10 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitatePlafar îşi trădează eticheta

Plafar îşi trădează eticheta

Siropurile „naturale“ produse de SN Plafar SA conţin E-uri neprecizate pe etichetă. Legislaţia în vigoare obligă inclusiv la precizarea cantităţilor din fiecare ingredient folosit.

Brandul Plafar are o existenţă de peste 60 de ani, reprezentând pentru majoritatea românilor garanţia unor produse naturale, la preţuri accesibile.
Dacă intraţi pe site-ul companiei, veţi vedea în pagina de prezentare o istorie detaliată a brandului, ca şi oferta de produse a companiei. Printre produsele lăudate se află şi gama de 19 sortimente de siropuri naturale din plante, care „au fost concepute şi în varianta pentru diabetici şi supraponderali, prin înlocuirea zahărului din compoziţie cu un îndulcitor obţinut din plante“. Compania asigură că siropurile „nu conţin coloranţi, aromatizanţi sau alţi conservanţi“. Intrând însă la secţiunea de produse, primim detalii despre fiecare sortiment. Aşa aflăm că toate siropurile naturale produse şi îmbuteliate de Plafar SA conţin zahăr, acid citric (E330) şi benzoat de sodiu (E211). Intrând într-unul dintre magazinele care comercializează siropurile sub brandul Plafar (magazinul din Electroputere Parc), avem o altă surpriză. Eticheta de pe PET-urile de 500 ml nu conţine referiri la E-urile din compoziţia siropului. În plus, la secţiunea „Ingrediente“ aflăm că siropul conţine „arome“ – fără precizarea dacă acestea sunt „naturale“, „identic naturale“.

Citiţi cu atenţie eticheta şi cereţi lămuriri

Societatea Naţională (SN) Plafar SA, producătorul sucurilor, încalcă legislaţia naţională, deoarece nu respectă HG nr. 106/2002 privind etichetarea alimentelor. Conform art. 5 lit c) din Normele metodologice de aplicare, etichetele alimentelor trebuie să cuprindă în mod obligatoriu „cantitatea din anumite ingrediente sau categorii de ingrediente“. Potrivit art. 8, cantitatea unui ingredient sau a unei categorii de ingrediente, exprimată în procente, determinată la momentul introducerii acestora în fabricaţie, se declară în mai multe situaţii, printre care şi aceea în care „ingredientul sau categoria de ingrediente respective apare cu denumirea sub care alimentul este vândut, ori este în mod obişnuit asociat cu această denumire de către consumator“, dar şi atunci „când ingredientul sau categoria de ingrediente respective este accentuată la etichetare prin cuvinte, desene ori grafice“. Cu alte cuvinte, dacă Plafar susţine că vinde „sirop de zmeură“ sau „sirop de vişine“, pe etichetă trebuie menţionat procentul în care siropul conţine pulpă de zmeură sau de vişine.
Mai mult decât atât, conform art. 22, alin 2), „ilustrarea de fructe şi/sau porţiuni vegetale pe etichete, ambalaje de prezentare, cataloage sau prin publicitate nu este permisă decât în cazul în care fructele (sau părţi de fruct-suc de fructe, pulpă de fruct) şi/sau porţiunile vegetale apar în denumirea sub care este vândut produsul şi sunt înscrise în lista cuprinzând ingredientele, urmate de cantitatea acestora, exprimată în procente. În cazul utilizării la fabricarea alimentelor numai a aromelor, se interzice ilustrarea, desenarea sau orice alte forme de reprezentare a fructelor şi/sau a porţiunilor vegetale“. În cazul siropurilor produse de SN Plafar SA, cantităţile în care sunt folosite fructele sau aromele sintetice sunt un secret ştiut numai de producător, deoarece ele nu apar pe etichetă.
Consumatorii au dreptul să ştie ce cumpără, mai ales dacă produsele conţin E-uri care ar putea fi periculoase pentru sănătate. 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS