6.2 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitatePoliţiştii doljeni, impotenţi la botul calului

Poliţiştii doljeni, impotenţi la botul calului

Căruţele – pericol public

În orice altă ţară europeană apar doar în muzee, ca exponate de ev mediu. La noi însă, le întâlneşti la orice pas. Fac parte din peisaj, pentru că poliţia şi administraţia nu sunt în stare să impună legea prin care sunt interzise de mai bine de un deceniu în municipii şi pe drumurile naţionale. Acestea sunt căruţele, un adevărat pericol pe şoselele din România.

De doi ani şi jumătate, România a intrat în Uniunea Europeană. Cu tot cu căruţe. Deşi legile interzic de mai bine de un deceniu circulaţia vehiculelor cu tracţiune animală pe drumurile naţionale şi europene ori în municipii, poliţia se dovedeşte „impotentă“ când e vorba să aplice aceste norme, iar autorităţile închid ochii în mod inexplicabil.

Conform statisticilor făcute chiar de poliţie, în România are loc zilnic cel puţin un accident rutier în care să fie implicată o căruţă. Printre şoferi „circulă“ chiar un fel de lege a lui Murphy: „Maşinile întâlnesc căruţe numai în curbe sau în locurile în care depăşirea este interzisă“. Noaptea, vehiculele cu tracţiune animală sunt adevărate pericole publice pentru conducătorii auto, majoritatea atelajelor nefiind prevăzute nici măcar cu „ochi de pisică“, deşi legea impune să fie echipate cu felinar. Şoferii se întreabă cât va mai fi tolerată în ţara noastră circulaţia pe drumurile publice a acestor vehicule, interzise pe şosele în orice ţară din Uniunea Europeană.

Lege nerespectată

Conform art. 71, alin. 1 din Codul Rutier, „sunt interzise accesul şi deplasarea vehiculelor cu tracţiune animală, a animalelor de povară, de tracţiune sau de călărie, precum şi a animalelor izolate sau în turmă pe drumurile naţionale, în municipii şi pe drumurile la începutul cărora există indicatoare de interzicere a accesului“. Reglementare avem deci, dar, pentru că suntem în România, ea nu se respectă.
Prin judeţul Dolj trec două drumuri europene principale. E 70 porneşte din La Coruna, trece prin Bordeaux, Torino, Brescia, Veneţia, Belgrad, apoi de la Timişoara prin Craiova către Caracal, Bucureşti, Ruse şi Varna. E 79 pleacă de la Debreţin, trece prin Oradea, Deva, Petroşani, apoi prin Craiova către Calafat, Vidin şi Sofia până la Tesalonic. În plus, unul dintre coridoarele paneuropene de transport vine de la Timişoara, trece prin Craiova şi se îndreaptă către Bulgaria şi Macedonia prin Calafat.
Cum înţeleg autorităţile doljene să faciliteze circulaţia pe cele două coridoare europene? Simplu: închid ochii, să nu vadă când trec căruţele. Şi trec… Zi de zi, ceas de ceas… Le vezi trecând agale inclusiv prin faţa posturilor de poliţie şi puţini sunt agenţii care chiar aplică legea, sancţionându-i pe căruţaşii de pe drumurile naţionale şi europene. La fel de puţine sunt zonele unde poliţiştii chiar şi-au făcut datoria, iar majoritatea căruţaşilor au băgat la cap şi o iau pe drumurile de tarla, evitând şoseaua naţională.

Vieţi pierdute

Accidentele în care sunt implicate căruţe au devenit, din nefericire, ceva obişnuit, iar acţiunile poliţiei – acolo unde sunt – se dovedesc de cele mai multe ori inutile fără sprijinul autorităţilor locale. „Agenţii de la Poliţia Rutieră acţionează zilnic pentru urmărirea modului în care conducătorii vehiculelor cu tracţiune animală respectă regulile de circulaţie, iar în cazul în care constată abateri, iau măsurile corespunzătoare. Acelaşi lucru îl fac şi agenţii de la posturile de poliţie comunale, care au şi ei atribuţii de Poliţie Rutieră“, a susţinut comisarul Adrian Căpraru, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie al Judeţului (IPJ) Dolj.
Rezultatele se lasă încă aşteptate, poliţia nereuşind să impună în aproape un deceniu o prevedere legală suficient de clară, care interzice circulaţia căruţelor pe drumurile naţionale şi în municipii.
Potrivit statisticilor poliţiei, în primele şase luni ale acestui an s-au produs în Dolj nouă accidente de circulaţie în care au fost implicate căruţe, soldate cu doi morţi şi 12 răniţi grav. Să recunoaştem, sunt mult mai puţine faţă de alţi ani, dar totuşi destul de multe. Chiar prea multe, având în vedere că două vieţi au fost pierdute în aceste accidente. „Cauzele frecvente ale accidentelor de circulaţie în care au fost implicate căruţe sunt: neechiparea acestora cu elemente reflectorizante, neasigurarea la schimbarea direcţiei de mers şi conducerea lor sub influenţa băuturilor alcoolice“, a menţionat comisarul Căpraru.

Sancţiuni zadarnice

Şi dacă, totuşi, poliţia îşi face datoria şi îi sancţionează pe conducătorii de atelaje prinşi pe drumuri unde le e interzis accesul, munca oamenilor legii se dovedeşte de cele mai multe ori zadarnică. Agenţii Biroului Poliţiei Rutiere Craiova au dat doar în prima jumătate a acestui an 360 de amenzi căruţaşilor prinşi că circulă în municipiul reşedinţă de judeţ. Sancţiunile n-au prea avut efect. „Noi ne facem datoria. Le dăm mereu amenzi, dar nu le plătesc. Amenzile ajung la primării, care nu pot să-i execute pe contravenienţi pentru că n-au bunuri. Aşa că amenzile noastre n-au nici un efect în majoritatea cazurilor“, a declarat subcomisarul Emil Zuican, şeful Biroului Poliţiei Rutiere Craiova.
Sunt suficiente aceste acţiuni ale poliţiştilor doljeni? Se pare că nu. Stau dovadă zecile de căruţe care circulă nestingherite zilnic pe drumurile naţionale şi europene sau în municipiile judeţului. Ca să le vadă însă, poliţiştii ar trebui să iasă din birouri. Iar şefii din poliţia doljeană ar trebui să mai lase ridicatul din umeri şi să găsească o soluţie. Că de-aia sunt plătiţi din banii noştri…

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

23 COMENTARII