Acasă Actualitate S-a desfăcut sacul cu bani

S-a desfăcut sacul cu bani

Zeci de drumuri judeţene din Dolj şi Gorj aşteaptă să fie reabilitate cu fonduri de la guvern, iar firmele de construcţii au început lupta pentru sacul cu bani. Peste 100 de milioane de euro vor fi investite în cei aproximativ 500 de kilometri de drumuri din cele două judeţe

Zecile de milioane de euro puse la bătaie de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului vin prin Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii (PNDI), cunoscut şi sub numele de programul de modernizare a 10.000 de kilometri de drumuri. Relansat l-a începutul anului, PNDI a prins viteză, dar până când se va turna primul metru de asfalt mai e cale lungă. Cel puţin în Dolj şi Gorj, judeţe prinse în tandem, desemnarea unui câştigător se va face cel mai probabil la mijlocul toamnei, iar lucrul efectiv va începe la anul.

 Licitaţii la pachet

Pentru a grăbi derularea licitaţiilor, ministerul a grupat judeţele în pereche, Doljului alăturându-i-se Gorjul. Practic, cine câştigă licitaţia pentru modernizarea drumurilor primeşte banii alocaţi ambelor judeţe. Iar suma este uriaşă: 553 de milioane de lei (circa 110 milioane de euro) la care se adaugă TVA. Drumurile din Dolj prinse la finanţare măsoară 249 de kilometri, iar suma alocată este de 282 de milioane de lei plus TVA. În Gorj, lungimea totală a drumurilor măsoară 264 de kilometri, dar suma este mai mică, şi anume 270 de milioane de lei plus TVA. Printre drumurile din Dolj care au fost incluse la finanţare în PNDI se regăsesc DJ 605A Filiaşi – 2 kilometri, DJ 561A, aşa numita centură a Băileştiului – 5,5 kilometri, DJ 643D, DN 65 – Bulzeşti până la limita cu judeţul Vâlcea – 2,1 kilometri. DJ 643A – 10 kilometri, de la Veleşti până la limita cu judeţul Olt.

Condiţii drastice

Ministerul Dezvoltării a lansat în mai licitaţia „proiectarea şi execuţia lucrării de modernizare şi reabilitare a drumurilor judeţene şi de interes local din judeţele Dolj şi Gorj“. Potrivit anunţului de participare din Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, durata contractului se întinde până în decembrie 2019. Firma câştigătoare va trebui să depună o garanţie de participare de peste un milion de euro, la care se adaugă o garanţie de 3% din valoarea contractului. Criteriul care va elimina mulţi competitori sau îi va determina să se asocieze este cel referitor la cifra de afaceri. Pe ultimii trei ani, 2008-2010, ani de criză, cifra de afaceri medie globală trebuie să fie de cel puţin 480 de milioane de lei, adică aproximativ 115 milioane de euro. Spre deosebire de celelalte licitaţii, chiar şi cele unde sunt implicate fonduri europene, firma câştigătoare trebuie să-şi finanţeze singură lucrările, urmând ca banii să şi-i primească eşalonat până în 2020. Practic, firmele de construcţii trebuie să-şi găsească o bancă dispusă să le finanţeze, de la care să primească o scrisoare de garanţie bancară pe care să o prezinte ministerului. Costul de finanţare nu poate depăşi 35% din valoarea proiectului, iar în cazul nostru, acesta se ridică la aproape 95 de milioane de lei plus TVA.  „În perioada de execuţie, lucrările sunt finanţate de prestatori. Aceştia pot contracta credite bancare cu garanţie de stat, în conformitate cu legislaţia în vigoare, pentru a realiza lucrările contractate. Fiecare constructor se poate asocia cu orice bancă sau fond de investiţii doreşte, pentru a participa la licitaţiile de atribuire a lucrărilor. (…)Plata lucrărilor realizate şi recepţionate se face pe bază de factură emisă conform situaţiilor de lucrări, întocmită de executant, verificate şi aprobate conform legii, începând cu anul 2013, în limita fondurilor alocate anual cu această destinaţie. Programul se derulează până în 2015, iar termenul de restituire de plată a costurilor lui este 2020, după cum se arată în descrierea programului PNDI. O altă condiţie impusă de minister şi care va determina firmele să se gândească de două ori înainte de a contesta rezultatul licitaţiei este aceea conform căreia cine pierde contestaţia plăteşte. „În cazul depunerii unei contestaţii, dacă Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor respinge contestaţia depusă, autoritatea contractantă va reţine din garanţia de participare în conformitate cu art. 2781 din OUG. 34/2006“, se arată în caietul de sarcini. În mod uzual, firmele depun contestaţii la CNSC, apoi merg la Curtea de Apel, sentinţa de aici fiind definitivă şi irevocabilă. Deşi ofertele au fost deschise încă de acum trei săptămâni, ministerul nu a desemnat încă un câştigător. „Aşteptăm perioada contestaţiilor, ofertele sunt încă în evaluare. Nu am comunicat nici un câştigător pentru nici un lot de lucrări şi cum Doljul nu a fost printre primele judeţe lansate la licitaţie….“, a răspuns ministerul unei solicitări a GdS din care înţelegem că va mai trece timp până când se va anunţa câştigătorul. Şi, cu siguranţă va trece şi mai mult timp până când vor începe lucrările.

Băileşti, modernizat până vine centura nouă

Până când drumurile judeţene vor fi modernizate, unii primari au început reabilitarea străzilor din localităţi. Este cazul municipiului Băileşti, unde primarul Costel Pistriţu va semna azi ordinul de începere a lucrărilor de modernizare a străzilor, trotuarelor şi de amenajare a parcărilor. În valoare de 24 de milioane de lei plus TVA, contractul finanţat din fonduri europene a fost câştigat de firma Erpia. „Luni( azi – n.r.) voi semna ordinul de începere a lucrărilor. Despre centura Băileştiului nu ştiu nimic, doar că s-a organizat licitaţia“, a spus primarul.

 În aşteptarea rezultatului

Drumurile judeţene nu sunt singurele care intră în proces de modernizare. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a lansat în luna mai licitaţia pentru reabilitarea a 84 de kilometri din Drumul Naţional 56 Craiova – Calafat. Suma pusă la bătaie este de 404 milioane de lei plus TVA. Până acum nu a fost desemnat un câştigător final. Şi reabilitarea celor 67 de kilometri din Drumul Naţional 55 Craiova – Bechet a fost scoasă la licitaţie. Suma estimată a lucrărilor este de 67,4 milioane de lei plus TVA. Lucrările constau în ranforsarea sistemului rutier, realizarea de rigole carosabile şi rigole de acostament, podeţe noi, amenajarea de drumuri laterale, parapete, lucrări de consolidare a terasamentelor şi semnalizare rutieră

Centuri în licitaţie

Nouă firme au depus oferte pentru realizarea Centurii de Sud, de 6,2 kilometri, denumită şi Centura Ford, care leagă DN 6 (Bucureşti-Alexandria-Craiova-Timişoara-Cenad) şi DN 65 (Piteşti-Slatina-Craiova). Valoarea estimată a proiectului este de 47 de milioane de lei plus TVA. Lucrările pentru cealaltă centură, care ocoleşte Craiova, -varianta Sud DN 56 – DN 55 – DN6, au fost scoase la licitaţie acum o lună. Pentru centura în lungime de aproape zece kilometri, Compania a pus la bătaie 108 milioane de euro plus TVA. Potrivit anunţului de participare publicat în SEAP, termenul de finalizare este de şase ani. Ofertele vor fi deschise la sfârşitul acestei luni.

Pe DN 6 se lucrează

Un drum la care lucrările au început deja este Craiova-Alexandria. Pe o lungime de 37 de kilometri, firma italiană de construcţii, Secol, a început decopertarea asfaltului. Pentru această porţiune de drum, costurile totale se ridică la aproape 120 de milioane de lei plus TVA. Cei 37 de kilometri sunt doar o parte din programul de reabilitare a DN 6. Drumul a fost împărţit în trei loturi, iar câştigătorii au fost deja stabiliţi în urma licitaţiilor. În cazul lotului 1 – DN 6 Alexandria – Craiova, de la km 90 + 190 la km 132 + 435, porţiunea reabilitată are o lungime de 42,245 km, lucrarea fiind câştigată de Saphir Structures 1991. Valoarea contractului este de 140.651.991 lei, fără TVA, din care 96.965.229 de lei constituie finanţarea nerambursabilă a Comisiei Europene, diferenţa până la valoarea totală fiind asigurată de la bugetul de stat. Lucrarea pentru lotul 2 – DN 6 Alexandria – Craiova, de la km 132 + 435 la km 185 + 230 – a fost adjudecată de asocierea Romstrade – Ezentis – Euroconstruct Trading 98 SRL. Lungimea lotului de drum reabilitat este de 52,8 km, iar valoarea contractului se ridică la 119.361.550 de lei, fără TVA, din care 82.221.598 de lei constituie finanţarea nerambursabilă a Comisiei Europene. Diferenţa până la valoarea totală va fi asigurată de la bugetul de stat. Suma totală care se va investi în cei peste 130 de kilometri, cât are drumul, se ridică la 396 de milioane de lei. Potrivit CNADNR, prin implementarea proiectului Reabilitare DN 6 Alexandria – Craiova se urmăreşte mărirea vitezei de deplasare şi realizarea de economii de timp, reducerea costurilor de exploatare, a numărului de accidente şi îmbunătăţirea condiţiilor de călătorie.

Exit mobile version