10.1 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateSolomon, din nou cu oiştea-n gard

Solomon, din nou cu oiştea-n gard

Primarul Craiovei, Antonie Solomon, a încercat ieri să dreagă busuiocul în problema căruţelor care circulă nestingherite prin mai multe zone din municipiu. N-a reuşit însă decât să dea din nou cu oiştea-n gard, din cauza juriştilor din subordine, care i-au întocmit un drept la replică penibil.

După cum am menţionat în mai multe rânduri în paginile cotidianului nostru, circulaţia căruţelor în municipiul Craiova a devenit, chipurile, legală în baza Hotărârii Consiliului Local Craiova nr. 227 din 31 iulie 2003, prin care se stabilea că vehiculele cu tracţiune animală pot circula prin oraş, însă doar prin anumite zone. În preambulul hotărârii se menţiona pompos, dar neadevărat, că este „în conformitate cu prevederile HG nr. 85/2003 privind aprobarea Regulamentului de aplicare a OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice“. Minciuna ar fi ieşit imediat la iveală dacă cineva s-ar fi uitat în respectiva hotărâre de guvern, unde, în art. 200, era clar consemnat: „Vehiculul cu tracţiune animală nu poate fi condus pe autostrăzi, drumuri naţionale, în municipii sau pe drumurile la începutul cărora există indicatoare care îi interzic accesul“.  

Ilegalitate cu îmbunătăţiri

Crezându-se mai deştepţi decât parlamentul şi guvernul la un loc, aleşii urbei au persistat în greşeală. În şedinţa din 27 septembrie 2005, au adoptat Hotărârea nr. 406/2005, prin care… o îmbunătăţeau pe cea anterioară, adăugându-i la art. 2 următorul alineat: „Atelajele ce se vor deplasa pe arterele municipiului Craiova, în zonele în care este permis accesul acestora, vor fi dotate obligatoriu cu dispozitive de retenţie a dejecţiilor animale“. Jurişti municipalităţii au dat undă verde acestei hotărâri ilegale, care contravenea atât OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, cât şi Regulamentului de aplicare a ordonanţei, aprobat prin HG nr. 85/2003, ambele acte normative fiind în vigoare la acea dată.
De altfel, primarul Solomon a trimis ieri după-amiază, pe adresa redacţiei GdS, un drept la replică în care recunoaşte cu discreţie adoptarea unei hotărâri ilegale de către consiliul local în 2003, „îmbunătăţită“ în 2005.
„Prin HCL nr. 227/2003 s-a delimitat un perimetru în care nu au acces vehiculele cu tracţiune animală în Craiova. La acea dată este posibil ca executivul şi consiliul local în exerciţiu să fi ţinut cont de faptul că se aflau în imposibilitatea de a respecta prevederile art. 65, alin. 2 din OUG nr. 195/2002, valabilă la acel moment, conform căreia administratorul drumului public era obligat să amenajeze drumuri laterale destinate circulaţiei vehiculelor cu tracţiune animală“, se menţionează în dreptul la replică al primarului.
Greşeala recunoscută ar fi fost, poate, pe jumătate iertată dacă nu s-ar fi perpetuat.

Circulaţie permisă cu sac de dejecţii

Deşi, cu trei săptămâni în urmă, funcţionarii primăriei susţineau că ambele hotărâri ale consiliului local menţionate mai sus sunt în vigoare, ieri şi-au amintit că HCL nr. 227/2003 a fost abrogată de HCL nr. 241/2006 privind regulamentul de gospodărire comunală a municipiului Craiova, care la rândul său a fost abrogată prin HCL nr. 319/2009, intrată în vigoare pe 8 august 2009. Verificând cele două hotărâri ale CL Craiova, oricine poate vedea că legislativul local n-a făcut decât să persiste în greşeală şi să permită în continuare, ilegal, circulaţia căruţelor în anumite perimetre din oraş.
Concret, prin HCL nr. 241/2006 s-a aprobat „Regulamentul privind stabilirea unor măsuri pentru gospodărirea localităţii, precum şi constatarea şi sancţionarea faptelor ce constituie contravenţii“. În acest Regulament se menţionează la art. 18 următoarele: „Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă cuprinsă între 600 şi 800 de lei, pentru persoane fizice: a) Accesul şi circulaţia vehiculelor cu tracţiune animală în interiorul perimetrului: bulevardul Decebal, str. Caracal, str. Corneliu Coposu, bulevardul Nicolae Romanescu, str. Popoveni, bulevardul Râului, str. Brestei, str. Maria Tănase, str. Paşcani, str. George Enescu, str. Constantin Brâncoveanu, bulevardul Dacia; b) Deplasarea vehiculelor cu tracţiune animală pe arterele municipiului Craiova, în zonele în care este permis accesul acestora, fără a fi dotate cu dispozitive de retenţie a dejecţiilor animale“.
Altfel spus, căruţele n-au voie să circule în zona centrală a Craiovei, dar li se permite accesul în anumite cartiere mărginaşe. Iar asta, deşi Codul Rutier (OUG nr. 195/2002) interzice expres circulaţia căruţelor în municipii.

Jurişti fără habar

Ca şi când n-ar fi fost suficient, pe 25 iunie 2009, Consiliul Local Craiova a adoptat Hotărârea nr. 319, prin care aproba un nou „Regulament privind stabilirea unor măsuri pentru gospodărirea municipiului Craiova, precum şi stabilirea, constatarea şi sancţionarea faptelor ce constituie contravenţii“. Intrat în vigoare chiar săptămâna trecută, pe 8 august, acesta modifică, la art. 29, doar cuantumul amenzilor, cuprinse acum între 500 şi 1.000 de lei, însă permite în continuare circulaţia căruţelor în anumite zone, în ciuda interdicţiei din Codul Rutier.
În dreptul la replică transmis ieri, primarul Solomon susţine că această din urmă hotărâre a consiliului local e fără pată. „Adoptarea acestei hotărâri s-a făcut cu respectarea art. 128, alin. 1, lit. d) din OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, care stabileşte ca atribuţie a autorităţii locale posibilitatea emiterii de reglementări referitoare la regimul de acces şi circulaţie, staţionare şi parcare pentru diferite categorii de vehicule pe drumurile pe care le administrează. În acelaşi timp, au fost respectate şi prevederile HG nr. 1391/2006, prin care s-a aprobat Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002, concomitent cu abrogarea HG nr. 85/2003, în care nu se mai face referire la interzicerea accesului căruţelor în municipii“, menţionează primarul.
Afirmaţiile edilului – formulate probabil de juriştii instituţiei pe care o păstoreşte – sunt pe cât de incomplete, pe atât de gogonate. Mai precis, în OUG nr. 195/2002 se menţionează cât se poate de clar în art. 71, alin. 1: „Sunt interzise accesul şi deplasarea vehiculelor cu tracţiune animală, animalelor de povară, de tracţiune sau de călărie, precum şi animalelor izolate sau în turmă pe drumurile naţionale, în municipii şi pe drumurile la începutul cărora există indicatoare de interzicere a accesului“.
HG nr. 1391/2006 nu face decât să adopte regulamentul de aplicare a ordonanţei, adică – explicând băbeşte pentru unii jurişti care iau degeaba un salariu de la Primăria Craiova – să detalieze prevederile ordonanţei devenite lege, nu să o contrazică, atunci când menţionează la art. 164 cum trebuie să fie conduse vehiculele cu tracţiune animală „pe drumurile pe care le este permis accesul“. Adică, aţi ghicit, în afara municipiilor…

N-au voie caii, dar au voie căruţele?

Pe de altă parte, aceeaşi HG nr. 1391/2006 menţionează la art. 162: „Animalele de povară, de tracţiune ori de călărie, precum şi animalele în turmă nu pot fi conduse pe autostrăzi, pe drumurile naţionale, în municipii şi oraşe, precum şi pe drumurile la începutul cărora există indicatoare care le interzic accesul“. Să fi înţeles juriştii primăriei că în municipiu au voie doar căruţele, dar fără cai? N-ar fi de mirare…
Cât despre dreptul autorităţii locale de a emite reglementări privind circulaţia prin municipiu, nimeni nu îl poate contesta. Însă aceste reglementări locale trebuie să se supună legii. Iar legea e clară, interzicând accesul căruţelor în municipii!

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

13 COMENTARII