6.2 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateOltenii se bat pe fondurile pentru reabilitarea termică

Oltenii se bat pe fondurile pentru reabilitarea termică

De mâine, primăriile pot depune la sediul ADR Sud-Vest Oltenia proiectele de reabilitare termică a blocurilor de locuinţe cu fonduri europene. În Craiova, proiectele sunt la stadiul strângerii de semnături.

Agenţia de Dezvoltare Regională (ADR) Sud-Vest Oltenia a organizat ieri o conferinţă de informare cu privire la lansarea cererii de proiecte în cadrul Domeniului Major de Intervenţie (DMI) 1.2 – „Sprijinirea investiţiilor în eficienţa energetică a blocurilor de locuinţe“ al Programului Operaţional Regional (POR) 2007-2013. Cererile de finanţare pot fi depuse la sediul ADR Sud-Vest Oltenia începând cu 15 noiembrie, alocarea financiară pentru regiune fiind de 22,8 milioane de euro. Beneficiarii eligibili ai schemei de finanţare sunt unităţile administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale) – municipii reşedinţă de judeţ, în calitate de reprezentanţi ai asociaţiilor de proprietari. Sunt vizate în special blocurile de locuinţe construite după proiecte elaborate în perioada 1950-1990, în care locuiesc categorii sociale vulnerabile şi familii cu venituri reduse. Un beneficiar nu poate primi finanţare nerambursabilă decât în limita a 35% din alocarea financiară aferentă regiunii, ceea ce înseamnă că media finanţării nerambursabile este de maximum 7,8 milioane de euro pentru cele cinci municipii reşedinţă de judeţ din Oltenia (Craiova, Slatina, Râmnicu Vâlcea, Târgu Jiu, Drobeta Turnu Severin).

Cum se împart contribuţiile

Valoarea unui proiect poate fi cuprinsă între 370.000 de euro şi 10 milioane de euro, fiind finanţabile două categorii de lucrări: reabilitarea termică a anvelopei şi reabilitarea sistemului de încălzire. Potrivit legislaţiei în vigoare, UE şi bugetul de stat asigură 60% din costurile eligibile ale unui proiect, restul de 40% trebuind suportat de Autoritatea Publică Locală (APL) şi asociaţiile de proprietari (AP). Cota de 40% se împarte în funcţie de media veniturilor lunare declarate de proprietari, astfel: 30% din contribuţia APL şi 10% din contribuţia AP, în condiţiile în care mai mult de 50% dintre familiile-proprietari din clădire au un venit lunar net pe membru de familie sub 150 de euro; 20% din contribuţia APL şi 20% din contribuţia AP, în condiţiile în care mai mult de 50% dintre familiile-proprietari din clădire au un venit net lunar pe membru de familie sub 350 de euro; 10% din contribuţia APL şi 30% din contribuţia AP, în condiţiile în care mai mult de 50% dintre familiile-proprietari au un venit net lunar pe membru de familie sub 500 de euro.

Cum a fost ocolit ghidul Comisiei Europene

Primăriile au propus Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT) să modifice ghidul de finanţare şi legislaţia, pentru a putea suporta de la bugetul local cotele de cofinanţare care revin asociaţiilor de proprietari. În consecinţă, guvernul a modificat OUG nr. 63/2012, de modificare şi completare a OUG nr. 18/2009 – privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe, care vine cu câteva lămuriri.
Potrivit acesteia, cota de 40% a costurilor eligibile va fi acoperită „din fonduri aprobate anual cu această destinaţie în bugetele locale şi/sau din alte surse legal constituite, precum şi din fondul de reparaţii al asociaţiilor de proprietari şi/sau din alte surse legal constituite“.
Cota de cofinanţare a primăriei nu poate fi mai mare de 30%, ceea ce înseamnă că partea asociaţiei de proprietari este de minimum 10%.
Prin excepţie însă, „autorităţile administraţiei publice locale pot asigura, la cererea de finanţare depusă de către asociaţiile de proprietari, în baza hotărârii consiliului local şi în limita fondurilor aprobate anual cu această destinaţie, finanţarea cheltuielilor aferente executării lucrărilor de intervenţie corespunzătoare cotei de contribuţie ce revine proprietarilor/asociaţiei de proprietari, cu recuperarea sumelor“, în următorii zece ani, în anumite condiţii. Sumele plătite de primărie în numele asociaţiei/proprietarilor se recuperează din fondul de reparaţii al asociaţiei. În cazul în care acesta nu există, se va institui o „taxă de reabilitare termică“ stabilită de consiliul local. Totuşi, anumite categorii de persoane nu va trebui să returneze nimic primăriei. Este vorba de: persoanele cu handicap sau familii cu persoane cu handicap aflate în întreţinere; persoane singure/familii care, în ultimele trei luni anterioare anchetei sociale făcute de către autoritatea administraţiei publice locale, au realizat venituri medii nete lunare pe persoana singură/membru de familie sub câştigul salarial mediu net pe economie; veterani de război şi soţi/soţii supravieţuitori/supravieţuitoare ai/ale acestora; pensionari, indiferent de statutul acestora, ale căror venituri medii nete lunare pe persoană singură/membru de familie sunt sub câştigul mediu net pe economie.
După câte putem observa, există o contradicţie între prevederile ghidului de finanţare şi OUG nr. 63/2012. Ghidul de finanţare stabileşte că, pentru un venit lunar net pe proprietar/membru de familie sub 150 de euro (679 de lei la cotaţiile de ieri), primăria achită maximum 30% din costuri, iar asociaţia – 10%. Legislaţia naţională a inventat termenul de „cheltuială socială“ şi primăriile o vor suporta pentru familiile cu apartament în proprietate şi o medie a veniturilor sub salariul mediu net pe economie 1.500 de lei (338 de euro). Practic, prin legislaţia naţională, prevederile ghidului de finanţare aprobat de Bruxelles sunt ocolite.
Prezent ieri, la conferinţa de informare, primarul Craiovei, Olguţa Vasilescu, a spus că pentru proprietari cheltuielile vor fi „aproape zero“, deoarece mulţi se încadrează în ordonanţa adoptată de guvern. MDRT va aplica în curând standardele de cost pentru reabilitarea termică. Reprezentanţii ADR Oltenia au anunţat ieri că media pentru un apartament ar fi de circa 6.500 de euro.

Proiectul – la stadiul de semnături

Deşi cererile de finanţare se pot depune de mâine, primăria este mult în urmă cu scrierea proiectului, la stadiul strângerii de semnături de la proprietari. Pentru anveloparea unui bloc sunt necesare semnăturile a două treimi dintre proprietari, iar pentru ambele categorii de lucrări (anvelopare şi reabilitarea sistemului de încălzire) sunt necesare semnăturilor tuturor proprietarilor.
„Am însemnat pe o hartă cu verde zonele din oraş unde avem semnăturile necesare. Unul dintre cartierele fruntaşe este 1 Mai. În perioada următoare, trebuie să facem auditul energetic, pentru a vedea care sunt blocurile eligibile, şi anchete sociale, pentru a vedea dacă veniturile declarate coincid cu cele reale“, a anunţat primarul Olguţa Vasilescu. Primăria Craiova are în vedere includerea pe această schemă de finanţare a circa 300 de blocuri. Rămâne de văzut dacă vor intra toate în program, deoarece în cadrul Regiunii Sud-Vest Oltenia cele cinci municipii reşedinţă de judeţ se vor afla în competiţie, finanţările acordându-se după criteriul „primul venit, primul servit“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS