9.8 C
Craiova
joi, 18 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateCardul naţional de sănătate, în teste

Cardul naţional de sănătate, în teste

De luni va începe testarea funcţionalităţii cardului naţional de asigurări sociale de sănătate, elementul care va dovedi de acum înainte calitatea de asigurat

Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a oprit temporar, de joi seară până luni dimineaţă, Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) şi Sistemul Informatic Prescripţia Electronică (SIPE), pentru intrarea în funcţiune a Sistemului Informatic al Cardului Naţional de Asigurări Sociale de Sănătate. Acesta, care face parte din strategia privind reformarea sistemului de asigurări sociale de sănătate, va începe să fie testat de luni, prima dată în judeţul Arad, urmând ca în funcţie de rezultate să fie introdus, în tranşe, şi în celelalte judeţe din ţară. Despre implementarea cardului naţional de sănătate se vorbea de la începutul anului 2011, dar proiectul s-a tot amânat. S-a spus, iniţial, de luna septembrie, dar s-a aşteptat până când a prins contur sistemul cu reţeta electronică, iar acum se speră ca până la sfârşitul anului viitor toate persoanele asigurate cu vârsta de peste 18 ani să intre în posesia cardului de sănătate. Acesta va fi singurul element care va atesta calitatea de asigurat şi în baza căruia titularul va avea acces la serviciile medicale. Sistemul va fi implementat lunar, în câte două-trei judeţe din ţară, care vor fi anunţate ulterior de CNAS.

Care sunt avantajele şi cum se activează

Avantajele cardului de sănătate sunt multiple. În primul rând, el permite identificarea unică a pacientului care solicită servicii medicale, exclusiv pe baza unui cod de 20 de caractere (denumit CID), care se obţine unic şi ireversibil din CNP, iar autentificarea pacientului prin intermediul cardului se va face printr-un cod PIN. În caz de urgenţă, cu ajutorul cardului, medicul va avea acces la informaţiile vitale ale pacientului, pentru că pe card se vor regăsi date esenţiale precum grupa sanguină, alergii, boli cronice, persoane de contact.
Iniţial, cardul conţine informaţii demografice despre cetăţean, codul de asigurat şi un cod PIN standard, iar asiguratul îl poate ridica de la medicul de familie. La prima prezentare la medicul de familie, pacientul va fi solicitat să-şi schimbe codul PIN, după care cardul este activat. După activare, posesorul acestuia, dacă doreşte, poate completa un acord de inscripţionare a datelor medicale proprii pe cardul naţional de sănătate (grupa sanguină şi Rh-ul, bolile cu risc vital, bolile cronice, acordul pentru statutul de donator de organe), iar medicii de familie editează aceste informaţii ale pacientului, în prezenţa acestuia. Numai medicii de familie pot inscripţiona date pe cardul naţional al asiguratului, ceilalţi furnizori de servicii medicale putând doar să le vizualizeze.
Pentru a beneficia de servicii medicale decontate din Fondul Naţional Unic al Asigurărilor Sociale de Sănătate, asiguratul va trebui să îşi prezinte cardul, cu ajutorul căruia se identifică în sistem prin tastarea codului PIN. Cardul pacientului este asociat cu certificatul digital securizat al medicului, condiţie obligatorie pentru recunoaşterea serviciului medical efectuat. Serviciile efectuate cu cardul sunt validate de către SIUI şi SIPE.

Dacă pierzi cardul, plăteşti pentru duplicat

Casele judeţene de asigurări de sănătate sunt cele care distribuie cardurile medicilor de familie, pentru asiguraţii de pe listele acestora. Dacă asiguratul se află în imposibilitatea de a intra în posesia cardului, acesta va fi păstrat la medicul de familie până la ridicarea sa, dar nu mai mult de trei luni, după care va fi predat casei de asigurări de sănătate de la care a fost primit.
Termenul de valabilitate al cardului naţional este de cinci ani de la data emiterii, pentru cele emise până la 31 decembrie 2012, el începând cu 1 ianuarie 2013. Cardul este gratuit, însă asiguratul va suporta contravaloarea acestuia (2 euro) în cazul eliberării unui duplicat, ca urmare a pierderii, furtului sau deteriorării acestuia, precum şi atunci când i se modifică datele personale de identificare, titularul cardului având la dispoziţie 15 zile să anunţe aceste situaţii.
Marian Apipie

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS