie. Pe 20 februarie, guvernul de la Sofia, condus de Boiko Borisov, şi-a anunţat demisia.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS