3.9 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateCălători ţinuţi în ploaie

Călători ţinuţi în ploaie

Să călătoreşti cu mijloacele de transport în comun din Craiova nu e o plăcere. Autobuzele şi tramvaiele hârbuite au devenit, din nefericire, un lucru obişnuit pentru locuitorii acestui oraş. Calvarul călătorilor începe, însă, înainte de a urca în aceste mijloace de transport, pentru că de cele mai multe ori trebuie să aştepte sub cerul liber, în ploaie sau ninsoare, fără vreun acoperiş deasupra capului şi fără vreo bancă pe care să se poată aşeza.

Staţii dărâmate de autorităţi

În majoritatea cazurilor, staţie de autobuz înseamnă în Craiova doar o plăcuţă legată de un stâlp. Sau prinsă în cuie pe un pom, câteodată… Nu tu vreo copertină, nu tu vreo bancă, doar un spaţiu pe trotuar, în dreptul căruia opresc autobuzele.
Pe vremuri existau nişte staţii, însă acestea au dispărut. Unele au fost culcate la pământ chiar de reprezentanţii municipalităţii. Aşa s-a întâmplat, spre exemplu, cu cea de la Schmidt, de la intersecţia străzilor Nicolae Titulescu şi Iancu Jianu. Aceasta a fost „rasă“ cu vreo trei-patru ani în urmă, pe vremea când primar era Antonie Solomon, cu promisiunea că se va face alta mai frumoasă în loc. Dar a rămas doar locul… Exact aceeaşi soartă a avut-o şi staţia de autobuz de la Parcul „Romanescu“. Nici acolo Primăria Craiova n-a construit nimic în loc.
În cursul zilei de ieri, angajaţii RAADPFL Craiova, regie din subordinea municipalităţii, au dărâmat şi staţia de autobuz situată vizavi de Spitalul Militar! Pretextul: magazinul nonstop care-şi desfăşura activitatea acolo ocupa spaţiul fără acte în regulă. Şi atunci? Chiar trebuia dărâmată staţia de autobuz?

„Primăria ştie doar să ia“

Există, ce-i drept, şi câteva staţii modernizate. Ele sunt amplasate pe Calea Bucureşti şi au fost făcute, de fapt, de firma Euromedia, în baza unui contract de concesiune pe cinci ani, semnat cu Primăria Craiova. În cursul acestui an expiră concesiunea, iar copertinele respective vor reveni Primăriei Craiova, care va putea să le utilizeze pe post de panouri publicitare şi să mai aducă bani la bugetul local.
În rest, Dumnezeu cu mila! Municipalitatea nu s-a obosit nici un pic să asigure călătorilor măcar un acoperiş, care să-i ferească de ploaie sau ninsoare.
„În Dubai, staţiile de autobuz sunt închise şi dotate cu aer condiţionat. Nu ţin morţiş să fie şi la noi aşa, dar măcar un acoperiş deasupra capului n-ar strica, să putem aştepta şi noi autobuzul. Iar dacă ar avea nişte pereţi, să ne ferească şi de vânt, ar fi minunat“, spune, cu un pic de umor negru, profesorul Mihnea Georgescu, în timp ce aşteaptă autobuzul pe locul staţiei de la Spitalul Militar, pusă la pământ marţi de municipalitate.
Nici oamenii care aşteaptă în staţia de lângă Stadionul Tineretului nu au parte de condiţii. Privind cu jind către staţia acoperită de vizavi, de pe sensul de mers către Spitalul de Urgenţă, călătorii de lângă stadion sunt nevoiţi să aştepte sub cerul liber. Avuseseră, ce-i drept, nişte băncuţe, pe care să stea până venea autobuzul, însă RAADPFL Craiova le-a desfiinţat, la cererea locatarilor din blocul învecinat. „După ce că nici măcar nu avem o copertină, RAADPFL ne-a mai luat şi băncuţele pe care stăteau bătrânii şi copiii atunci când aşteptau autobuzul. Acum, copiii sunt nevoiţi să aştepte aşezaţi direct pe bordură sau pe scara blocului învecinat. Asta ca să nu mai spun că stau în frig, în ploaie ori zăpadă. Dacă tot plătesc taxe şi impozite, măcar o copertină să facă şi primăria… Însă primăria ştie doar să ia, se vede…“, spune, supărată, Doina Nicolae, de mână cu fetiţa ei, pe care tocmai a luat-o de la şcoală.

„Nu are rost să investeşti într-o staţie care va fi supusă vandalizării“

Până aproape de sfârşitul anului trecut, de staţiile de autobuz se ocupa Primăria Craiova. Vorba vine „se ocupa“, pentru că n-a făcut nimic în acest sens în ultimii ani… Pe 31 octombrie 2012, municipalitatea s-a spălat pe mâini de această problemă, predând staţiile Regiei Autonome de Transport (RAT) Craiova, care va trebui să prevadă în bugetul acestui an şi bani pentru modernizarea lor.
„De-abia am preluat staţiile de autobuz, prin Hotărârea Consiliului Local nr. 209/2012. În curând, vom demara un program de investiţii şi modernizare a celor mai importante staţii. Am zis cele mai importante pentru că sunt peste 200 de staţii şi este normal să ne gândim la aspectul de exploatare comercială a acestora. Numai primele 40 de staţii vor însemna o investiţie de circa 200.000 de euro. Astfel, după ce vom investi, vom analiza cum se comportă călătorii cu aceste staţii, dacă le vandalizează sau le întreţin, pentru că nu are rost să investeşti într-o staţie dintr-o zonă nesigură, unde va fi oricum supusă vandalizării. Aşadar, vor fi zone în care vom investi în staţii noi şi altele în care vom reabilita staţiile deja existente“, a explicat Alin Goga, directorul general al RAT Craiova.
Cum vor fi noile staţii? „În principiu, staţiile vor trebui să fie frumoase, să nu facă notă discordantă cu zona din punct de vedere al materialelor şi culorilor folosite. Dar, în primul rând, craiovenii vor fi feriţi de ploaie sau ninsoare şi vor avea pe ce să se aşeze. Va fi un proiect pe care îl vom supune mai întâi aprobării Primăriei Craiova. În paralel, avem un program de dezvoltare a reţelei de tonete pentru bilete, care este deficitară. În acest sens, trebuie regândită aşezarea unor automate de bilete, care sunt acum închise, cum ar fi la cel de la Spitalul Militar sau de pe Carol I, de la Rond“, a menţionat Alin Goga.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS