10 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateRăzboi... pe internet

Război… pe internet

Twitter, Facebook, Google+ şi alte site-uri similare devin tot mai mult surse preţioase de informaţii, capabile să îi supravegheze pe duşmani, să le înţeleagă intenţiile şi să le anticipeze mişcările, relatează repubblica.it. Iar proiectele pentru a dezvolta aceste noi „arme“ digitale deja au început. Este mai mult decât evident că viitorul conflictelor din diferite colţuri ale lumii trece prin reţelele de socializare, Twitter şi Facebook fiind deja de ceva timp canale utilizate în scopuri belicoase. Este elocvent cazul recent al armatei israeliene, care a fost protagonista primului atac relatat în direct pe Twitter. Până acum, reţelele de socializare au fost utilizate drept instrumente de mediatizare a mesajelor forţelor armate, însă în prezent asistăm la o nouă tendinţă. Astfel de site-uri devin tot mai mult surse de informaţii din tabăra adversă. Strategii militari au descoperit în reţelele de socializare o sursă inepuizabilă de informaţii despre proprii adversari, aplicând metodologii specifice marketingului on-line. Astfel, ne putem imagina care ar putea fi punctele-cheie ale unui război desfăşurat pe reţelele de socializare şi, mai ales, prin intermediul acestora. În prima fază, sunt identificaţi aşa-numiţii „influencer“, indivizi sau grupuri care contează pe reţelele de socializare, datorită capacităţii lor de a influenţa utilizatorii. În faza imediat următoare, sunt analizate tweet-urile sau statusurile de pe Facebook, pentru a obţine informaţii de diferite tipuri: localizarea geografică, temele abordate, legăturile cu alţi utilizatori. În a treia etapă, sunt elaborate informaţiile obţinute şi sunt puse la punct acţiuni menite să contracareze sau să anticipeze mişcările adversarilor. Vi se pare ceva de domeniul fanteziei? Ei bine nu, cel puţin dacă este să ne luăm după un proiect experimental care este în fază incipientă în cadrul Departamentului american  pentru Apărare. Acest proiect, intitulat Dynamic Twitter Network Analysis (DTNA), reprezintă o variantă cu scopuri militare a aşa-numitei analize „sentiment“, adică a părerilor utilizatorilor, păreri atât de preţioase pentru specialiştii în media marketing. În cadrul proiectului DTNA, sunt luaţi „în vizor“ toţi aşa-numiţii influencer, adică „indivizii care contează“ pe Twitter, în cele mai fierbinţi puncte de pe planetă. Ţări precum Iran, Siria, Coreea de Nord vor trece sau au trecut deja prin „ochiul atent“ al Dynamic Twitter Network Analysis.
De asemenea, şi  Facebook, YouTube şi Google+ sunt permanent monitorizate în cadrul unui alt proiect, care nu are încă un nume şi care a apărut tot în urma unui experiment al Departamentului de Apărare american. De altfel, Facebook este de mult folosit de CIA ca instrument de information gathering, adică de colectare la scară largă de informaţii pe care utilizatorii le distribuie în mod voluntar.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS