10.6 C
Craiova
marți, 23 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateFord plăteşte statului penalităţi de 14 milioane de euro

Ford plăteşte statului penalităţi de 14 milioane de euro

Pentru că nu a respectat contractul de privatizare prelungit până la sfârşitul anului 2012 şi nu a produs numărul de vehicule promis, Ford va
înapoia statului o bună parte din banii primiţi cu titlul de ajutor de stat.

Ford România trebuie să plătească statului român penalităţi de 14,1 milioane de euro, pentru nerespectarea contractului de privatizare încheiat cu Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS). Potrivit documentului semnat între cele două părţi, Ford Romania ar fi trebuit să ajungă într-un interval de patru ani, (până în martie 2012), la un volum de producţie de peste 250.000 de unităţi, în caz contrar compania americană urmând să plătească statului daune de până la 25% din valoarea cu care a achiziţionat Automobile Craiova (fosta fabrică Daewoo). Ulterior, termenii s-au schimbat, iar Ford trebuia să producă 60.000 de maşini până la 31 decembrie 2012, dar nu a fost posibil.

Obligaţii postprivatizare asumate, dar nerealizate

În motivarea ordonanţei prin care s-a prelungit contractul de privatizare încheiat de Ford cu statul român, AVAS preciza: „Pe baza noilor elemente de piaţă, a analizei privind situaţia competitorilor şi a constatării unor întârzieri, din motive obiective, în derularea procesului de restructurare a celor trei companii controlate direct sau indirect, Ford Motor Company a negociat cu Comisia de Negociere nominalizată de Guvernul României încheierea unui act adiţional la contract, care prevede: simplificarea procesului de restructurare prevăzut în contract; prelungirea până la 31.12.2012 a termenelor de realizare a obligaţiilor postprivatizare asumate de cumpărător prin contract şi simplificarea procedurii de eliberare a garanţiilor pentru executarea investiţiilor; acomodarea ajutoarelor de stat autorizate, cu noile condiţii din planul de afaceri şi din contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni; achitarea penalităţilor prevăzute în contract, drept compensaţie pentru nerealizarea numărului de autovehicule asumat prin contract“. Dar contractul de privatizare a fost prelungit, prin act adiţional, până la 31 decembrie 2012, dată la care Ford ar fi trebuit să producă 60.000 de maşini.

Ford nu a respectat contractul de privatizare

Cifra oficială a producţiei de Ford B-Max a fost dată publicităţii de companie în urmă cu două săptămâni: la Craiova s-au fabricat în 2012 puţin peste 30.000 de maşini. „Până la 31 decembrie 2012, Ford România a produs 30.217 unităţi B-MAX şi 26.991 de unităţi ale motorului EcoBoost de 1.0 l. Aceste volume de producţie au fost în principal motivate de cererea redusă din partea consumatorilor din toată Europa, ca urmare a profundei recesiuni înregistrate pe mai multe pieţe, astfel că producerea de automobile fără a avea comenzi din partea clienţilor nu a fost fezabilă“, a declarat către sfârşitul lunii ianuarie purtătorul de cuvânt al Ford România, Ana-Maria Timiş.
Statul vorbea despre penalităţi încă de anul trecut, pentru că Ford nu respectase contractul care expira în martie 2012. „Este pentru prima dată când un investitor este amendat pentru nerespectarea unui contract de privatizare“, se arăta într-un comunicat al AVAS remis anul trecut, în luna martie. Între timp s-a semnat actul adiţional care prelungea valabilitatea contractului. Potrivit respectivului comunicat de presă al AVAS, emis anul trecut, contractul de privatizare a fost astfel adaptat la realităţile economice, determinate de efectele crizei economice globale. În prima parte a anului trecut, AVAS a prelungit perioada pentru respectarea contractului până la 31 decembrie 2012. Însă Ford nu a respectat contractul nici de data aceasta.

Compania recunoaşte că plăteşte penalităţi

Ford confirmă că nu a respectat obiectivele de producţie asumate prin actul de privatizare a fostei uzine Daewoo. „Conform prevederilor Contractului de privatizare, Ford a avut în plan să producă 60.000 de vehicule la fabrica noastră din Craiova. Neatingerea acestui obiectiv se va traduce în penalităţi, iar Ford va respecta în totalitate prevederile Contractului de privatizare“, a declarat, pentru GdS, Ana-Maria Timiş, purtător de cuvânt al Ford România.

Se înapoiază banii primiţi de la stat

Până la această dată, Ford a primit de la statul român, sub formă de ajutor de stat, suma de 37 de milioane de euro. Cum cele două proceduri sunt total diferite (penalizarea companiei şi acordarea ajutorului de stat), nu se pot face compensări, potrivit unor surse avizate. Ford, după ce a încasat 37 de milioane de euro sub formă de ajutor de stat, trebuie acum să restituie puţin peste 14 milioane de euro pe care îi are compania de achitat sub formă de penalităţi ce trebuie plătite statului român. 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS