17.8 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateManagerii de şcoli ţin cu dinţii de scaun

Managerii de şcoli ţin cu dinţii de scaun

Directori ai unităţilor de învăţământ, dascăli, reprezentanţi ai administraţiei locale, dar şi ai părinţilor au dezbătut ieri proiectul Legii Educaţiei Naţionale la Colegiul „Fraţii Buzeşti“ din Craiova. Dezbaterea s-a axat pe discuţiile în contradictoriu purtate între managerii unităţilor de învăţământ şi primarii sau consilierii locali, pe subiectul „cine să deţină puterea în şcoală?“, elevii fiind lăsaţi în plan secundar…

Aproximativ 100 de dascăli, directori şi reprezentanţi ai administraţiilor locale au răspuns afirmativ invitaţiei Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Dolj la dezbaterea proiectului Legii Educaţiei Naţionale. Interesul elevului a fost pus în discuţie doar de câţiva profesori cu state vechi, în rest, directorii unităţilor de învăţământ au discutat doar despre modificările legislative ce îi vizează.

Directorii, speriaţi că vor ajunge la mâna primarilor

Conform proiectului Legii Educaţiei Naţionale, consiliul de administraţie al unei şcoli va fi format din o treime cadre didactice, o treime părinţi şi o treime reprezentanţi ai administraţiei locale. Dacă în prezent, preşedintele consiliului de administraţie al unei şcoli este chiar managerul acelei unităţi de învăţământ, potrivit noului proiect, această funcţie poate fi ocupată şi de un consilier local: „Cine va fi directorul consiliului de administraţie? Dacă directorul răspunde de soarta şcolii, nu văd de ce preşedintele consiliului de administraţie ar putea fi altcineva. Niciodată altcineva în afară de director nu ar putea conduce şcoala“, a spus revoltat Dan Constantin Bora, managerul Colegiului Tehnic „Ştefan Milcu“, din Calafat. Părerea managerului amintit a fost susţinută de majoritatea directorilor de şcoli prezenţi. La rândul lor, primarii din comunele doljene, dar şi consilierii locali s-au arătat revoltaţi de atitudinea directorilor. Conform prevederilor cuprinse în Legea Educaţiei, primarul poate sancţiona dascălul şi poate avea un cuvânt hotărâtor în şcoală.

Propuneri venite din partea profesorilor

Pentru Irina Ghizdăvescu, profesoară de chimie la CN „Elena Cuza“, portofoliul elevului despre care se discută în noul proiect educativ, pe baza căruia se poate face admiterea la liceu, este în dezavantajul elevului, dar şi al liceului care îl recrutează. „În cazul în care numărul candidaţilor nu depăşeşte numărul locurilor oferite de liceu, admiterea se va realiza pe baza portofoliului educaţional al elevului. Dacă numărul de candidaţi este mai mare decât cel al locurilor oferite de liceu, admiterea se face luând în calcul, în proporţie de 70%, portofoliul educaţional al elevului (media de absolvire a învăţământului obligatoriu şi media la probele de la evaluarea naţională de la sfârşitul clasei a IX-a) şi în proporţie de 30% nota obţinută la disciplina de admitere stabilită de liceu. Sarcina realizării portofoliului elevului cade în spatele fiecărui dascăl. De exemplu, la CN «Elena Cuza» predau la 300 şi ceva de elevi. Realizarea acestui portofoliu presupune contactul direct cu fiecare elev, iar acest lucru va duce la un act formal şi nicidecum la unul în avantajul copilului. Tocmai de aceea, propun ca admiterea să se facă luând în calcul 50% portofoliul educaţional, şi nu 70%, şi 50% nota obţinută la disciplina de admitere stabilită de liceu“.
Reprezentanţii ISJ Dolj au menţionat că portofoliul unui elev este extrem de important, mai ales în cazul celor care părăsesc ciclul gimnazial şi ajung al liceu. „Pe baza acestui portofoliu, elevului i se poate face consiliere profesională. De cele mai multe ori, la liceu ajung elevi despre care dascălii nu ştiu nimic. Portofoliul elevului va fi mapa profesională a copilului, în care veţi găsi aptitudini ale acestuia, rezultate obţinute, progresul făcut de elev“, a adăugat Alexandru Gâdăr, inspector general adjunct la ISJ Dolj.
Potrivit noii legi, fiecare părinte va fi nevoit să semneze un acord prin care se obligă să plătească pentru absenţele nemotivate ale elevilor între 500 şi 5.000 de lei. Dacă părinţii nu au bani, vor munci în folosul comunităţii. Părinţii au criticat această prevedere, dar şi cea legată de includerea clasei a IX-a la gimnaziu.

Dezbaterile continuă
Dezbaterile pe Legea Educaţiei vor continua şi săptămâna viitoare, când vor fi aşteptaţi cu propuneri managerii de şcoli şi consiliile de administraţie. Guvernul ia în calcul posibilitatea să amâne adoptarea Legii Educaţiei cu o săptămână, până după Sărbătorile de Paşte, interval în care să analizeze propunerile primite pentru modificarea actului şi să decidă care dintre acestea pot fi incluse în documentul final.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

16 COMENTARII