16.2 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateContre dure între angajaţii Ford România şi conducerea fabricii

Contre dure între angajaţii Ford România şi conducerea fabricii

Un ziar din Spania susţine că producţia Ford de la Craiova se poate muta la Valencia, iar în acelaşi timp, preşedintele Ford România îşi acuză propriii angajaţi din Craiova de „ineficienţă“ şi „risipă“. Aceştia susţin însă că maşinile asamblate în Bănie respectă standarde înalte de calitate.

Un ziar spaniol din Valencia, Las Provincias, scria zilele trecute că producţia autoutilitarei Transit Connect de la Ford Craiova ar putea fi mutată în Spania, la fabrica Ford din Almussafes, unde se produc modelele Fiesta, Focus şi C-Max. Ziarul asociază eventuala mutare a producţiei Transit Connect în Spania cu faptul că uzina Ford din România nu s-ar ridica la standardele de calitate cerute de compania Ford pe plan mondial, fapt ce ar încurca furnizorii Ford din Europa. „Nivelul ridicat de reparaţii care trebuie să se efectueze în România conduce, de asemenea, la încetinirea planificării producţiei pe întregul continent“, titrează Las Provincias, în numărul din 6 mai 2011, adăugând că unii furnizori din Europa ai Ford sunt nemulţumiţi că nu îşi pot face investiţiile planificate şi nici să angajeze personal.
 
Ford îşi maschează eşecurile acuzând muncitorii români?

Scandalul care face acum înconjurul Europei a fost amplificat de însuşi preşedintele Ford România, Jan Gijsen, care a scris un editorial în numărul din luna mai al revistei interne a fabricii de la Craiova (Ford Contact) în care îşi acuză propriii angajaţi de „risipă“ şi „ineficienţă“. Jan Gijsen se consideră „dezamăgit“ de performanţele angajaţilor de la Craiova, după care revine şi recunoaşte faptul că în fabrica Ford din Bănie se face un produs finit (autoutilitara Transit Connect – n.r.) care respectă standardele. „Trebuie să vă spun că sunt dezamăgit de performanţele noastre interne – de felul în care livrăm către clienţii noştri interni. Un element-cheie învăţat în cadrul Quality Academy este că şi clienţii interni sunt extrem de importanţi, nu numai cei externi. Când văd numărul de reparaţii care se fac pe liniile de producţie şi numărul de vehicule care se află în zona de reparaţii, îmi dau seama că nu acordăm importanţa cuvenită clienţilor interni“, spunea Gijsen în editorialul din revista internă a Ford, îndemnând angajaţii să îşi trateze colegii de la alte secţii ca pe nişte „clienţi interni“. „(…) Totuşi, cred că acest mod de lucru este o mare risipă şi o dovadă de ineficienţă“, spunea Gijsen către angajaţii săi, iar afirmaţiile sale au fost preluate de presa spaniolă.  

Oficial Ford: „Investim la Craiova“

La solicitarea GdS, un oficial din cadrul Ford Europa a lăsat să se înţeleagă că Transit Connect rămâne la Craiova, însă nu a precizat până când. „Politica Ford este aceea de a nu comenta pe baza speculaţiilor şi, momentan, nu avem informaţii noi de comunicat. (…) Ford îşi păstrează angajamentul să producă două tipuri de vehicule şi un tip de motor la fabrica din Craiova. Astfel, modelul Transit Connect este deja fabricat la Craiova şi vom demara producţia unui alt vehicul – un model de clasă mică – la începutul anului 2012“, a precizat, pentru GdS, Hans Juergen Fuchs, purtătorul de cuvânt al Ford Europa. El a mai spus că Ford va investi la Craiova 675 de milioane de euro şi va transforma fabrica în una „modernă şi competitivă la nivel global“. În acelaşi timp, surse din fabrica Ford de la Craiova susţin că linia de producţie a Transit Connect este programată să rămână în fabrică până în toamna acestui an, când va fi instalată linia pentru noul model Ford ce va fi fabricat la Craiova, cel mai probabil B-Max. Cele două linii ar urma să funcţioneze în paralel. Ford a confirmat doar informaţia că noul model se va produce din 2012, dar nu a precizat până când se va fabrica Transit Connect în România.

Ford se scuză: muncitorii români respectă standardele

După apariţia editorialului preşedintelui Ford România, oficialii Ford încearcă să îndulcească puţin cuvintele lui Jan Gijsen. Nadia Crişan, membru în Consiliul de Administraţie al Ford România, are cuvinte de laudă la adresa vehiculelor care ies pe poarta fabricii Ford de la Craiova: „În măsura în care sistemele noastre de producţie se bazează pe o îmbunătăţire continuă, există întotdeauna oportunităţi de îmbunătăţire la parametrii foarte înalţi pe care ni i-am impus pe plan intern. Totuşi, aceasta nu trebuie considerată o afirmaţie negativă privind nivelul de calitate al Transit Connect ce se produce în fabrică. Vehiculele care ies din linia de producţie de la Craiova sunt la un standard foarte ridicat şi au fost primite foarte bine de clienţii noştri“.

Compania vrea salariaţi… perfecţi

Nadia Crişan a mai afirmat că preşedintele Ford România vrea la Craiova o echipă aproape perfectă: „Acesta este un mod normal de pregătire pentru lansarea de noi modele, iar domnul Gijsen lucrează cu angajaţii noştri din Craiova pentru a se asigura că aceştia muncesc împreună ca o echipă ce îşi propune să atingă pe cât este posibil perfecţiunea“.

Angajaţii craioveni se revoltă: „Nu este vina noastră!“

Afirmaţiile lui Jan Gijsen i-au deranjat pe angajaţii români din fabrica Ford de la Craiova. În uzină lucrează mulţi specialişti, ingineri şi muncitori deopotrivă, oameni prin mâna cărora au trecut, poate, sute de mii de maşini. „Exprimarea domnului preşedinte Jan Gijsen este cel puţin nefericită, din punctul meu de vedere. Nu apar probleme de calitate din cauza muncitorilor. Dacă apar anumite probleme, atunci ele sunt în proporţie de 100% din cauza anumitor neconformităţi ale pieselor pe care le primim. Noi am produs automobile cu mult timp înainte de a veni Ford la Craiova, iar calitatea maşinilor produse de noi sub licenţă coreeană a fost comparabilă cu orice astfel de produs din Europa şi din lume. La fel este şi acum“, a precizat unul dintre liderii sindicali de la uzina Ford, Ovidiu Cioroianu. El a întărit ideea că angajaţii fabricii Ford de la Craiova sunt competitivi şi eficienţi, afirmând că „produsul nostru final – Transit Connect – respectă toate standardele de calitate şi este competitiv cu orice autoturism din Europa. Acest lucru l-a recunoscut şi domnul Gijsen în finalul editorialului său“. Liderul sindical a adăugat că numărul mic de erori de calitate provine de la piesele de schimb, majoritatea venind din Turcia: „Ca să ne înţelegem, dacă un cheder, de exemplu, este mai mare sau mai mic decât trebuie, atunci muncitorul are două opţiuni: să îl taie sau să îl schimbe. Normal că aceste operaţiuni în plus nu pot fi făcute în cele trei minute cât are un om pentru operaţiunile sale la un automobil“.
Cât despre volumul de producţie, muncitorii craioveni se concentrează pe planurile de producţie pe care le dau şefii lor. 

 Ford s-a plâns şi de infrastructură

Până la această dată, Ford nu şi-a respectat promisiunile în ceea ce priveşte investiţia de la Craiova. Invocând criza din domeniul auto, compania a cerut statului român amânarea cu un an a termenului de realizare a investiţiilor. Anul acesta trebuia să intre în fabricaţie al doilea model Ford la Craiova. Azi aflăm confirmarea oficială a ceea ce GdS spunea după discuţiile cu furnizorii: noua maşină intră în producţie în 2012. În plus, Ford s-a plâns anul trecut că nu are infrastructura necesară în România, pentru a ieşi cu tirurile încărcate cu automobile pe poarta fabricii din Craiova. Totuşi, la 120 de kilometri de Craiova, uzinele Dacia produc într-o zi cât Ford într-un trimestru şi folosesc tot infrastructura românească de transport, iar miile de maşini Dacia sunt produse tot de muncitori români.
 

 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

45 COMENTARII