12.3 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateTaxa de parcare, greu de aplicat

Taxa de parcare, greu de aplicat

Primăria Craiova caută cu disperare modalitatea legală prin care să-i oblige pe şoferii cu maşini neînmatriculate în România să plătească taxa de parcare de 40 de lei pe an. Variante de lucru ar fi, dar punerea lor în aplicare ridică mari semne de întrebare.

În căutare de noi venituri la bugetul local, Direcţia de Impozite şi Taxe a primăriei a găsit două variante prin care să-i oblige pe şoferii autoturismelor înmatriculate în alte ţări să achite taxa de parcare, la fel ca oricare craiovean de rând. Cei de la Taxe şi Impozite au conceput un regulament prin care au propus ca Regia de Transport Craiova să blocheze roata maşinilor depistate fără vinieta care atestă plata taxei de parcare sau ridicarea lor din parcare, aşa cum se întâmplă în prezent. Toţi cei prinşi în ofsaid vor fi astfel nevoiţi să achite o amendă între 100 şi 500 de lei, transportul autoturismului la autobaza RAT din cartierul 1 Mai, în sumă de 300 de lei, în cazul în care maşina este ridicată din parcare, şi taxa de parcare. În total, un şofer de „bulgăroaică“, „englezoaică“ sau „italiancă“ va scoate din buzunar minimum 440 de lei şi maximum 840 de lei. „Amenda pentru cei care nu au această vinietă va fi stabilită de consilierii locali. Noi am propus o sumă cuprinsă între 100 şi 500 de lei. Această propunere este în lucru la Direcţia Juridică, ce caută temeiul legal pentru aplicarea ei“, a declarat directorul Direcţiei Impozite şi Taxe, Sorin Marcu. Întrebat de ce ia în calcul blocarea roţilor unei maşini atâta timp cât primăria a renunţat la această măsură din cauza problemelor de legalitate, Marcu a spus că prin noul regulament al Poliţiei Locale se prevede că poliţiştii locali vor avea atribuţii prin care să dispună blocarea roţilor. Practic, Direcţia de Impozite şi Taxe nu ia în calcul dacă parcarea este regulamentară din punct de vedere al Codului Rutier, ci dacă proprietarul sau cel care foloseşte autoturismul şi-a achitat taxa de parcare.

Blocaj la roată sau ridicare

Presupunând că regulamentul va fi aprobat de consilierii locali în forma propusă acum, punerea lui în aplicare va fi foarte dificilă. De exemplu, o problemă concretă. Pe ce bază se va lua decizia blocării roţii şi nu aceea a ridicării maşinii? După cronometru, dă de înţeles Marcu. Dacă şoferul fără vinietă îşi lasă maşina în parcare o jumătate de oră, să zicem, atunci RAT îi va bloca roata, iar el va plăti doar amenda şi taxa de parcare. Dacă stă mai mult, atunci autoturismul este ridicat din parcare. Cine stă să cronometreze timpul petrecut de un autoturism în parcare? Bună întrebare. Altă problemă este aceea că primăria nu poate şti cine este proprietarul unei maşini cu număr străin decât dacă acesta vine să-şi ia maşina ori din parcul RAT, ori din parcare. Şi atunci, cui dai amenda? În cazul autoturismelor înmatriculate în România, proprietarul este identificat după numărul de înmatriculare, deci amenda are un destinatar sigur. O altă problemă este aceea a popularizării taxei de parcare şi a rovinietei aferente. Proprietarii sau utilizatorii unui autoturism înmatriculat în altă ţară pot spune că nu ştiau de existenţa vreunei taxe, astfel că primăria ar trebui să amplaseze panouri pe tot domeniul public unde parcarea nu este interzisă. „Eu am propus blocarea roţii, pentru că vrem să fim un pic indulgenţi cu cei care au maşini înmatriculate în alte ţări şi să nu le ridicăm autoturismele din prima“, a explicat Marcu. Chiar dacă au probleme îndeosebi cu utilizatorii maşinilor cu numere străine, autorităţile locale s-ar putea vedea obligate să ridice şi autoturismele fără vinietă înmatriculate în ţară, pentru că altfel regulamentul ar fi unul discriminatoriu. Cum măsura blocării roţii are ca motivaţie faptul că primăria nu ştie cine este utilizatorul sau proprietarul maşinii, deci trebuie să imobilizeze maşina pentru a da de el, în privinţa ridicării ei de pe domeniul public lucrurile se schimbă. Cum parcarea fără plata taxei va deveni contravenţie, atunci orice maşină, indiferent de numărul de înmatriculare, va încălca regulamentul. Altă năzbâtie a celor de la Impozite şi Taxe este obligarea tuturor şoferilor care au plătit taxe de parcare să lipească vinieta în parbriz. „Dacă nu ai lipit-o, se consideră că nu ai plătit-o. Nu contează că o ai în portofel“, a explicat Marcu.

Mai gândiţi-vă, băieţi!

Despre toate aceste propuneri, responsabilii din primărie spun că vor fi imposibil de pus în practică. „Discuţii pe această temă au fost iniţiate anul trecut în vară, iar subiectul lor erau autoturismele înmatriculate în Bulgaria. Nu ai nici un drept să blochezi roata maşinii sau să o ridici pentru neplata taxei de parcare. Este exclus să iei amendă şi dacă nu ai vinieta lipită în parbriz. Eu cred că taxa de parcare este o taxă specială, pe care consiliul local are dreptul să o instituie în afara Codului Fiscal. Eu le-am spus să se gândească mai mult la cum execută acest regulament decât la cum să dea amenzile. Materialele trebuia depuse până pe 10 ianuarie“, a spus unul dintre factorii importanţi de decizie din Primăria Craiova. Directorul Poliţiei Locale, Octavian Mateescu, a precizat că poliţiştii locali nu au în regulamentul lor atribuţii prin care să dispună blocarea roţilor. „Poliţia Locală constată contravenţiile şi aplică sancţiuni. Trebuie să vedem ce vor aproba consilierii locali“, a spus Mateescu.

Taxă la alegere
Consiliul local a aprobat nivelul taxei de parcare valabil pentru anul în curs. Orice şofer, indiferent unde este înmatriculat autoturismul, care parchează pe domeniul public din Craiova va trebui să achite 40 de lei pe an, 15 lei pe lună sau un leu pe zi. În schimbul banilor, el ar urma să primească o vinietă pe care, din câte se pare, va trebui să o lipească în parbriz. Decizia va aparţine însă consilierilor locali, care ar trebui să aprobe regulamentul la următoarea şedinţă.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

28 COMENTARII