17.8 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateTraficul greu pe Craiova - Calafat, fără centură de siguranţă

Traficul greu pe Craiova – Calafat, fără centură de siguranţă

Reabilitarea DN 56 Craiova – Calafat, drum ce ar fi trebuit să preia traficul greu în perspectiva deschiderii podului peste Dunăre, a rămas fără alocaţii bugetare în 2013. Centura de Sud a Craiovei nu are nici ea finanţare în acest an. Singura lucrare care se poate executa este Centura Ford. Traficul greu de la Calafat către est nu are altă variantă decât prin Craiova. 

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) nu a alocat pentru 2013 nici un ban pentru două lucrări de importanţă majoră din judeţul Dolj, informează surse din cadrul companiei. Prima se referă la lucrările de reabilitare a drumului naţional DN 56 Craiova – Calafat (84 km), finanţate în proporţie de câte 50% de Banca Europeană de Investiţii (BEI) şi de Guvernul României. A doua priveşte lucrările la Centura de ocolire Craiova – Varianta Sud DN 56 – DN 55 – DN 6 (9,87 km), finanţate de la bugetul de stat. Lucrările de reabilitare a DN 56 au fost împărţite în două tronsoane. Lucrările la tronsonul Craiova – Galicea Mare (47 km) sunt executate de Delta ACM 93 SRL, valoarea contractului fiind de 151,4 milioane de lei, inclusiv TVA. Lucrările au demarat pe 7 noiembrie 2011, termenul de finalizare fiind de 24 de luni, adică noiembrie 2013. Până în prezent, s-au executat doar 25% din lucrări, deşi programul prevedea un stadiu de 47%. Tronsonul Galicea Mare – Calafat (37 km) este executat de Mochlos SA Bucureşti, suma alocată fiind de 81,9 milioane de lei, inclusiv TVA. Lucrările trebuia să demareze pe 15 martie 2013, însă acest lucru nu s-a mai întâmplat. Pe 12 martie, CNADNR a anunţat că pentru 2013 nu a alocat fonduri pentru DN 56 Craiova – Calafat. Altă lucrare importantă este Centura de ocolire Craiova – Varianta Sud DN 56 – DN 55 – DN 6 (9,87 km), finanţată de la bugetul de stat. Executantul lucrării este o asociere de firme, lider fiind Societatea de Construcţii în Transporturi (SCT) Bucureşti. Valoarea contractului este de 90 de milioane de lei, inclusiv TVA, iar durata lucrărilor este de 15 luni. Lucrările au demarat pe 17 aprilie 2012, însă pe 18 mai au fost sistate din lipsă de alocaţii bugetare. După 1 ianuarie 2013, ordinul de reluare a lucrărilor nu a mai venit, pentru că pentru anul în curs nu s-au mai alocat bani. „Am semnat contractul în 2011, iar în 2012, la puţin timp de la primirea ordinului de începere a lucrărilor, am primit ordin de sistare. Ni s-a spus că vom primi bani de la 1 ianuarie 2013. S-a vehiculat suma de 40 de milioane de lei, apoi de 17,3 milioane de lei, apoi nu am mai primit nimic“, a precizat Leonica Gambera, director SCT Bucureşti – Sucursala Craiova.

Traficul devine o problemă

Altă componentă a tronsonului de ocolire Craiova Sud poate fi executată, datorită faptului că este finanţată din fonduri europene. Este vorba despre Varianta de Ocolire Craiova Sud DN 65 – DN 6, numită şi Centura Ford (6,3 km), executată între Cârcea şi Pieleşti de către SECOL SpA/SECOL România SRL. Valoarea contractului este de 35,9 milioane de lei, exclusiv TVA. Lucrările au demarat pe 30 mai 2012 şi au termen de finalizare 18 luni. Cel târziu în decembrie 2013, tronsonul de centură trebuie să fie funcţional. Cea mai mare parte a finanţării pentru acest proiect (85%) este suportatăe din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), restul fiind acoperit de guvernul român (15%).
Finalizarea la termen a acestor lucrări era extrem de importantă prin prisma apropiatei inaugurări a podului Vidin – Calafat. Pe această rută, specialiştii apreciază că traficul se va tripla. Rămâne de văzut dacă, în lipsa alocaţiilor bugetare, Delta ACM şi Mochlos SA vor decide să realizeze lucrările prin credite bancare, urmând să-şi recupereze ulterior banii. Până la redactarea acestui material, reprezentanţii acestor companii nu au putut fi contactaţi pentru un punct de vedere. Pentru cei care vor tranzita podul Vidin – Calafat, varianta spre vest include ruta DN 56 A Cetate – Vânju Mare – Şimian, continuată către Drobeta Turnu Severin şi Timişoara. Varianta spre est include ruta DN 65 Craiova – Piteşti, un drum şi aşa foarte aglomerat, dar şi varianta DN 6, pe ruta Caracal – Roşiorii de Vede – Alexandria – Bucureşti. În lipsa centurii ocolitoare însă, în ambele rute către est, traficul greu trece inevitabil prin Craiova.

Fără finanţare 

CNADNR a lăsat fără resurse financiare în 2013 alte două tronsoane importante. Este vorba despre DN 66 Rovinari – Bumbeşti-Jiu (44,5 km) şi Bumbeşti-Jiu – Defileul Jiului (27,5 km).  

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS