13.1 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateRăzboi pe drumul Craiova - Filiaşi

Război pe drumul Craiova – Filiaşi

Scandal la drumul mare pe DN 6, tronsonul Craiova – Filiaşi, între constructorul italian Grasseto (actual Itinera – n.r.) şi Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri. CNADNR a respins recepţia finală a contractului de reabilitare a drumului de 35 de kilometri şi vrea să execute garanţia de patru milioane de euro depusă de constructor.

Ies flăcări din contractul de reabilitare a tronsonului de drum Craiova – Filiaşi. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a respins recepţia finală a lucrării în valoare de 40 de milioane de euro şi şi-a pus în cap atât constructorul, firma Itinera, cât şi consultantul Hyder Consulting plătit din bani publici să reprezinte interesele companiei. Potrivit cotidianului Evenimentul Zilei care citează Agerpres, recepţia finală a fost respinsă deoarece constructorul italian nu a finalizat lucrările prevăzute în documentaţia tehnică. „Comisia de recepţie a analizat timp de circa patru luni modul în care a fost executată lucrarea şi a descoperit nereguli în finalizarea unor lucrări, care nu au fost executate corect, cât şi lipsa unora, deşi erau trecute în proiectul tehnic, şi a decis respingerea recepţiei şi reţinerea garanţiei, de patru milioane de euro“, a declarat Florea Dascălu, directorul Direcţiei Întreţinere şi Administrare, citat de Agerpres. Totodată, comisia de recepţie a mai constatat că Hyder, consultantul angajat tocmai pentru a apăra interesele CNADNR, nu a finalizat cartea tehnică a construcţiei la termenul stabilit.

Dascălu: Ar trebui să plătească şi consultantul

Dascălu a precizat pentru GdS că garanţia de bună execuţie depusă de Itinera în contul CNADNR acoperă lucrările restante. „Din cele patru milioane de euro vom face ce nu a făcut el (constructorul – n.r.) sau vom angaja o firmă. De pe acest drum lipseau nişte parapet pe o distanţă de 5.000 de metri liniari, nişte rigole, nişte intersecţii nefinalizate. După părerea mea, banii ajung. Consultanul Hyder nu va plăti nimic, deşi ar trebui, pentru că au fost lucrări executate care nu erau de bună calitate, iar el (Hyder – n.r.) le-a confirmat. Drumul a ieşit din garanţie din 2008 atunci când ar fi trebuit şi recepţionat, dar i s-au dat constructorului termene să finalizeze lucrarea. Nu a reuşit, că nu a vrut sau nu ştiu de ce“, a spus Dascălu.   

Hyder Consulting: Drumul Craiova – Filiaşi ar trebui închis

Reprezentanţii Hyder Consulting ţin partea constructorului şi spun că CNADNR greşeşte grav. „Cartea aceea tehnică a fost făcută şi trimisă, dar să zicem că nu au fost efectuate unele lucrări. Atunci trebuia respectată Hotărârea de Guvern nr. 273/1994, care spune că respingerea recepţiei duce la conservarea lucrării pe cheltuiala investitorului, or, asta nu a fost făcută. Observaţiile făcute sunt minore, iar valoarea lucrărilor neefectuate se deducea din garanţia de bună execuţie şi lucrarea era închisă. Rigolele de care se vorbeşte nu s-au putut executa din cauza problemelor cu exproprierile din comuna Brădeşti, iar celelalte observaţii făcute nu au atins scopul lucrării. După recepţia parţială, constructorul a remediat aproape 80% din cele sesizate, am făcut şi raport cu asta către benefiar, dar se pare că nimeni nu l-a citit. Cum să execuţi o garanţie de patru milioane de euro pentru lucrări de maximum 200.000 de euro?“, s-a întrebat Ştefan Cristuinea, managerul de proiect al Hyder Consulting. Acesta a avertizat CNADNR că va trebui să plătească Itinera daune materiale importante. „DN 6 este impecabil faţă de celelalte drumuri din ţară şi este în folosinţă de patru ani. Este rea-credinţă, iar cineva o să plătească, întrucât constructorul va da în judecată beneficiarul şi o să plătească dobânzi de o să-l usture. Dacă ar fi să se respecte HG 273/1994, drumul Craiova-Filiaşi ar trebui închis acum. Deci, pe acest drum se circulă ilegal acum“, a spus Cristuinea. Potrivit articolului 38 din HG nr. 273/1994 privind aprobarea Regulamentului de recepţie a lucrărilor de construcţii şi instalaţii aferente acestora, „lucrarea a cărei recepţie finală a fost respinsă va fi pusă în stare de conservare prin grija şi pe cheltuiala investitorului, iar utilizarea ei va fi interzisă. Investitorul se va putea îndrepta pentru recuperarea pagubelor împotriva factorilor implicaţi în executarea construcţiei, vinovaţi de viciile constatate cu ocazia recepţiei, cât şi pentru nefuncţionarea construcţiilor şi/sau a instalaţiilor aferente acestora. Investitorul hotărăşte admiterea recepţiei pe baza recomandării comisiei de recepţie finală şi notifică executantului hotărârea sa în termen de trei zile de la primirea propunerilor comisiei din procesul-verbal de recepţie finală“. Când a auzit avertizările consultantului, directorul Dascălu a luat foc. „Să creadă ei că-şi bat joc de ţara asta! Hotărârea de guvern pe care o invocă se referă doar la construcţii, nu şi la drumuri“, a spus acesta.   

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

28 COMENTARII