11.2 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitatePatru milioane de euro pentru gropile de pe DN 66

Patru milioane de euro pentru gropile de pe DN 66


Din 2007 şi până în acest an, statul a plătit firmei VEGYEPSZER ZRT, care a câştigat contractul de reabilitare a DN 66, tronsonul Rovinari – Bumbeşti Jiu, peste patru milioane de euro, în schimbul a sute de gropi în care îşi distrug maşinile şoferii ce se încumetă să traverseze porţiunea respectivă.

Banii cheltuiţi pentru repararea Drumului Naţional 66, respectiv Drumul European 79, nu provin numai din fonduri guvernamentale, ci şi dintr-un împrumut extern, de la Banca Europeană de Investiţii. Firma care în 2007 a câştigat contractul este VEGYEPSZER ZRT din Budapesta. Reprezentanţii societăţii din Ungaria au reuşit să îşi adjudece lucrările contra sumei de 23,8 milioane de euro, pentru tronsonul Rovinari – Bumbeşti Jiu, totalizând 44,6 kilometri de şosea. Lucrările au fost demarate în august 2007 şi ar fi trebuit finalizate, conform contractului, în august 2009. În prezent, constructorul se poate „lăuda“ că a realizat 4,7% din lucrări. Potrivit reprezentanţilor Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, ungurii nu au avut bani pentru a asfalta drumul, iar statul a întârziat cu aproximativ un an lucrările, din cauza neeliberării unor avize.  

Gropi pe bani

Conform documentelor oficiale, respectiv Registrul operaţiunilor generatoare de obligaţii de plată disponibil pe site-ul Companiei Naţionale de Autostrăzi, firma din Ungaria a fost unul dintre clienţii care au beneficiat în mod constant de atenţia statului în ceea ce priveşte achitarea facturilor. În 2007, VEGYEPSZER ZRT a încasat pentru două facturi suma de 1,1 milioane de euro şi 3,9 milioane de lei. În 2008, ungurii au trimis 12 facturi Companiei Naţionale de Autostrăzi, care le-au fost, de asemenea, onorate. Surpriza vine însă din datele referitoare la anii 2009-2010, timp în care autorităţile judeţului Gorj se rugau pur şi simplu de constructor să înceapă asfaltarea. În acest interval, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a achitat către societatea din Ungaria 30 de facturi. Ultimele facturi onorate sunt înregistrate cu data de 18 ianuarie 2010: una de 180.000 de euro şi cea de-a doua de 669.000 de lei.

Cine face lucrarea?

Interesant este că au trimis facturi pentru a fi onorate de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România trei firme diferite: VEGYEPSZER ZRT, VEGYEPSZER INTERNATI-ONAL şi WEGYESPSZER INTERNATIONAL.
Dumitru Leuştean, directorul Secţiei Drumuri Naţionale Târgu Jiu, a declarat că firma VEGYEPSZER ZRT a notificat la un moment dat compania că şi-a schimbat denumirea. „Ceea ce ştim cu certitudine este că firma din Ungaria trebuie să cesioneze contractul către altă societate. E clar că ei nu au avut bani. Au realizat în doi ani 4,7% din lucrări: pasaje şi două poduri la Rovinari, casete la Drăguţeşti, Moi şi Bumbeşti Jiu, marcaje rutiere, reparaţii pentru pregătirea carosabilului pentru iarnă. Din câte ştiu, firma aceasta realizează şoseaua de centură a Clujului şi mai are lucrări la Oradea, Satu Mare, Miercurea Ciuc. Ghinionul a fost aici, la Gorj. Sper să găsească o soluţie. Dacă nu, statul va mai pierde un an până va face altă licitaţie. Ei nu au făcut decât lucrări de început şi nu are cum să se vadă asfaltul. Sigur că şoferilor nu poţi să le spui asta, pentru că au trecut doi ani de când s-a început lucrarea“, a menţionat directorul Dumitru Leuştean.  
Reabilitarea Drumului European 79 face parte dintr-un program guvernamental mai amplu, în care sunt angrenate fonduri provenite din împrumuturi de la Banca Europeană de Investiţii. Modernizarea vizează tronsonul Filiaşi – Rovinari, pe o lungime de 48,9 kilometri, şi tronsonul Rovinari – Bumbeşti Jiu, pe o lungime de 44,6 kilometri. Dacă lucrările pentru tronsonul Filiaşi – Rovinari au fost câştigate de firma spaniolă FCC Construction, contra sumei de 34,9 milioane de euro, ungurii au oferit şi şi-au adjudecat contractul la preţul de 23,8 milioane de euro. Spaniolii au câştigat contractul la o diferenţă de preţ de peste zece milioane de euro, deşi aveau de asfaltat în plus doar patru kilometri de drum. „Pe tronsonul câştigat de firma din Ungaria sunt totuşi nişte lucrări complexe. Nu ştiu cum s-au gândit că se vor încadra în acest preţ de 23,8 milioane de euro. Or fi folosit un studiu de fezabilitate mai vechi. S-au gândit probabil că au staţiile de sortare mai aproape şi au mai scăzut transportul. Nu ştiu, dar au mai venit firme să lucreze cu ei şi au plecat când au văzut despre ce lucrare e vorba şi câţi bani sunt“, a declarat şeful Secţiei Drumuri Naţionale Târgu Jiu. De fiecare dată când au fost contactaţi pentru explicaţii, reprezentanţii firmei VEGYEPSZER au refuzat să ofere detalii asupra lucrărilor executate şi au invocat motive financiare. Până la cesionarea contractului, Compania Naţională de Autostrăzi a somat firma din Ungaria să astupe gropile de pe şosea, însă doar jumătate din acestea au fost umplute cu bitum. Între localitatea Iezureni şi intrarea în oraşul Bumbeşti Jiu, carosabilul arată ca după bombardament, iar şoferii trebuie să îşi exerseze abilităţile de cascadori pentru a ocoli gropile.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU